Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Christian N

Förbundets policy- dess innehåll och tillämpning

Recommended Posts

henke67

Ja det är inte klokt hur vissa gamla kloka ord finner vägar in och visar sig vara relevanta än idag...

henke67

PMT

Ser det mer som att han ansåg att man inte skall blunda för oförrätter bara för att de drabbar andra än sig själv!

pmt

PMT

Ser det mer som att han ansåg att man inte skall blunda för oförrätter bara för att de drabbar andra än sig själv!

Det finns ett klassiskt citat som KG Hammar fällde i en debatt.......

En kvinna av mer bokstavstroende version hänvisade till bibeln i frågan om äktenskap för homosexuella.

Hammars svar kom blixtsnabbt: Bibeln säger även att kvinnan ska tiga, så var försiktig med bibeln.

Så jag säger, var en smula försiktig med Niemöller...... Det är så dumt att ge bort debattpoäng så enkelt.

/T

Kallel

Christians (som vi nog inte lär höra av mer här inne på ett tag)

/T

Varför?

Neverlost

Undrar jag med?

grym

har bara en vaaaaag aning om att christians förslag till änding i jägarförbundet inte kommer nå toppen och vinna gehör där  

:whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling: :whistling:

pmt må ha rätt om utvecklingen, speciellt om valet inkluderar ex fi i en rödgrön röra, men det betyder inte att dom olika organisationerna som ska stå för jakt och skytte här i landet ska lägga sig ner och dra ner byxorna på eget bevåg inför rö********gen

ipsc sverige har ju redan visat hur dom gör, att som i denna tråden banna pistolgrepp på eget bevåg är en annan sak som är lika illa

MartinJ1

Såg på facebook en som säger sig fått licens efter 17 dagar på en Browning/FN Bar Match10615994_10152688931078033_3639170912557

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152688931078033&set=gm.10152685676196350&type=1&theater

Ingen aning om hur licensansökan såg ut men det var tydligen handlaren som fyllde i. Själv säger jag bara grattis men konstaterar att denna bössa med sitt pistolgrepp kanske inte ligger helt i linje med vad som skrivits ovan om vad som är ok och inte. Lotteriet med ok eller inte fortsätter...

sandsjim

En fråga rakt ut, har christian blivit låst från denna sida?

Mad Mike

En fråga rakt ut, har christian blivit låst från denna sida?

Svar nej.

/Mike

Hipshot

Har inte en susning om vad pmt surrar om, ta det med honom lämpligen i pm.

nuke

Funderar att skriva en motion till lokalavdelningen. Får se vad det kan bli av det.

/Markus

grym

jag tycker christian har väldigt mycket att komma med, och på ett bra sätt, tänk på att sjf har tagit på sig ansvaret för alla , inte bara dess medlemmar, så det skall inte gå till så att det måste ändras via motioner på lokannivå och hela vägen upp, som verkar vara toalblockerad på grund av sätt att hantera ordningen som passar för tiden innan telefonen fanns

om inte folk utifrån får komma till tals så ska inte ens sjf hantera frågan, som sagts , då är det bättre dom lämnar det helt och hållet till någon annan som faktiskt kan ta tag i frågorna

Bulldog

Vilka är för en ny jaktmyndighet?

• Like 1

Mad Mike

SJF har allt att förlora på att inte hantera denna frågan på rätt sätt,i motsats till vad som påstås så är jag rätt övertygad om att den inte alls är så ointressant för medlemmar såväl som icke medlemmar som här hävdas.

Jägarkåren föryngras och i takt med det ökar också intresset för att tillgodogöra sig ny teknologi,att inte ta till sig den produktutveckling som finns utan rent av motarbeta den kommer på sikt leda till misstro och medlemsflykt.

Jag är till 100% övertygad om att alla människor uppfattar den camomålade studsaren som mer "Militärisk" än den svarta AR-klonen i exemplet nedan.ALLA i min bekantskapskrets som inte jagar frågar nämligen om mina vapen med camokolvar är militära :thumbsup:

När jag hade min Mini-14 var det ingen som frågade om det...

Om begreppet Militärliknande skjutvapen ska vara vägledande så finns risken att AICS mag,picatinnyskenor,taktiska kikarsikten,flush cups,benstöd,night vision fästen..ja listan kan göras oändlig försvinner en efter en.

/Mike

mod2.jpgdesert-dpm-pattern-savage-308.jpg

• Like 2

grym

Jag. Liksom ett förbund lite mer i fas med sin samtid......

/T

kan bara hålla med

pmt

Tråkig attityd du har, du svarar utan att svara på frågor som berör.

Tyvärr så visar du bara att sjf är inget annat än en tjänstemannaorginasation.

En beskyddad verksamhet som ej får kritiseras,,,,,

Inte riktigt - det är en folkrörelseorganisation. Där är man lojal mot rörelsen och rörelsen är lojal mot dig.

Det innebär i de flesta fall att man måste anamma förbundets åsikter först och ha egna sedan - det är liksom det hela organisationen bygger på med alla sina nivåer och lokala påvar genom hela kedjan. Så länge du försvarar rörelsen kommer rörelsen att försvara dig.

Medlemmarnas åsikter är i sammanhanget lite av en sekundär fråga - rörelsen vet ju bättre än medlemmarna vad medlemmarna behöver för det är ju en folkrörelse......

/T

Anders Johannesson

Det är väl iofs inte så där väldigt långt ifrån hur ett idrottslag eller ett politiskt parti fungerar. Du kanske inte delar precis alla åsikter/idéer men om det är tillräckligt mycket som stämmer så vill du va med. Laget före jaget... I det här fallet finns det väl dock inte så många "lag" att välja på...

Nu känner inte jag beslutsfattarna i ärendet men jag är naiv nog att tro att de fattar de beslut som de tror gagnar majoriteten av medlemmarna. Jag tror inte att de medvetet vill jävlas med sina egna medlemmar, men jag kan ha fel.

Sen låter det som om det är helt omöjligt att påverka inom förbundet. Inte är det väl så att vissa föds till sina platser inom förbundet utan att platser tillsätts genom någon slags demokratisk process.

En sista fundering: de där andra Jägarnas riksförbund, har de inget att komma med?

Mr Fiberclass

Tråkig attityd du har, du svarar utan att svara på frågor som berör.

Tyvärr så visar du bara att sjf är inget annat än en tjänstemannaorginasation.

En beskyddad verksamhet som ej får kritiseras,,,,,

Du missar poängen - mitt inlägg rör mig som person och inget annat. Min kollega har redan besvarat resten tidigare i tråden.

pmt

.......

Nu känner inte jag beslutsfattarna i ärendet men jag är naiv nog att tro att de fattar de beslut som de tror gagnar majoriteten av medlemmarna. Jag tror inte att de medvetet vill jävlas med sina egna medlemmar, men jag kan ha fel.

Det är det nog ingen som ifrågasätter att de gör, frågan är väl snarare att det vore att föredra om förbundet ÖPPET och KLART hade en begriplig linje i frågan som man enkelt kan ta del av.

Fråga nummer två blir väl sedan i så fall OM det förbundet gör verkligen gynnar dess medlemmar utifrån vad medlemmarna vill ha hjälp med. Men att intentionen är att främja medlemmarna och jakten tror jag ingen ska hysa tvivel om.

Sen låter det som om det är helt omöjligt att påverka inom förbundet. Inte är det väl så att vissa föds till sina platser inom förbundet utan att platser tillsätts genom någon slags demokratisk process.

Det är inte omöjligt att påverka, men bra nära..... Hela strukturen med regionsorganisationer, länsorganisationer, lokalavdelningar etc skapar ett extremt trögt system där varje nivå sorterar och lägger saker till rätta innan det pyser till nästa nivå, lägg till att alla folkrörelser har en stark rekryteringskontroll genom valberedningarna så ser man snart att det är ganska enkelt att "styra" förbundet från insidan och mycket svårt att påverka från "utsidan".

Ni kan ju kolla vilket utbrott det blev på valberedningens ordförande för att stämman inte röstade in de som valberedningen beslutat, valet ska nämligen bara bekräfta valberedningens kandidat rent demokratiskt (lite sovjet - rösta, men ni får bara ett alternativ). Eftersom valberedningen inte plockar sina kandidater utifrån medlemmars önskemål utan utifrån förbundets önskemål så blir demokratin - ska vi kalla det "ganska svag" från medlemmens sida. "Jag är lojal mot förbundet, förbundet är lojal med mig" - stämman hade fräckheten att utmana den devisen och välja in en kvinna från ett varglän..... Och valberedningens ordförande blev förbannad - men så förväntade han sig också att förbundet skulle vara lojalt med honom eftersom han skakade fram de kandidater förbundet ville ha..... Föreningsmänniskor är ofta lite speciella, folkrörelsemänniskor ännu mer speciella i sin syn på vem som ska styra vad. Rörelsen vet alltid vad som är bäst - typ. Och det ligger i allas intressen att så många som möjligt underkastar sig rörelsens vilja och åsikt, i synnerhet om jag är en av rörelsens apparatchik och därmed är lite bättre, lite mer upplyst och lite mer värd än pöbeln som inte förstår sitt eget bästa. Der är ganska enkelt och säga "skriv en motion" när man vet att den kommer att malas till smulor i kvarnen innan den når någonstans om den inte ligger i rörelsens intresse......

Folkrörelsedemokrati är en trög kollektivistisk sak som faktiskt till stor del bygger på att begränsa medlemmarnas inflytande fast ge sken av att det är demokrati.

Och för den som undrar - jag är den störste anhängaren av demokrati till dess bittra slut, men folkrörelser ser jag inte som demokratiska eftersom de har så starka skydd mot påverkan i sitt eget egenintresse som organisation......

En sista fundering: de där andra Jägarnas riksförbund, har de inget att komma med?

Jo, men nu är JRF inte i samma position som SJF som ju faktiskt har ett "allmänt uppdrag" att vara staten behjälplig med frågor kring jakt och jaktvapen. Det är bla där kritik framförs eftersom förbundets ord kommer att bli lag för alla jägare - medlemmar eller inte. Det sätter förbundet i "dubbla stolar" gentemot den förda politiken vilket man lätt blandar ihop.

/T
  • Like 2

Backe

Efter att motvilligt ha stånkat mig igenom samtliga inlägg, är inte detta det vanliga gnället om "Nu när jag redan lagrat dricksvatten och konserver, hur ska jag kunna rusta för kriget utan att någon kollar upp min mentala hälsa?"

• Like 1

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...