Hoppa till innehåll

Utfodring/åtla för änder?


Fredde_piteå

Recommended Posts

Misstänker jag är sent ute för denna säsong, men om man vill utfodra eller åtla en plats för att locka dit änder, vilda änder -vad använder jag? Korn, havre eller annat?

Har ett ställe där jag får vara relativt ifred och som skulle vara perfekt att börja utfodra på. Men det kanske skulle ha påbörjats redan i våras?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa.. Lyxa lite, en halv hink vete o så håller du koll, går det åt? Ses ngr änder? Ingen stor kostnad.. Får du napp kan du gå över på korn om det börjar bli dyrt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klockrent! Då kollar jag om bonden jag känner har nå vete till övers, annars åker plånboken fram ;)

Torde inte vara några krusiduller va? Bara strö ut kring vattenbrynet eller föredrar dom att käka på land? Norrbottning som man är så är detta ingen vanlig företeelse med utfodring av änder därav de kanske lite korkade frågorna :P känns som att jag inte har tid att experimentera då den 25:e inte är såå långt borta. Därför frågar jag allt så det blir optimerat på en gång :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.jag och en jaktkompis använder fjolårs korn som vi köper från en bonde.vi börjar vid den här tiden.funkar riktigt bra,kastar ut ca

30 kg två gånger i veckan.kasta ut i strandkanten och på stenar.skjutit rikligt med både gäss och änder under tidigare premiärer.det var i kalix skärgård

så lär funka lika bra för dig.

 

mvh Magnus.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.jag och en jaktkompis använder fjolårs korn som vi köper från en bonde.vi börjar vid den här tiden.funkar riktigt bra,kastar ut ca

30 kg två gånger i veckan.kasta ut i strandkanten och på stenar.skjutit rikligt med både gäss och änder under tidigare premiärer.det var i kalix skärgård

så lär funka lika bra för dig.

 

mvh Magnus.

Perfekt! Pratade precis med en kompis som har lantgård och det var bara att åka dit och hämta efter behag :thumbsup:

Hoppas det funkar lika bra här då som hos er, har varit rätt hyfsat med änder tidigare i sommar men nu är det lugnt. Tänkte att lite käk lockar tillbaka dom :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Erbjud dig att städa torken åt nån bonde och ta spillet. Korn är väl bäst vad jag förstått.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande,återkom gärna med rapporter om det börjar gå åt!

Med vänlig hälsning,

Daniel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni 25:e aug däruppe? Jag skulle säga att du inte alls är sen. En foderspridare från Biltema är em bra investering så att det finns lite hela tiden om du inte hinner till marken tillräckligt ofta. Uppehåll i utfodringen när hösten kommer är deletärt för ankbesöken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde- hur såg det ut med fodret då? Var allt kvar eller har någon/något gluffsat i sig det? /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni 25:e aug däruppe? Jag skulle säga att du inte alls är sen. En foderspridare från Biltema är em bra investering så att det finns lite hela tiden om du inte hinner till marken tillräckligt ofta. Uppehåll i utfodringen när hösten kommer är deletärt för ankbesöken.

Yes den 25:e på änder och 21:a på gäss :)

Spridaren behövs inte, det är bara 200m från mitt hem så jag går dit med korn allt eftersom jag ser att det minskar, men tack för tipset! :thumbsup:. Kråkor och trutar frekventerar där nu idag iaf, är lågvatten för tillfället vilket exponerar allt korn. Men onsdag morgon innan jobbet decimerar jag lite kråkor förhoppningsvis och den 1/8 åker trutarna dit!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde- hur såg det ut med fodret då? Var allt kvar eller har någon/något gluffsat i sig det? /Christian

Någonting har definitivt käkat, hittat lite bukfjädrar från gräsand i närheten vilket bådar gott. Däremot som jag skrev ovan till jh så har kråkor och trut hittat dit på allvar. Men jag fick ju kopiösa mängder korn så luftens pirater i sig är bara ett störande inslag mer än att de hinner äta upp allt för änderna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gustav-i-Skåne

Hej Fredde,

Kommer du åt din foderplats med bil? I så fall; fyll ett släp och dumpa så mycket du kan i grunt vatten - max kanske 30-40 cm djupt. 
En kompis gjorde detta och jäklar vad bra det har blivit! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Fredde,

Kommer du åt din foderplats med bil? I så fall; fyll ett släp och dumpa så mycket du kan i grunt vatten - max kanske 30-40 cm djupt. 

En kompis gjorde detta och jäklar vad bra det har blivit!

Tjena Gustav!

Tyvärr inte, är inget direkt bär i marken ut till platsen. Är rädd att det blir en omfattande bärgningsaktion om jag ger mig på det :P

Har precis hämtat 30kg till i afton som ska ut ikväll :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En avvägning så att fodret inte tar slut men samtidigt får det inte ligga i drivor och bli dåligt. Samt att det är som Hippen sa, det ser tråkigt ut och så ska det inte vara.

Skickat från telefonen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Perfekt.lycka till.har ovanligt mycke Kanada gås vid våran utfodring.blir ingen jakt för mig den 25.jobbet kallar.

Hoppas det står sydliga vindar så dom blir kvar ett tag.

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...