Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Roggman66

Drivande på räv

Recommended Posts

Roggman66

Jag har länge undrat över jakttider och då framförallt hundjakten på räv.

Den 1/8 får jag släppa hund i gryt och jag får släppa hund på vildsvin och grävling, men jag måste vänta till den 21/8 för att få släppa stövaren på räv.

Jag förstår inte varför jag inte skulle kunna få släppa stövaren den 1/8?

I gryt gör ju inte hunden skillnad på ung eller gammal räv!

Frågan är kort och gott, vad är motiveringen till att inte få släppa en stövare på räv den 1/8?

MVH

Roggman66

• Like 1

Roggman66

Upp!

Vad är det med räven som gör att jag får jaga den överallt, hursomhelst från den 1/8, men inte med drivande?

//Roggman66

Outdoorsman

Semestertider,

Roggman66...  och egentligen mer av en fråga för Ola. Jakttiderna är i första hand satta utifrån etiska avgöranden. Rävungarna växer fortfarande och håller troligen inte undan lika bra för en stövare som vuxna rävar. Sedan har du självfallet problemet med övrigt vilt, som exempelvis harar och harungar, om stövaren inte enbart går på räv. Vilket även skapar en del problem under perioden mellan 21/8 (ok med hund på räv) och den 1/9 (ok med hund på hare)...

fredrikl

Semestertider,

Roggman66...  och egentligen mer av en fråga för Ola. Jakttiderna är i första hand satta utifrån etiska avgöranden. Rävungarna växer fortfarande och håller troligen inte undan lika bra för en stövare som vuxna rävar. Sedan har du självfallet problemet med övrigt vilt, som exempelvis harar och harungar, om stövaren inte enbart går på räv. Vilket även skapar en del problem under perioden mellan 21/8 (ok med hund på räv) och den 1/9 (ok med hund på hare)...

nja...

det är nog ok med hund på hare också den 21/8, men däremot inte på rådjur...

Roggman66

Jo min går enbart på räv och inget annat!

Det ställer sig dock på sin spets med övriga hundar som släpps på grävling och vildsvin. Jag undrar hur många av de som är helt rena och enbart jagar just det man släpper de på.

Jag förstår etiken, men tycker då ändå att man borde antingen få släppa hund på räv den 1/8 eller släppa på grävling och gris den 21/8 som för övriga hundar! (Utom rådjur, hjort etc.).

Detta kanske kan ses över till nästa gång man gör en förändring?

MVH

Roggman66

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...