Hoppa till innehåll

första vapnet, hundförare


hermanssonmartin@live.se

Recommended Posts

hej jag går nu i vapenköpar tankar och det är mitt första vapen. De vapen jag för stunden är inne på att ev. köpa är: Mauser m12 extreme, tikka t3 battue light, browning X-bolt. jag är mest inne på dom två förstnämnda. Men har ni något bättre förslag så skriv gärna varför också. prisklass 10000-16000kr

 

Det jag vill ha är en ganska så lätt bössa, för jag kommer gå mycket med hund. det ska vara bra öppna riktmedel, och den ska vara bekväm att skjuta med, jag kommer att montera en ljuddämpare på vapnet.

 

Det jag vill veta är vad ni tycker om bössorna och vad som är bra respektive dåligt med dom. Berätta! Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utmärkta vapen allihop, ta den som känns bäst. :)

okej, har du någon erfarenhet av någon av dom? :) haha ja det brukar ju bli så ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gokväll. Jag går med hund och köpte en X-bolt med syntetkolv utan öppna riktmedel pga jag är högerskytt med ett dominant vänsteröga. Skjuter inge vidare med öppna.

Har ett 1,25-4x med belyst punkt,funkar bra. Är nöjd med Browningen,lätt och smidig,bra säkring. Inget att klaga på förutom ett i mitt tycke för hårt trycke.

Slitstark bössa blir inte så lätt märken,förutom när jag snubbla och slog den i en sten.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag råder dej till att kolla lika mkt på längden som vikten..något hekto hit eller dit gör ingen jätteskillnad om du inte ska gå någon mil per jaktdag. Försök att hitta en bössa som är under 100 cm eller max någon cm över metern. Det blir ju en decimeter till med dämparen och det är sjukt jobbigt när det slår i kvistar stup i ett. Allra värst på vintern när man river ner snö i pipan, siktet och nacken :) annars är det nog bra vapen du är intresserad av!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gokväll. Jag går med hund och köpte en X-bolt med syntetkolv utan öppna riktmedel pga jag är högerskytt med ett dominant vänsteröga. Skjuter inge vidare med öppna.

Har ett 1,25-4x med belyst punkt,funkar bra. Är nöjd med Browningen,lätt och smidig,bra säkring. Inget att klaga på förutom ett i mitt tycke för hårt trycke.

Slitstark bössa blir inte så lätt märken,förutom när jag snubbla och slog den i en sten.

/Lars.

Okej den låter ju inte så dum den heller faktiskt, vad anser du är ett för hårt trycks? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag råder dej till att kolla lika mkt på längden som vikten..något hekto hit eller dit gör ingen jätteskillnad om du inte ska gå någon mil per jaktdag. Försök att hitta en bössa som är under 100 cm eller max någon cm över metern. Det blir ju en decimeter till med dämparen och det är sjukt jobbigt när det slår i kvistar stup i ett. Allra värst på vintern när man river ner snö i pipan, siktet och nacken :) annars är det nog bra vapen du är intresserad av!

Ne men precis som du skriver så gör ju inte något hekto mer eller mindre något. men jag går någon/några mil per jaktdag med bössan i väskan/axeln och väger dom uppemot 4-5 kilo som den bössan jag lånar gör, då blir det rätt så jobbigt efter en stund. Mausern är ju relativt kort, 106cm, det är ju inte så värst mycket, men om man vill så går det ju o kapa pipan och gänga för att sedan sätta ditt en ljuddämpare, inte ska jag kapa själv iaf, det finns folk som jobbar med det och som är bra på det :) ja, jo det var dom som passade bäst in i mina beskrivningar. och dom är jäkligt fina. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Mausern är ju relativt kort, 106cm,

 

M12 är ganska trevlig, men kolven är alldeles för lång för snabba anläggningar, om man inte är flockledare för orangutanger.

De jag har tittat på hade kolvlängder på 37-38 cm, vilket blir bara tok med ytterkläder på.

 

Så testa först. Helst med din jaktjacka på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ne men precis som du skriver så gör ju inte något hekto mer eller mindre något. men jag går någon/några mil per jaktdag med bössan i väskan/axeln och väger dom uppemot 4-5 kilo som den bössan jag lånar gör, då blir det rätt så jobbigt efter en stund. Mausern är ju relativt kort, 106cm, det är ju inte så värst mycket, men om man vill så går det ju o kapa pipan och gänga för att sedan sätta ditt en ljuddämpare, inte ska jag kapa själv iaf, det finns folk som jobbar med det och som är bra på det :) ja, jo det var dom som passade bäst in i mina beskrivningar. och dom är jäkligt fina. :)

Okej! Ja fem kilo är ju en rätt stor skillnad mot 3,5 kg! Går du så sanslöst långt? Det kan vara en god ide att kapa pipan, så länge du väljer en långsam kaliber typ 308/8x57. Annars blir det onödigt mkt rekyl för en inte så snabb projektil. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej! Ja fem kilo är ju en rätt stor skillnad mot 3,5 kg! Går du så sanslöst långt? Det kan vara en god ide att kapa pipan, så länge du väljer en långsam kaliber typ 308/8x57. Annars blir det onödigt mkt rekyl för en inte så snabb projektil. :)

Ja det är ju stor skillnad, hahah ja det brukar bli över milen och några gånger har det blivit att man får lov att mer än så för att hämta hun på granmarken ;) ja det vet jag att jag måste ha iså fall :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

M12 är ganska trevlig, men kolven är alldeles för lång för snabba anläggningar, om man inte är flockledare för orangutanger.

De jag har tittat på hade kolvlängder på 37-38 cm, vilket blir bara tok med ytterkläder på.

 

Så testa först. Helst med din jaktjacka på.

Okej har du testat den? jaha är dom så pass långa, fast jag har ganska långa armar ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

evuge8e8.jpg

Köp min x-bolt baser + ringar!

9.000kr går att pruta på ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är rätt enkelt. Köp en t3 i 308w eller 8x57 så blir du nöjd. ;)

Hahah är det så ;)

 

evuge8e8.jpg

Köp min x-bolt baser + ringar!

9.000kr går att pruta på ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha det var inget dåligt pris :) vad är det för kaliber? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är rätt enkelt. Köp en t3 i 308w eller 8x57 så blir du nöjd. ;)

Hahah är det så ;)

 

evuge8e8.jpg

Köp min x-bolt baser + ringar!

9.000kr går att pruta på ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha det var inget dåligt pris :) vad är det för kaliber? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Okej har du testat den? jaha är dom så pass långa, fast jag har ganska långa armar ;)

Jag har klämt en hel del på ett par modeller med valnötsstock.  Dock har jag inte testat någon syntetstocks-modell, men jag antar att kolvlängden är densamma...

 

Det är trevliga studsare, utan tvekan!   Men jag tycker att kolvlängden sabbar lite av syftet med bössorna. Tryckjakt, drev, m.m.

Visst går det att kapa, men hur kul är det i en ny bössa?

 

Men som sagt, testa först.  Om kolven passar, så ska du välja Mausern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har klämt en hel del på ett par modeller med valnötsstock.  Dock har jag inte testat någon syntetstocks-modell, men jag antar att kolvlängden är densamma...

 

Det är trevliga studsare, utan tvekan!   Men jag tycker att kolvlängden sabbar lite av syftet med bössorna. Tryckjakt, drev, m.m.

Visst går det att kapa, men hur kul är det i en ny bössa?

 

Men som sagt, testa först.  Om kolven passar, så ska du välja Mausern.

jaha, ja jag ska testa innan jag köper en bössa. och det känns som mausern är riktigt bra, den får ju mycket lov ord osv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att alla kolvar skulle gjorts i den längden. Lättare att kapa än att förlänga.

Ja det är sant :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

den får ju mycket lov ord osv.

Ja, jag tycker att den är känns välgjord.  Skulle kunna tänka mig en själv, med vettig kolvlängd.

Man får vänja sig lite med uppspännaren, men sen fungerar det helt OK.

 

Jag har läst en del klagomål på hög vikt.  Jag tycker precis tvärtom...

Vikten är precis lagom för att hantera klass 1 kalibrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har haft min Mauser m12 extreme 308w i några veckor (1:a bössan) och jag gillar den än så länge förutom 1 sak. Jag har inte lyckats osäkra tyst utan att använda 2 fingrar, kanske blir bättre med tiden.

Pistolgreppet är ganska rakt, kanske inte passar alla.

Trycket är väldigt bra tycker jag trots min begränsade erfarenhet.

Lätt att repetera vid axeln, fin slutstycksgång!

Lätt att ladda uppifrån, hörde någonstans att det krävdes lite träning att göra det men jag lyckades på en gång.

 

Med vänlig hälsning Andreas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...