Hoppa till innehåll

7x57R till 8x57IRS?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Kom på en sak helt såhär från ingenstans. Man ser o läser om alla möjliga omformningar av hylsor av alla dess slag. Men aldrig för randpatroner som 8x57 eller 7x57.

Tro det eller ej men min tanke kom när jag av misstag hade fått med mig en 7x57R hylsa i 8x57 lådan o utan att tänka på det kalibrerade den. Märkte visst mer motstånd men inga problem alls. Måtten vart identiska som 8x57 utöver hylsan är 0.3mm kortare än rek trimlängd av hylsan. Varför tar ingen man läst om exempelvis 7x57hylsor och gör om till 6.5x57 eller 8x57 då dessa båda är ovanligare?

Finns det någon vettig förklaring varför man låter bli eller är man som jag? Dvs gillar när de etår 8x57IRS i botten av hylsan :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan svara på frågan om någon undrar i framtiden. På den 7x57r hylsan jag hade hemma skiljde det sig 0.2-0.3mm på patronrandens bredd. Mao passade inte 7x57r hylsan då den var bredare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just 7x57 intar lite av en specialställning i 57-familjen, den har fel mått lite varstans. Den var först och den senare 8x57 fick lite andra mått, resten av 57orna har samma mått .....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att jag hört att det även innebär att det inte går (enkelt) att brotscha om 7x57R till 8x57 IRS. Tyvärr...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att jag hört att det även innebär att det inte går (enkelt) att brotscha om 7x57R till 8x57 IRS. Tyvärr...

Av samma anledning.....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självfallet. Utan att ha gått vidare med mer seriösa grepp så har jag landat i att om jag ska göra något åt min 7x57R så är det bästa att brotscha till en 7x57R Improved. Inte minst för att flänsen dessutom är tjockare än för övriga patroner...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på vad du skulle vinna på en Improved? Skulle du våga öka arbetstryxket med motiveringen att AI normalt ger mindre belastning på lås? Mitt intresse är rent akademiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på vad du skulle vinna på en Improved? Skulle du våga öka arbetstryxket med motiveringen att AI normalt ger mindre belastning på lås? Mitt intresse är rent akademiskt.

Nu är det ju trycket som ger belastningen på förreglingen - låset påverkas mikroskopiskt ( det är ju bara tändspetsen som får ta emot tryck i låset ). Men nu ger ju AI mer fart med mindre tryck - vilket ju är hela iden med konceptet....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henke,

jag känner idag att min 7x57R är på gränsen till de prestanda jag vill ha med kopparkulor. Den klassar in, men jag är inte helt till freds med de lagliga (tillräcklig vikt)kopparkulor som finns att tillgå när det gäller expansionen. Samtidigt har min bockbüchs (Merkel 210E) sjukt bra precision som det är, så jag är litet skeptisk till att ge mig in och kladda...

 

Tanken med en 7x57 AI är förstås att öka hylsvolymen, vilket medger en hastighetsökning utan ökat tryck. Nu finns samma modell exempelvis i 6,5x55 (har haft en sådan också). Den patronen ligger på CIP-norm c:a 55' psi, (7x57 ligger på 57' psi, 7x65R ligger på 55') medan 7x57R ligger på 49' psi. Även om jag skulle få en liten tryckökning tror jag att låsningen/förreglingen tål det.

 

Hur mycket vinner man? 7x57 är en av de patroner som Ackley och hans efterföljare anser man får störst vinst av att "förbättra", vilket är lätt att förstå när man ser hur avsmalnande hylskroppen är. Jag har sett uppgifter om 12-13 % vinst i hastighet i artiklar, men har ingen av dem till hands nu. Om det verkar rimligt utifrån volymökningen vet jag inte riktigt. Kunde jag få ut hälften av detta så skulle det motsvara typ 50 m/s, vilket fortfarande skulle vara ett klart plus i gränslandet.

 

Och nu känner jag än en gång att jag måste skaffa mig QL, samtidigt som jag blev sugen på att prioritera upp detta projekt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT. Slarvigt av mig att tala lås... Förregling! Och visst handlar Ackley mycjet om mer fart till mindre eller samma tryck. Men jag funderar (rent akademiskt) på om belastningen på förregling/bult minskas med AI. Och om man då vågar utnyttja det till att gå utanför CIP tryckregler?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT. Slarvigt av mig att tala lås... Förregling! Och visst handlar Ackley mycjet om mer fart till mindre eller samma tryck. Men jag funderar (rent akademiskt) på om belastningen på förregling/bult minskas med AI. Och om man då vågar utnyttja det till att gå utanför CIP tryckregler?

 

OM man nu fär MER fart med SAMMA tryck - räcker inte det? Varför skulle MER tryck i AI vara mindre skadligt än i Mausers ursprungsdesign?

 

Går du utanför CIP så får du ju MER fart med HÖGRE tryck redan som det är.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT

Som jag skrev tidigare så är mitt intresse rent akademiskt. Jag frågar för att lära mig mer i allmänhet. Inte för att jag tänker göra om min kombi till AI.

Och jo jag hade fått för mig att den rakare hylsan skulle ge ett lägre tryck från hylsbotten 'bakåt'. Vilket kan vara positivt. Det kan också göra det svårare att avläsa trycktecken så att jag hamnar närmare gränsen för när det skiter sig utan att förstå att så sker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör hårt gott folk. Tycker frågorna är givande och läraktiga. Och ursprungsfrågan har jag redan listat ut samt fått svar på varför. Så spåna vidare på detta så ger det mig fortsatt trevlig läsning här i värmen! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det något man kan göra av en 7x57r vid blyförbud då för att hålla bössan i klass 1? 30r blaser? Eller är det pipa om som gäller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även som std klassar den ju in med blyfria som finns idag. Outdoor var väl ute efter lite mer marginal och att kunna välja friare bkand kulor. Att man skulle behöva göra mer än AI finner jag otroligt. Men som du ser av mina frågor längre upp är jag långt ifrån fullärd.

Fast jag ser frågan som mer berättigad på 6,5. Vad skulle man göra där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det något man kan göra av en 7x57r vid blyförbud då för att hålla bössan i klass 1? 30r blaser? Eller är det pipa om som gäller?

Nu fixar de flesta 7mm 10g kopparkulor, därmed klara de av att leverera 2000J på 100m. Det är viktiga 0,5 mm......

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT

Som jag skrev tidigare så är mitt intresse rent akademiskt. Jag frågar för att lära mig mer i allmänhet. Inte för att jag tänker göra om min kombi till AI.

Och jo jag hade fått för mig att den rakare hylsan skulle ge ett lägre tryck från hylsbotten 'bakåt'. Vilket kan vara positivt. Det kan också göra det svårare att avläsa trycktecken så att jag hamnar närmare gränsen för när det skiter sig utan att förstå att så sker.

Med tanke på att trycken vi pratar om på brytvapen ligger fjantigt långt under där "trycktecken" syns....

Sedan är det ytan på hylsbotten som tillsammans med trycket som ger kraften mot stötbotten.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har tyvärr också både tunnare fläns och mått vid hylsbasen, annars hade det förstås varit det enklaste.

Kanske inte det som påverkar mest, det är ju relativt enkelt att åtgärder de delarna..... Hyls bröstet sitter längre ner, du får en valk i 65 hylsan där bröstet sitter på 57-hylsan.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...