Hoppa till innehåll

Injagningsfunderingar


x3m_

Recommended Posts

Har en hund under injagning här nu i har lite fundering..som de flesta unghundar är det ömsom vin ömsom vatten..inget fel i det utan de e bara i nöta på!

Mina funderingar är hur ni andra brukar göra för att "stabilisera" i hjälpa söket framåt utvecklingsmässigt...för o ta ett exempel när hunden söker ut stannar ni o verkligen väntar tills han kommer igen i sina bakspår (oavsett tidsperspektiv) eller ni visslar in de efter ett tag/rör er framåt i terrängen/möter upp på ngt vis...

Unghunden min är väldigt ojämn i söketvilket i sig inte är konstigt då han e just unghund men ena gången 3-4-500 m ut o sedan kan han springa rundor på 30-100 m ett bra tag o sedan plötsligt söka ut ordentligt igen!

Söker mest lite tips o tankar på hur ja bäst ska hjälpa honom framåt i utvecklingen i den mån man kan som förare..

Tankar tips idéer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är också nyfiken på hur folk som lyckats brukar göra.

Ös på med tips nu mina vänner! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om intresse att hitta älg finns så kommer söket med tiden. Dom måste lära sig själv hur dom ska använda terrängen för att hitta älg.

I början blir det många konstiga åttor o krumelurer,efterhand så blir turerna mer jämna och systematiska. Jag brukar gå i vind och stanna upp så fort hunden är utom synhåll.

Viktigt att den lär sig hitta tillbaka i sina spår och att husse finns där,iaf till en början.

Bara att vara ute mycket,så hunden får erfarenhet.

/Lars.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lär nog aldrig lära sig. Hon söker så länge jag rör mig men pausar jag gör hon det med. Hon skäller bra och jag har skjutit för henne. Å just nu är hon fågelhund. Går inte att röra sig i skogen så far det flockar med höns. Helt sjukt.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

vissa hundar är faktiskt så genomtänkta att de inte söker ut förens du kommer på "ny" mark som inte hunn har gått genom... det kan du ju se på pejlen när du går :-) och som Lars skriver så bör man jämt stå kvar på stället där hunnit drog iväg :-)

upplever nu i höst på min jämttik på 2,5år att söker är helt åt helvetet. ifjol hade hon bra sök och sökte ut som i treklövar och låg ute mellan 6-800m.. Nu gör hon en lång sväng och om hon inte hittar älg då kommer hon och är sen ganska ovillig till att söka ut på ett bra tag oavsett om vi gått där el inte.. Frustrerande nog kan hon börja leta mus och jävulskap ist! :-) Vet inte om det kan bero på kvalster trots att ja gett henne stronghold el inte..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Ante.

Hur många släpp har du i år? Hur har du konditionstränat i sommar?

Hon kanske tar ut sig på första rundan lite. Brukar kunna vara lite ringrostiga första släppen också.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...