Hoppa till innehåll

Jaktlab - problem med inkallning och kontakt


Ekalfus

Recommended Posts

Hej! 

 

Skulle verkligen uppskatta hjälp från alla kunniga här på forumet.

 

Jag har en fyra månaders jaktlabtik, Aska. Hon är av god börd, livlig och glad och min förhoppning är att hon med tiden ska bli en duktig apportör, eftersökshund och ev. även kunna stöta småvilt. Min hustru och jag var lediga första månaden med hunden och försökte då lägga grunden för en fin kontakt och att Aska skulle präglas starkt på oss. Under de första månaderna hos oss var hon också följsam och när inkallningen väl satt så kom hon ofta med stor glädje. När vi var ute i skogen och hon gick löst höll hon alltid mycket god kontakt, stannade och såg till att hon inte stack för långt ifrån oss och sprang aldrig utom syn eller hörhåll. Detta var precis vad jag eftersträvade och således var jag mycket nöjd. På senare tid har hon dock visat riktigt tråkiga tendenser att springa ifrån oss, lite mindre vad gäller mig och lite mer vad gäller min fru. Dessutom fungerar inkallningen sämre. Aska kommer numer ofta på inkallning men inte alltid. Jag har försökt vara konsekvent i mitt tillrättavisande av detta beteende. Om hon inte kommer springer jag omedelbart ikapp henne och välter ner henne ganska bryskt samt kallar in sedan in henne. Därefter kommer hon alltid fint. OM hon är på väg att springa för långt bort försöker jag kalla in henne men om hon får korn på något som är mer intressant så springer hon ändå iväg en bit med följden att jag måste springa efter och fya henne samt kalla in henne på nytt för att rätta till felet.

 

Vad ska jag göra? Jag börjar bli något förtvivlad och hoppas att jag kan rädda detta men känner viss hopplöshet då hon fortsätter med det här beteendet som strider mot vad vi försökt lära henne.

 

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh,

 

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter på jobb så hinner inte skriva nåt längre inlägg, men jag tycker att du gör rätt på det stora hela.

Det jag anser viktigast, när det gäller inlärningen, är att man är konsekvent i sin uppfostran och att man "väljer sina strider".

T.ex ser du att hunden är på väg bort och du vet att den inte kommer att lyssna, kalla INTE in hunden då! Vänta hellre då tills du har kontroll över situationen, eller när hunden är på väg tillbaka. Och alltid positivt bemötande vid inkallningen, oavsett vad byrackan har hittat på [emoji1]

Varje gång du ger ett kommando så måste du se till att hunden lyder till 100%. Aldrig ge ett kommando som hunden kan strunta i.

Börja smått i kontrollerade utrymmen där du kan korrigera hunden, eller t.ex i lång lättlina i skogen.

Lycka till [emoji1]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova att strunta i att kalla på hunden när hon är för långt ifrån dig. Jag har en Strävhårig Vorstehtik som vid frya månaders ålder var helt obrydd om var jag befann mig när vi var ute och gick. Från början så gjorde jag ungefär som du beskriver men fick ingen förbättring. Jag provade då istället att låta henne försvinna medans jag gick helt i motsatt riktning eller gick och gömde mig. I början tog det rätt lång tid innan hon kom men när hon kom och letade efter mig så låg jag gömd tills hon blev riktigt ängslig och då visade jag mig och först när hon var på väg åt mitt håll kallade jag in och gav rikligt med beröm. Detta svarade hon mycket bättre på.

 

 

Jag tror att det är viktigt i början att inte kalla in om man är osäker på om hunden lyder. Det är lätt att skapa problem framåt, dessutom tror jag att det tar för lång tid från det att hunden inte lyder kommandot tills korrigeringen kommer om hunden är ett 20 tal meter ifrån dig.

 

En annan sak jag också gjorde för att stärka själva inkallningskravet var att bara någon meter framför mig lägga ut en näve godis som hunden fick börja knapra på, när hon är som mest fokuserad på käket kallar jag in och lyder inte hunden direkt är man beredd med en näve smågrus som man kan skicka i baken på hunden så att man korrigerar i exakt rätt ögonblick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar Anders Landins bok "från valp till färdig fågelhund"

Där går han igenom väldigt mycket. Boken finns säkert på närmaste bibliotek ifall du inte vill köpa den, utdrag ur boken finns dessutom på hans hemsida.

Kalla endast in hunden när du vet att den kommer. Tänk också på att du inom en snar framtid inte kommer hinna ifatt hunden för korrigering...

Lycka till!

Cris - från telefon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om det ni skriver om att bara kalla in när du tror att hunden kommer. Däremot skulle jag nog inte kasta grus på en fyra månaders valp. Det kan nog vänta tills hunden blir lite äldre. Det är ju inget som stärker kontakten heller tänker jag.

Jag hade lite liknande problem med min setter och det som hjälpte mig var att börja belöna när hunden tog spontan kontakt. När vi var ute och hon tog sina vändor så kom hon ju alltid in till slut och då fick hon antingen godis eller så gjorde vi nån kul övning tillsammans, typ kasta en dummy hon fick hämta eller liknande. Tanken var att hon skulle förstå att om man kom till husse så händer det nåt kul. Efter ett tag började hon förstå detta och sökte upp mig oftare. När jag då såg att hon var på väg i full fart så blåste jag inkallningsignalen och belönade när hon kom fram.

Nästa steg var att bara blåsa inkallning ibland när hon var på väg in och då fick hon belöning. Kom hon in och jag inte blåste så sa jag bara "hopp och lek" så hände inget mer. Sedan började jag lägga på signalen när hon var rätt nära för att sedan öka avstånd och störningar och där är jag väl nu.

Detta har gjort väldigt mycket gott både för själva inkallningen men även för vår relation. Sedan tror jag att om man tränar mycket ihop så stärks relationen av det, målet är att hunden ska tro att allt roligt kommer genom husse och gör man bara som husse säger så blir allt bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt vara konsekvent i mitt tillrättavisande av detta beteende. Om hon inte kommer springer jag omedelbart ikapp henne och välter ner henne ganska bryskt samt kallar in sedan in henne. Därefter kommer hon alltid fint. OM hon är på väg att springa för långt bort försöker jag kalla in henne men om hon får korn på något som är mer intressant så springer hon ändå iväg en bit med följden att jag måste springa efter och fya henne samt kalla in henne på nytt för att rätta till felet.

Såg detta nu. Detta är inte nån absolut sanning utan bara min syn på saken. Jag tror att hunden inte riktigt förstår din inkallningssignal så hon vet inte vad hon ska göra när du kallar. Sedan kommer du springande, jättearg, och brottar ner henne. Det tror jag kan vara en anledning till att det är sämre. När jag tränar försöker jag att alltid se till att lära in beteendet jag är ute efter först innan jag börjar ställa krav. Min tolkning är att din hund inte är olydig utan hon förstår helt enkelt inte och det är fullt rimligt att inte en fyra månaders hund har klart för sig.

Tänk dig själv att någon skriker något åt dig på ett språk du inte förstår och sedan kommer fram och brottar ner dig... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla analyser och tips! Det är väldigt uppskattat!  :smile:

 

Jag är verkligen inte rädd för kritik och uppskattar alla raka svar.

 

Min plan är nu följande och jag tar tacksamt emot synpunkter på detta:

 

- fortsatt 100% konsekvent rättande av fel
- MEN, ta ett par steg tillbaka och var försiktig med kravställandet
- inte för fysiskt/mentalt hård mot hunden
- endast kalla in då jag vet att hon kommer
- successivt öka kraven
- variera promenadställen
- arbeta på att vara alla roligheters mittpunkt så det alltid är kul och givande att komma till husse (men fokusera på beröm och roliga övningar i stället för godis)
- avvakta med jakt till all grundlydnad sitter och jag har full koll på hunden

 

Något annat ni rekommenderar?

 

För att förklara varför jag inte vill att hon ska springa för långt bort - förutom det uppenbara i att hon ska svara på inkallning - är att jag gärna vill skapa en vana att hon inte går utom hagelavstånd så hon i framtiden kan jaga stötande "under bössan" (som en spaniel).

 

En följdfråga: Eftersom vi snart ska vara en längre tid på en plats där jag måste hålla hunden kopplad (Naturreservat med koppeltvång) tror jag att idén att använda en längre lina (30-40 m) och kalla in henne innan hon löper hela vägen ut kan fungera. Jag kommer såklart varva detta med gå fot-övningar i kortare koppel. Några tips om vilken typ av lina som bör användas och var den kan köpas? Fungerar det med ett rullkoppel eller är det fel att använda ett sådant för en retriever? Vet inte ens om det finns så långa rullkoppel. Bör jag använda stryphalsband?

 

Återigen: stort tack för all respons! Känns skönt att man kan få hjälp och behov av erfarna jägare och hundägare så snabbt.  :biggrin:

 

E

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget rullkoppel. Tanken är att hunden ska glömma bort att den är kopplad.

Det går med vilken tunn lina som helst som håller för ett ryck. En vanlig spårlina fungerar, men den bör vara stum.

Apportering i alla dess former. Gärna dummies med en lindad fågelvinge för att vänja den vid fjädrar i munnen.

Skinn av rådjur, gris eller älg som du rullar hårt till en liten dummy. (men bara ibland, då det kan göra andra dummies ointressanta)

Enkla släpspår med apportering. T.ex dra en dummy utom synhåll (runt husknuten) och låt hunden spåra och apportera. Räcker med ett par meter första gångerna.

All träning stärker ju din relation till hunden och förstärker ditt ledarskap.

Det går ju även börja med viltspår (blod), men jag har väntat med det till senare med mina hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tre olika kommandon för mina. Det ena är väl inget kommando direkt utan då får dom springa fritt ,men blåser jag inkallning då ska dom komma direkt och då menar jag direkt. Var med på att korrigera direkt, när hunden är på väg in. Tex om du ser att hunden tittar åt ett annat håll eller vindar något som hunden tycker intressant. Det andra jag har är ordet "nära" och då får dom röra sig fritt runt mig ungefär 5 meter. Sen är det ju fot då och det vet du ju hur det är.

Så här har jag på mina kanske blev lite rörigt förklarat. Sen tror jag en sak är väldigt viktigt när man tränar inkallning på valpar och det är att det roliga inte är över när husse har kallat. Så när hunden har kommit till dig så låt den springa iväg igen. Vet den att den blir kopplad direkt så kan den tveka att komma in.

Hoppas du får det roligt med din hund i framtiden iallafall. Vart kommer den ifrån om jag får fråga??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom på en grej till.. Är du på kass humör när du ska gå ut och träna din hund då är det bättre att skita i det och ta en promenad eller bara busa med hunden!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra tips. Jag skulle nog tillägga att grundlydnad är en stor del av tricket för att hunden ska lyda när den är fri. Dvs nöta sitt, ligg, fot osv på hemmaplan. Allt för att göra dig och din fru till alfahundarna. Inlärning med mutor och glada tillrop med ökande krav när hunden väl lärt sig. En hund som kan ett kommando ska lyda i alla situationer ( i den bästa av världar). Man ska inte muta för att hunden ska lyda, den ska lyda för att du är alfahund. Beröm med ord. Och godis ibland.

Ang långlina: tränade en ung vorsteh som alltid drog på rådjur o harar o hade allmänt dålig kontakt. Använde sele m långlina o stryp m långlina precis som när man tränar skyddshundar. Bromsade den m selen och gav en försiktig korrigering. Då skonar man nacken och betingar inbromsningen m kommandot/korrigeringen. Gjorde detta både där det var fritt från djur och där jag visste att det gått djur. Det funkade fint och kontakten ökade väsentligt. Sen tränade vi vidare som vanligt. Mkt grundlydnad därtill. Skittrist mwn det funkar.

Just för inkallning tycker jag att det funkar extra bra m teckenförstärkning ex sträcka ut armarna 90 grader från kroppen. På valpar har jag märkt att det funkar bättre att sätta sig ner på knä när hunden börjar närma sig för att verka inbjudande. I synnehet när valpen varit lite bångstyrig och vet att den kan riskera bannor så funkar det super att gå ner på knä och alltid belöna när den väl kommer. Står man upp och skäller blir man en otäck.

Att gömma sig, som ngn annan redan tipsat om är bra så länge hunden bara struttar runt men funkar inte på hundar som drar på vilt.

MagnusN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inkallning är diciplin på distans, skall det fungera måste det fungera nära först.

Alltså sätt hierkin med vem

som passerar dörren först.....

Hon får inte äta förren du sagt ok....

Hon bör fungera koppelfri i flertalet lägen .....

Gå inte promenader med koppel i onödan.... Om det är möjligt att undvika det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inkallning är diciplin på distans, skall det fungera måste det fungera nära först.

Alltså sätt hierkin med vem

som passerar dörren först.....

Hon får inte äta förren du sagt ok....

Hon bör fungera koppelfri i flertalet lägen .....

Gå inte promenader med koppel i onödan.... Om det är möjligt att undvika det

håller med om allt utom maten.

hur fattar hunden mat , vatten,

vore ju trist om du glömmer varsågod.

detta var bara en tanke från mig, en fundering!

Jag själv kör varsågod med en valp men efter ett halvår slutar jag, rätt eller fel?

jag börjar då med ja eller här ska du få mat liksom en övergång tills jag bara ställer fram maten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan jätteviktig sak att träna med en labbe är passivitet. Ofta glömmer man det och kör på med apportering som är mycket roligare att träna vilket för med sig en hund som sitter och skriker och inte går att jobba eller träna med. Var noga från början att inte låta hunden hämta apporten (eller gå ut genom dörren, börja äta etc.) förrän den är helt lugn. Helst ska svansen vara stilla och munnen stängd.

En annan sak jag reagerar på när man pratar om träning av jakthundar är att det är sånt fokus på korrigeringar. Jag vill att det ska vara trevligt att träna hund och om jag korrigerar mer än vad jag berömmer så har jag gjort övningen för svår anser jag och det försämrar bara relationen med min hund. Självklart kan man behöva korrigera ibland men jag vill inte bygga min träning runt det. Sedan mutar man inte hunden när man ger den godis lika lite som man mutar den genom att säga "bra" eller låter den springa och hämta apporten eller vad man nu belönar med. Det man gör är att förstärka ett beteende som man vill ska upprepas och visar hunden att den gjort rätt.

95 % kärlek/beröm och resten korrigering. En bra korrigering kommer oväntat, hårt och varar 1/10 sekund. Ju hårdare korrigering ju mer beröm DIREKT efter. Och beröm hela tiden, inte en massa godis men med ord och kroppspråk, hunden märker direkt din glädje.

INGA efterslängar, hinner du inte korrigera inom 1/10 sekund när hunden gör fel så skit i det. Och kom ihåg berömmet..

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan jätteviktig sak att träna med en labbe är passivitet. Ofta glömmer man det och kör på med apportering som är mycket roligare att träna vilket för med sig en hund som sitter och skriker och inte går att jobba eller träna med. Var noga från början att inte låta hunden hämta apporten (eller gå ut genom dörren, börja äta etc.) förrän den är helt lugn. Helst ska svansen vara stilla och munnen stängd.

En annan sak jag reagerar på när man pratar om träning av jakthundar är att det är sånt fokus på korrigeringar. Jag vill att det ska vara trevligt att träna hund och om jag korrigerar mer än vad jag berömmer så har jag gjort övningen för svår anser jag och det försämrar bara relationen med min hund. Självklart kan man behöva korrigera ibland men jag vill inte bygga min träning runt det. Sedan mutar man inte hunden när man ger den godis lika lite som man mutar den genom att säga "bra" eller låter den springa och hämta apporten eller vad man nu belönar med. Det man gör är att förstärka ett beteende som man vill ska upprepas och visar hunden att den gjort rätt.

 

Antar att det var mitt språkbruk du reagerade på, låt mig förtydliga mig.

"Inlärning med mutor(1) och glada tillrop med ökande krav när hunden väl lärt sig. En hund som kan ett kommando ska lyda i alla situationer ( i den bästa av världar). Man ska inte muta(2) för att hunden ska lyda, den ska lyda för att du är alfahund. Beröm med ord. Och godis ibland."

 

I den första användningen ska det stå "ätbar belöning, favorit grej eller dylikt som hunden gillar mkt" istället för muta men i den andra ska det stå "muta". Detta eftersom en hund som alltid eller oftast får godis, och som enligt min erfarenhet oftast saknar bra grundlydnad, gör saker bara för att den blir mutad till det och inte för att föraren är alfa. Muntlig/fysisk beröm är den belöning alfa ger oftast eftersom det enbart är kopplat till social hierarki. Ibland förstärkning med godis men bara ibland. Mat kan kopplas till social hierarki men det funkar inte för jämnan eftersom det annars kopplar till hundens hungersdrift. Anledningen till att man vill få hunden att lyda pga social hierarki är att social hierarki står över hundens övriga drifter. DVS social hierarki trumfar. Beröm ska man så klart inte snåla med när hunden jobbar bra. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Antar att det var mitt språkbruk du reagerade på, låt mig förtydliga mig.

"Inlärning med mutor(1) och glada tillrop med ökande krav när hunden väl lärt sig. En hund som kan ett kommando ska lyda i alla situationer ( i den bästa av världar). Man ska inte muta(2) för att hunden ska lyda, den ska lyda för att du är alfahund. Beröm med ord. Och godis ibland."

 

I den första användningen ska det stå "ätbar belöning, favorit grej eller dylikt som hunden gillar mkt" istället för muta men i den andra ska det stå "muta". Detta eftersom en hund som alltid eller oftast får godis, och som enligt min erfarenhet oftast saknar bra grundlydnad, gör saker bara för att den blir mutad till det och inte för att föraren är alfa. Muntlig/fysisk beröm är den belöning alfa ger oftast eftersom det enbart är kopplat till social hierarki. Ibland förstärkning med godis men bara ibland. Mat kan kopplas till social hierarki men det funkar inte för jämnan eftersom det annars kopplar till hundens hungersdrift. Anledningen till att man vill få hunden att lyda pga social hierarki är att social hierarki står över hundens övriga drifter. DVS social hierarki trumfar. Beröm ska man så klart inte snåla med när hunden jobbar bra.

Vi ser uppenbarligen rätt olika på detta. Var menar du att gränsen går mellan att man "mutar" en hund till lydnad och att man belönar en hund som gör rätt?

Sedan detta med att vara "alfahund", jag antar att det är ledarskap du menar. Det betyder ju så olika saker för olika hundförare att det är ett vanskligt begrepp att slänga sig med. Jag tror att hundarna lyder för att det lönar sig för dem inte för att de tror att vi är alfahund eller flockledare. Det är alltså upp till mig som hundägare att få hunden lära sig att det lönar sig att göra som husse vill, antingen genom att de får någon slags belöning (godis, lek, arbete e.dyl.) eller för att de slipper obehag.

Ledarskapet får vi ju mycket gratis eftersom det är vi som sitter på allt som hunden vill ha, mat, promenader, träning etc. Vi bestämmer när hunden ska få allt detta och vi kan ta bort det igen. Kan vi bara använda detta i hundens fostran så har vi mycket gratis.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ser uppenbarligen rätt olika på detta. Var menar du att gränsen går mellan att man "mutar" en hund till lydnad och att man belönar en hund som gör rätt?

Sedan detta med att vara "alfahund", jag antar att det är ledarskap du menar. Det betyder ju så olika saker för olika hundförare att det är ett vanskligt begrepp att slänga sig med. Jag tror att hundarna lyder för att det lönar sig för dem inte för att de tror att vi är alfahund eller flockledare. Det är alltså upp till mig som hundägare att få hunden lära sig att det lönar sig att göra som husse vill, antingen genom att de får någon slags belöning (godis, lek, arbete e.dyl.) eller för att de slipper obehag.

Ledarskapet får vi ju mycket gratis eftersom det är vi som sitter på allt som hunden vill ha, mat, promenader, träning etc. Vi bestämmer när hunden ska få allt detta och vi kan ta bort det igen. Kan vi bara använda detta i hundens fostran så har vi mycket gratis.

 

Vill börja med att förtydliga att jag enbart vill dela med mig av det jag tycker funkar utifrån min erfarenhet. Min erfarenhet kommer från militärens hundförarutbildning och träning av schäfer, vorsteh, tax, labbe/schäfer-blandning. En del jakt-, social- och militärrelaterad träning.

Alfahund kanske är vanskligt, tänkte att "vargflocksteori" borde var känt och där pratar man om alfahund/ar som styr/leder sin flock.

Vad jag menar  är att  hunden lyder ledaren (alfahunden) eftersom denne har makten över belöning och bestraffning. Och en belöning ska koppla till rätt drift och för mig är rätt drift social hierarki eftersom det det står överst på trappan. Gränsdragningen mellan belöning och muta, där har vi kanske olika åsikt. Min åsikt är att om man oftast/alltid ger godis som belöning så kopplar inte hunden godis till social hierarki. Det ger ex konsekvensen att den struntar i vad du ropar efter den när andra drifter sätter in som är starkare än mat. 

Sen är text en onyanserad bild av var gränser går.

Hoppas att jag blivit mer tydlig nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En jaktlabrador behöver sällan godis som belöning utan arbetet i sig är ju ofta belöningen för hunden. Sen gillar dom ju givetvis godis och det är användbart vid tex fotgående och andra övningar när det är valpar man har att göra med. Men att träna in en stoppsignal tex med godis och tro att det ska fungera när hunden är 100-150 meter ifrån. Nja det tror jag inte riktigt på... Men alla är vi olika i vårat sätt att träna hund och man ska ju göra på ett sätt som man tycker är roligt och som fungerar bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har ett tips som jag brukar använda då hunden inte kommer in tillräckligt fort, ex på inkallning eller efter apport.

jag viftar med en dummie och kastar den när hunden kommer in på fot eller iallafall i närheten , sen får dom nästan knallapportera, mao jag kommenderar apport innan dummisen landat!

 

sen en viktig sak till, när du ska ut o träna, var förberred, typ under arbetstiden/jobbet innan, tänk, vad ska jag träna ikväll och hur, och vad kan gå fel!

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När hon drog iväg. Hade jag gömt mig. Sen är de upp till henne att lösa uppgiften.

Eller springer åt andra hållet.

De är hon som ska ha kontakt med dig. Inte du som ska ha kontakt med henne.

Du bestämmer.

Annars är det att baka. Sätt hunden. Säg till henne stanna. Låt någon hålla i hunden.

Gå bort en bit kalla in. Hunden släpps. Kommer in och beröm. Sen ökar man avståndet. Och slutligen så gömmer man sig och kallar in.

Har funkat för oss.

Lycka till! S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är vanskligt är att vargflocksteorin grundar sig på studier av vargar i hägn och bygger på varelser av samma art. Vi är ju inga hundar (eller vargar för den delen) och det vet hundarna också.

Sedan reagerade jag lite på att det är fler som reagerar på att jag föreslår godis som förstärkare av rätt beteende än som reagerar på att man trycker ner en fyra månaders valp som inte kommer på inkallning eller att någon föreslog att kasta grus på den. Bara för att jag använder mig av godis när jag tränar mina hundar så betyder ju inte det att jag tror att jag ska kunna stå och vifta med en frolic på 150m håll när en hare drar förbi. Jag har faktiskt aldrig sett någon träna så. Däremot har jag rätt många gånger sett hundförare försöka korrigera sina hundar med ilskna vrål på långa avstånd...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...