Hoppa till innehåll

grävlings jakt 2014


storviltsjägaren

Recommended Posts

Hunter96 du har ju bosse att jaga grävling med! Bara att du släpper vid grävlingsgryten

mjoo men då ska man ha ett sådant med! ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitnatt.. 1a grävlingen ner i grytet. 2a in på grannens tomt o in under huset. Grannen är rätt antijakt o blåst, o relationen blir väl inte bättre efter nattens ståndskall där.

Nu har byrackan varit efter en gris sista timmen. Jag åker snart hem..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitnatt här också, jobbade fram till kl 01, var i skogen kl 02, höll på att klippa såväl grävlingar, rådjur, älgar, rävar och harar påväg ut. Då jag stod och laddade bössan så spatserade en rävvalp förbi på vägen och såg inte ut att ha ett enda bekymmer i världen, har nog aldrig sett en så avslappnad räv, hade den väl på 4 m men med bara 22a så lär man ju vara lite laglydig, hunden var helt hysterisk och på rävdödarhumör men lyckades släpa fram honom till ett gryt.

 

Han drog en vända på ca 2 km och passerade två små grävlingsåtlar innan han slog en cirkel runt en myr och kom tillbaka till husse. Sedan sökte vi av ett par vägar utan resultat, höll på att köra över en liten grävling påväg hem och låg bakom en förvirrad älgkalv som någon borde hänga en LGF skylt på.

 

Men ikväll lär det bli mer fart, ska över till en kompis som lovar havreåkrar och grävlingar i drivor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev inget i natt men 21.45 hördes skall i skogen sedan ett par skott kula och hagel hörde även röster ifrån grannmarken. Någons hund var igång hela natten lät som drev och blandat med ståndskall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var väl en så där natt. Blev två grävlingar för Funny. Men var inte rätta draget i henne, hon såg ut som i fjol. :sad:

Maja fick också va lös lite, och där var det bättre far. Men hon hittade inget att jobba med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var väl en så där natt. Blev två grävlingar för Funny. Men var inte rätta draget i henne, hon såg ut som i fjol. :sad:

Maja fick också va lös lite, och där var det bättre far. Men hon hittade inget att jobba med.

Då börjar säsongens gnäll :wink:  erbjudandet från förra året står kvar 50kr och en dubbel dajm :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då börjar säsongens gnäll :wink:  erbjudandet från förra året står kvar 50kr och en dubbel dajm :cool:

Nog för att hon inte funkar bra, men för den pengen får du bara det hon lämnar efter sig på morgonpromenaden... :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi skulle upp kl halv 4 imorse för att pka o släppa på gris (fanns inte en enda gris inne fastän de haft så mycket problem) så blev det en kortis inatt. Släppte kl 00:00, 00:05 var det ståndskall och 00:10 var grävlingen död, perfekt ståndskall, lugnt o fint upptag o riktigt tät i skallet var hunden, måste säga att jag blev imponerad! Det gick så bra, så det räckte för kvällen o vi åkte hem o slaggafe 3 timmar :)

På't igen inatt bara!

Skitjakt på er alla,

Jakob

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

e4yvyhe8.jpg

Efter drygt 2 timmars skällande i en 300mm lerfylld vägtrumma så lyckades jag dra ut tjurskallen och plättar årets första grävling, dock är hon väldigt sliten idag med lite jack i öronen samt spräckt trampdyna så ikväll blir det den gamla bastarden som får gå loss.

Vackert Jansson, upplagt för sängmys ;)

Apropå Signe där, är det ur samma kull som jaktvårdskonsulenten ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute några timmar i natt hade ett påstick som slutade med att Munstern försökte konvertera till grythund :) Ska få lite drag hjälp ikväll av en hygglig forist som erbjöd oss att komma till hans mark och få hjälp av en rutinerad hund så kanske polletten kan trilla ned. Hon har nog inte riktigt fattat än så synd att grävlingen hann ner i grytet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute några timmar i natt hade ett påstick som slutade med att Munstern försökte konvertera till grythund :) Ska få lite drag hjälp ikväll av en hygglig forist som erbjöd oss att komma till hans mark och få hjälp av en rutinerad hund så kanske polletten kan trilla ned. Hon har nog inte riktigt fattat än så synd att grävlingen hann ner i grytet.

Å det gick ju bra :sick: det är såna här ggr som vi får ljuga å säga att sällskapet ändå var trevligt :biggrin: Vi fann inget i Tierp heller förutom en bock men tydliga tecken i vetet efter grimbart. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en riktigt trög start. Första natten gick vi tomma och andra natten hitta vi på en efter lite pyssel och spårande av hunn. Och den bjöd på ordentligt med stryk.

post-1171-0-47891500-1407051442_thumb.jp

Klyvd nos några jack i underkäken och ett litet hål i nosryggen.

Så blir vila nån dag sen kör vi på igen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å det gick ju bra :sick: det är såna här ggr som vi får ljuga å säga att sällskapet ändå var trevligt :biggrin: Vi fann inget i Tierp heller förutom en bock men tydliga tecken i vetet efter grimbart.

Haha ja precis:)

Ok rätt val av mig med andra ord. Jag fick ju i alla fall tre timmars sömn:D lär vara social ikväll när jag kommer hem.

Tack i alla fall för en trevlig kväll, du är välkommen hit när som.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha ja precis:)

Ok rätt val av mig med andra ord. Jag fick ju i alla fall tre timmars sömn:D lär vara social ikväll när jag kommer hem.

Tack i alla fall för en trevlig kväll, du är välkommen hit när som.

Får du drag på nå duvor så är jag inte långt borta !

Fick sova till 08:00 men då ramla jag in genom dörren vid 03:30 istället, blir ett fint 12timmars nattskift nu  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog med pojken (11) igår på lite jakt.

Klart att hunden får upp 900m bort, nerför berget och över mossen, men det stannade rätt snart och slutade till sist 1.5h senare i en gammal jordkällare mitt ute i ingenstans.

Lät han filma en snutt innan det avslutades. Han blev lite skakis vid utfallen mot hunden, men han var nöjd med upplevelsen. Lär väl tjata i all evighet nu..

http://youtu.be/lLP66Dkr6Mo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog med pojken (11) igår på lite jakt.

Klart att hunden får upp 900m bort, nerför berget och över mossen, men det stannade rätt snart och slutade till sist 1.5h senare i en gammal jordkällare mitt ute i ingenstans.

Lät han filma en snutt innan det avslutades. Han blev lite skakis vid utfallen mot hunden, men han var nöjd med upplevelsen. Lär väl tjata i all evighet nu.. .

http://youtu.be/lLP66Dkr6Mo

Står de inte för hunden?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det stod i en "krypa in - backa ut" plantering först.

Gav upp försöken att ta mig in, och den hunden har jag vissa svårigheter att kalla in så snart efter upptag.

Värmen gör väl sitt och fick in honom och skickade på igen, och då drog det iväg till jordkällaren 100m bort.

Måste ju låta hunden jobba lite så han inte hittar på så mycket skit dagtid [emoji1]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jagat grävling med ställande hund tidigare men har nu en ung gråhund som jag tänkte testa någon natt.

Dilemmat är att vi har ingen koll på var gryten är på marken. Är en ren skogsfastighet på drygt 1000 ha och vi har haft en hel del grävlingbesök vid åtlarna. Men jag vill ju inte släppa där med tanke på att det finns mycket annat vilt vid dessa samt att jag vill försöka undvika tidig vildsvinskontakt.

 

Tips på var man släpper eller är det inte ens lönt att ge sig ut om man inte har koll på gryten eller har spannmålsfält på marken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...