Dags för en ny tråd med nytt år i lockjaktens elfte timme. Fruktansvärt trögt år i år. Lyckades få in en pytteliten tik nu på morgonen. Den kom längs en sjökant efter att ha förförts av smäktande toner från HS strut,s raspy old hen membran. Fruktansvärt effektiv sak om man tar sig tid att lära sig den. Dessutom så får man oftast respons med ljud från intresserade rävar. Så också denna gång även om det mera lät som en stressad lavskrika än en räv som svarade. Hann rikta om och göra mig beredd fem minuter innan den visade sig. Skottet tog lite högt då jag hade en liten buske precis i vägen och var tvungen att skjuta ovanför några kvistar. Den dog absolut omedelbart och hörde aldrig smällen.
Hej!
Har varit sugen på en hund ett tag nu (min första hund) och har filtrerat, eller vad man ska kalla det tagit fram tre olika typer av hundar.
Älghund, trädskällare eller stövare.
Kommer flytta snart och då var tanken att skaffa hunden, kommer ha tillgång till stor mark, ganska nära umeå.
Mina frågor är:
Hur är tillgången på skogsfågel vid Umeå?
Vilken av dessa tre typer av hundar tycker ni lämpar sig hos en förstagångsägare?
Samt vilken av dessa former tycker ni är roligast? (Bara för att göra en liten undersökning, har min egen favorit, men tycker alla är roliga)
Hej!
Jag är en hyfsat nyutbildad jägare (jag tog examen i juni) och har väldigt lite erfarenhet av jakt. Jag har bara jagat två gånger då vi suttit i torn, en gång på bockjakten och en gång på älgjakten. Vi är inte med i något jaktlag, utan det är mest jag, min far, min morfar och lite andra som jagar på vår mark. Vi har inte jakthund eller andra som kan gå i drev så vi kan helt enkelt bara sitta i torn och jaga vilket jag inte gillar, så jag hoppas att jag kan börja smygjaga lite men har som sagt ingen erfarenhet.
Jag behöver helt enkelt hjälp med hur man smygjagar.
Mvh
Gustav
u. Spetsbackens Kita ( u. SE Jch Spetsbackens Nelli. e. SE Jch SE Uch Kiepin Kaamos)
e. Killamrovas Sami ( u. SE Jch SE Uch Latanjarkas Titti. e SE Jch Spetsgårdens Manu)
Parning rekomenderad av avelsrådet.
Inte jägare= ingen valp
För mer info
Johnny och Ingmari Karlsson
070-5592676, 070-3336517
Epost: johnny.karlzzon@gmail.com
I samma anda som en tråd om Hockey som stefan startade så gör jag samma sak om Älgjakten. Här kan vi duiskutera allt som har med Älgjakten att göra. Samlar allt i en tråd så behöver vi inte starta nya trådar i ämnet Älgjakt.
Recommended Posts