Hoppa till innehåll

Hur viktig är vikten för precisionen


mr Snok

Recommended Posts

Sett att det diskuteras relativt höga vapenvikter när det redogörs för precisionsbyggen i projekttrådarna.

 

Med risk för att bli en-hur-långt-är-ett-snöre fråga... hur avgörande är vapenvikten för skytte upp till 150m med en typiskt klass1 som 308/30-06? Blir det t ex märkbart mindre känsligt för rekylupptaget om man tynger ner ett system från 3,5kg till 4,5kg?

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bör nästan låta bli att svara men det går liksom inte ;) 1kg ökning på den enhet som flyttas o väger så lite gör klart en del då massan helt plötsligt blivit påtagligare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu vet jag inte riktigt vad du menar med "tynger ner" men i princip kan man konstatera att det går alldeles utmärkt att bygga lätta bössor som skjuter väldigt väl MEN att det är mycket enklare för dig som skytt att få fram den precisionen i en lite stabilare bössa.

Med andra ord kan den tekniska precisionen vara lika bra i en lätt bössa men en lite tyngre bössa är betydligt mer förlåtande för skyttens bristande teknik. För att skjuta bra med en riktigt lätt bössa så krävs det att skytten har en bra och framför allt konsekvent skjutställning och teknik. 

Oavsett hur duktig du är som skytt är det dock alltid enklare att skjuta med en lite stabilare bössa.

 

Hur mycket detta gör är såklart nästan omöjligt att svara på.

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Hur mycket detta gör är såklart nästan omöjligt att svara på.

 

Henrik

 

Dina "studier" med skytte med din kipplauf jmf. med en mer precisionsinriktad bössa är väl en bra indikator.

Kanske dessa bilder finns kvar på forumet..

 

Edit! Hittade inlägget..

 

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31800-tikka-t3-jack-of-all-trades/?p=551214

 

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

BigJim,

man skriver så mycket konstigt på nätet att jag faktiskt glömt av de tråden (eller också börjar jag helt enkelt bli gammal  :cool: ).

 

Resultatet av skyttet kan såklart ge en grov fingervisning men det är viktigt att komma ihåg att det resultatet gäller för mig med de specifika bössorna. Trådskaparen kan mycket väl vara en bättre skytt än vad jag är och hans bössor kanske är bättre ihopplockade och då skulle skillnaden såklart bli mindre än vad den var när jag jämförde.

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten följdfråga... i slutändan måste det väl vara rekylhastigheten för hela systemet som blir oförlåtande för skyttens bristande teknik?

Rekylkraft och rekylenergi måtte väl bli ovidkommande (om vi nu pratar 'normala' utgångshastigheter 750-1000m/s) annat än för rekylrädslan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snoken, jag är inte säker på att jag förstår vad du menar?

Henrik

Du skrev tidigare att en lätt bössa kräver mer av konsekvent skjutställning samt teknik från sin skytt för att prestera.

Jag antog att det i mycket handlade om rekylupptaget och det är detta som kräver mer konsekvent skjutställning, eller ur ett annat perspektivt, att det är rekylen som bidrar till oförlåtenheten hos den lättare bössan. 

 

Så är det rekylupptaget som blir mer tekniskt förlåtande hos den tyngre bössan?

Eller är det mer avögörande att det är tekniskt mindre krävande att begränsa 'fladdret' under det förloppet där man kramar av skottet med en tyngre bössa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vikten gör rekylen mer hanterlig, det är den ena sidan.

 

Vikten gör även bössan trögare vilket är den andra sidan, med en trögare bössa får felaktiga rörelser under avfyrningen betydligt mindre påverkan.

 

Samma sak gör ofta längden....

 

Det är inte en slump att även luftgevär med obefintlig rekyl är ganska tunga i statiska skyttedicipliner - trögheten är en fördel för skyttet.'

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekyl är ett knepigt område, dels för att vi tar en objektivt mätbar rekylkraft som vi sedan parar ihop med en subjektiv rekylupplevelse för att få fram den "upplevda rekylen". 

Men också för att det finns flera olika delar av den objektivt mätbara rekylen som på verkar vår subjektiva upplevelse av sagda rekyl.

Utan att gå in på alltför mycket teori kan man konstatera att det finns en del saker att ta hänsyn till.

 

  • Grunden är såklart att enligt den gamle gode Isaac Newton så har varje kraft en lika stor motkraft, med andra ord så innebär en ökad energi i mynningen också en lika stor ökning av rekylen.
  • Om projektilen lämnar mynningen med konstant energi så kommer rekylen att var konstant men då är det viktigt att förstå att rekylen består av både massa och hastighet, kortfattat innebär ett tyngre vapen en lägre rekylhastighet vilket subjektivt "upplevs" som trevligare. 
  • Det vi normalt kallar för rekylupptagning handlar ju om hur vapnet rör sig efter skottet, i princip finns det tre saker som påverkar detta. Rekylens storlek, vapnets utforming samt skjutställningen om vi har en identisk skjutställning varenda gång vi skjuter så kommer vi också att ha en så konstant rekylupptagning som möjligt vilket inebär att även om vapnet flyttar sig efter att patronen antänts så flyttar det sig lika mycket varje gång och träffarna hamnar på samma ställe.
  • När du skjuter så kommer rekylen inte att gå rakt bakåt om inte både mynningen och bakkappans centrum befinner sig i linje med vapnets tyngdpunkt. Om till exempel pipans mynning befinner sig högre än vapnets tyngdpunkt så kommer du att få ett pipuppslag som går både bakåt och uppåt. Om sedan bakkappans centrum befiner sig under vapnets tyngdpunkt kommer detta fenomen att förstärkas.

Kortfattat kan man säga att att ett tyngre vapen gör rekylen lättare att hantera, ett vapen med lågt belägen pipa och högt placerad bakkappa kommer också att minska den rörelse som mynningen får uppåt i rekylen och göra att en större del av kraften går rakt bakåt.

 

Att tyngre vapen som är anpassad så att skytten får en så naturlig och avslappnad skjutställning som möjligt kommer att göra skyttet upplevs som stabilare så länge som inte vikten eller en alltför märklig balans gör det obekvämt att hålla vapnet.

 

Genom att ha ett tyngre vapen med gynnsam utformning och en konsekvent skjutställning optimerar man alltså möjligheten till träff.

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...