Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Stellan Karlsson

Förvirrad situation angående skadat rådjur i tätbebyggt område

Recommended Posts

Stellan Karlsson

Har i området där jag bor ett flertal rådjur som är mycket stationära, nära på tama, men dom stör inte och tillgången på mat är god då området är ganska glest så det finns gott om sly och annat mellan husen.

Området är detaljplanerat som fritidsområde men består av ett gäng villor ganska glest utspridda.

Här om dagen satt jag på altanen och tittade på en bock som betade precis i kanten mellan min tomt och en obebyggd markbit, när den sedan tog några steg ut på gräsmattan märkte jag att den haltade kraftigt på vänster bakben som såg ut att vara av mellan knäleden och klöven, allt fanns kvar men klöven dinglade när den gick.

Området ligger nära en väg och vi har tidigare haft trafikskadade rådjur i området.

Jag ringer polisen för att tillkalla eftersöksjägare, då jag tidigare fått nej på frågan att avliva ett rådjur i mycket sämre skick i samma område frågade jag inte ens om denna möjlighet.

Blir efter en stund uppringd av eftersöksjägare och efter några turer bestäms att han ska komma ut med hund tidigt dagen efter.

Eftersöket dagen efter blir resultatlöst då hunden har svårt att urskilja detta rådjur från övriga i området. Efter att ha följt några olika spår och stött upp friska rådjur avbryts eftersöket.

Dagen efter observeras rådjuret igen betandes på en äng mellan landsvägen och min tomt så jag ringer upp eftersöksjägaren igen. Han är osäker om han får agera utan att ärendet först går via polisen igen och ber att få några minuter för att kontrollera detta. När han återkommer meddelar han att ärendet är överlämnat till jakträttsinnehavaren på den aktuella marken och det nu är denne som ska agera!!!

Här uppstår genast ett gäng frågor.

Någon (Polisen eller samordnare från nationella viltolycksrådet) hade meddelat EN jakträttsinnehavare i området, dock inte för den aktuella marken, innebär detta automatiskt att han då också får skottlossningstillstånd?

Om så är fallet, gäller det även utanför det område som han har jakträtten på?

Kan han i sin tur delegera detta tillstånd (andra i hans jaktlag, grannjaktlag och mig?

Om det INTE automatiskt innebär att det finns ett skottlossningstillstånd hur ska detta då lösas?

Kan polisen per telefon ge ett tillfälligt skottlossningstillstånd för ett fall som detta? Gör dom det?

Har nationella viltolycksrådets kontrakterade eftersöksjägare alltid skottlossningstillstånd?

Efter att ha meddelat rätt jakträttsinnehavare gjorde vi ett försök att driva ut rådjuret från den skogsdunge som är mellan min tomt och landsvägen men misslyckades då bocken gick mycket tätt ihop med en get och ett säkert skott inte gick att avlossa, så här i efterhand kanske lika bra, inte för rådjuret, men för de inblandades licenser...

Tilläggas skall också att det i det aktuella området finns bra naturliga kulfång, eftersöksjägaren som var ute påpekade själv detta.

Mr Fiberclass

Hej!

Nu har ju bockjakten börjat men inte då du skrev detta. Den som är jakträttshavare får ju bara jaga under ordinarie jakttid och endast med godkända jaktmetoder (smyg- och vakjakt på bock tex från 16 augusti).

Vemsomhelst har dock rätt att avliva djur som man råkar anträffa som är så skadat att de bör avlivas. Problemet är ju då skottlossningstillståndet om man tänker skjuta ihjäl djuret.

Om det är en trafikolycka så är det enbart NVR-personer som får avliva djur, och de behöver också skottlossningstillstånd (vilket de oftats har på förhand).

Nu till dina frågor:

Nej man får inga automatiska skottlossningstillstånd - jag tycker det låter som polisen menat att de får skötas om när bockjakten inleds.

Jo de kan ibland ge skottlossningstillstånd per telefon.

Nej NVR-folk har inte alltid skottlossningstillstånd.

Mvh

Ola

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...