Hoppa till innehåll

När passa fågel?


win94

Recommended Posts

Har tänkt ta några skogspromenader med bössan i höst. Och ny som jag är så har jag frågor.. Om jag skulle skuta en å en annan fågel och ändå har 3-4 timmar kvar i skogen måste jag rensa ur och lägga dom i påse direkt? bör dom hänga först? Hur länge? Eller kan jag lämna det till slutet av dagen? Lägger man dom i fryspåsar?

Vad bör man tänka på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Häng luftigt..... Enl gammal sägen så ska du hänga fågeln i halsen och när den trillar ner är det dags att ta ur och tillaga/frysa in.

 

Stora skottskador är det en fördel med en viltsäck runt. Är det varmt under förhösten så kanske en veckas hängtid räcker. När det blir lite kyligare så är 2 veckor inget problem.

Är det minusgrader, så häng inne i 5-7 dagar...

 

Urtagning kan vänta iom att fåglar har muskelmage som bearbetar födan istället för som hos däggdjur, bryter ner med magsyra.

Man kan ta ur innan hängning, men det öppnar kroppen och kan då bjuda in bakterier och mögel.(Även insekter om du inte har säck)

 

Skjuter du skogshöns, så finns det folk som tar reda på det dom har i krävan, vid urtagningen. För att använda till snapskrydda....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet om folk som låter hänga ca 80-100 dygnsgrader. Sen fryser in fågeln hel. Tinar och tar ur i samband med tillagning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte på att ovanstående kan funka vid toppjakt men jag hade inte hängt hagelskjuten fågel utan urtagning, har det gått hagel genom tarmar och annat så kan det växa mumsiga grejer där inne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänga i halsen tills dem ramlar ned är inget jag rekommenderar! Många fåglar ramlar nog aldrig ens ned har jag upptäckt då dem glömts bort så det är mer myt än sägen ;)

 

Är det varmt så är även viltsäck eller annat flugsäkert ställe viktigt tycker du kan nöja dig med 40-50 dygnsgrader alltså 2-3dagar tidig höst.

Fågel behöver som sagt inte tas ur och häng i halsen så inälvor får mindre kontakt med bröstet

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej. Vad menas med dygnsgrader? Så en skogshöna kan hänga ute i garaget i ca 2dagar innan jag tar ur den? i en viltsäck då. Eller är det lika bra att göra det direkt när man ändå är ute i skogen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänga i halsen tills dem ramlar ned är inget jag rekommenderar! Många fåglar ramlar nog aldrig ens ned har jag upptäckt då dem glömts bort så det är mer myt än sägen ;)

 

Är det varmt så är även viltsäck eller annat flugsäkert ställe viktigt tycker du kan nöja dig med 40-50 dygnsgrader alltså 2-3dagar tidig höst.

Fågel behöver som sagt inte tas ur och häng i halsen så inälvor får mindre kontakt med bröstet

Skulle själv inte vilja testa att hänga tills den ramlar ner. Oavsett sägen/myt. 

40-50 dygnsgrader kan vara lite lite på en äldre tupp, men funkar på ungfågel. Skulle nog låta ev gås också hänga längre. 

Men det hänger också lite på "dygnsgraderna" är det typ 20-25 halva dygnet och 12-15 på natten. Då känns det inte lika bra att hänga + 50 dygnsgrader. Håller sig tempen kring 4-8 så skulle jag inte vara rädd att hänga + 60 dygnsgrader.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej. Vad menas med dygnsgrader? Så en skogshöna kan hänga ute i garaget i ca 2dagar innan jag tar ur den? i en viltsäck då. Eller är det lika bra att göra det direkt när man ändå är ute i skogen?

Dygnsgrader är tiden och tempen tex. +20 två dygn=40dygnsgrader

Jag tar aldrig ur fåglar det gör mer skada än nytta men å andra sidan skjuter jag aldrig hagel heller så Sidelock har en poäng men vet även många hagelskyttar som inte tar ur fågeln. Så det finns nog inget riktigt rätt eller fel båda fungerar, men att hänga länge är riskabelt i varmt väder då det finns flugor dem hinner ofta lägga larver redan ute i skogen. Även om det inte blir förstört tycker jag inte det är aptitretande med fluglarver i skottskador och näbb :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej. Vad menas med dygnsgrader? Så en skogshöna kan hänga ute i garaget i ca 2dagar innan jag tar ur den? i en viltsäck då. Eller är det lika bra att göra det direkt när man ändå är ute i skogen?

Du tar tempen varje timme, lägger ihop graderna och delar med 24( 1 dygn). Hänger du i ett svalt rum med fast temp på säg 8 grader. Då har den hängt 8 dygnsgrader på ett dygn.

Har du en uppenbar träff i tarmar, så kan det vara en fördel att ta ur direkt. Kul träff uppe i lungorna eller om du bara misstänker några enstaka hagel i tarmarna. Då kanske det är bättre att spara med urtagning till det hängt färdigt, eller tom som vissa gör, tills tillagning.(Känner folk som vill ha med tex hjärta, lever och njurar, när dom tillagar fågeln. Även om jag själv inte vill ha detta med i grytan.) Att öppna upp är ju en väg in för bakterier och mögel. En fågelbuk är svårare att få luftig än tex en älgbuk.... Så det är större risk för ovälkommen tillväxt iom att bukhålan har svårare att torka upp och få hinna, samt att många bakterier trivs bättre i kontakt med luft. Sen hänger mage/tarmar i en tunn bukhinna som du ändå inte kommer att ta reda på vid tillagning. Så ev läkage från tarmar kommer eg inte att komma i kontakt med något du tänker äta av fågeln, under hängtiden....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej dum fråga kanske men kan man låta en eller två fåglar hänga i kylen?

Kan det vara en idé att bygga en liten hängbur med myggnät osv så kan den stå utomhus luftigt och bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej dum fråga kanske men kan man låta en eller två fåglar hänga i kylen?

Kan det vara en idé att bygga en liten hängbur med myggnät osv så kan den stå utomhus luftigt och bra?

Jag brukar lägga köttet i kylen hela fåglar funkar också men brukar inte uppskattas speciellt inte eftersom skogsfågeln ofta har lus ;)

Hängbur är en toppen bra ide finns även färdiga viltsäckar med ringar likt en ryssja för det är viktigt att fågeln inte har kontakt med nätet då lägger flugorna igenom

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har redan sagts, men undvik viltsäckar till fågel, om dom inte hängs i välventilerade utrymmen. Stor risk att dom surnar/möglar. Nätbur i svalt utrymme är enl mig optimalt.

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ej erfarenhet av skogsfågel, men duva tar jag reda på direkt,tar bara med bröstsköld med kött hem, sen får det ligga på en plåt i kylen till det är dags för tillagning eller frys. Om det nu inte är svalt och bra väder, då får de hänga ute i boa, lite luftigt, likadant med de få gäss och änder jag skjuter varje år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ej erfarenhet av skogsfågel, men duva tar jag reda på direkt,tar bara med bröstsköld med kött hem, sen får det ligga på en plåt i kylen till det är dags för tillagning eller frys. Om det nu inte är svalt och bra väder, då får de hänga ute i boa, lite luftigt, likadant med de få gäss och änder jag skjuter varje år.

Hur länge brukar du låta duvorna ligga på plåt innan du fryser ner dom? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör som Upptag.

8 grader i kylen x 5 Dagar =40 även låtit de ligga upp till 10 dagar.

Byter plåt varje dag gör jag.

 

S. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, precis som Merkel skriver. Har även testat att laga till efter 3 dagar och det funkar, men blir inte lika bra. Vill man fuska lite kan man ha i lite koncentrerad ananasjuice eller liknande i en marinad, surheten bryter köttet och gör det mört, blir rätt gott faktiskt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller jävligt dåligt rött till så man kan skylla på de :thumbsup:

 

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående att dom ska hänga tills dom faller så tror jag man pratar om att dom ska hänga i näbben...Men är väl ingen som gör det idag :)

 

Var noga med att inte låta fåglarna, eller annat vilt för den delen, att gå under 10 grader första dygnet. Annars stoppas mörnings processen.

 

Såhär brukar jag göra. Direkt jag kommit fram till skjutna fågeln så skär jag den under hakan och hänger den i ett träd så den får bloda ur. Lägger huvudet innanför vingen o ner i nätsäcken(vaude ripa). När jag kommer hem hänger jag fåglarna i en snara i vedboden eller garaget, beroende på temperatur ute. Sen får dom hänga nån dag beroende på värmen och om man har annat för sig. Är dom grisiga så brukar jag väl ta reda på dom dagen efter. Dock har jag aldrig skjutit en fågel med hagel och det blivit grisigt, förutom då man skjutit bort skallen på nån järpe då men det kvittar ju. Sen tar jag reda på det jag ska och fryser ner de o slipper ostyckade fåglar som tar x antal mer plats i frysen och smidigare sen när den ska tillagas. 

 

Sen är det så att låt säga du hänger fågeln 3 dagar. Sen när du tar upp den igen o lägger den i kylen så startar mörningsprocessen igen. Så det är ingen nackdel att ta upp den någon dag innan middagen.

 

Annars så bör du kunna ta reda på järpen o lägga den direkt i stekpannan i skogen om du vill, för den e så mör(har dock aldrig testat)

 

Det är väl ungefär de ja kommer på nu.

 

Urblodning https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/58831_150018388354403_4112962_n.jpg

 

Upphängning https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/67185_172814936074748_144848_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t1.0-9/308079_276626842360223_788005889_n.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om allt förutom det att mörningen fortsätter efter den tinas, det gör den inte om vi skall tro chefsvet och förra ordförande i Sjf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om allt förutom det att mörningen fortsätter efter den tinas, det gör den inte om vi skall tro chefsvet och förra ordförande i Sjf.

Ok. Jag har inte läst nått om det, det är bara farsan som sagt det åt mig :) Men han kan ju ha fel, ingen aning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget måste jag fråga efter två filmklipp som visar hur man kan ta reda på fågel. Det ena visar hur man plockar ut duvbröst genom att liksom vända fågeln ut och in (efter att ha avlägsnat vingarna). Det andra klippet visar hur man tar ut fågel genom att stå på vingarna och dra i benen. Jag vet att det låter sjukt och det känns nästan som något jag drömt, men jag tror att det finns ett sånt klipp. Nån som vet vad jag pratar om?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...