Hoppa till innehåll

Utsättning av duvbulvaner i vindstilla.


Karlstrom

Recommended Posts

Är ny på duvjakt och hittar bara hur man sätter ut bulvaner i vind.

Är det fri placering som gäller i vindstilla väder eller hur gör ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sätter ut dom emot hållet där ja tror duvorna kommer :) oavsätt vilken vind det är. Sedan kan man omplacera om man märker duvorna flyger annorlunda

32f5d805b43044b841411cb5034db3db.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur sätter man ut i vind då?

"Hästsko"-formen eller. med öppningen mot vinden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja mer eller mindre i en "hästskoformation" och där "tån" är mot vinden, så även näbbarna på bulvanerna. Sen fungerar det säkert att sätta ut fåglarna i en större cirkel också eller huller om buller.

Av min ringa erfarenhet tycks iaf kråkfågel bli mer villiga att slå på en bulvanbild om den täcker ett större område (exv. så känner sig kråkan troligtvis mer säker om fåglarna på bilden är utspridda över en större yta). Men också om du har flera olika arter i bulvanbilden. Därmed är uppstoppade Kråkor, måsar och skator mm en fördel att ha med i bulvanbilden. Som sagt, jag upplever att detta bättrar på skottchanserna.

 

Ett bra knep är att mäta ut 25-30 meter till bortre kanten av buvlanbilden/hästskon från gömslet räknat. Då vet du att är fågel som slår innanför denna linje är inom ett bra skjutavstånd.

/D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slarvade lite, rubriken innehöll ju ordet vindstilla.

De gånger jag haft chansen att studera duvor som äter tycks de göra detta utan någon som helst "tanke" på vindriktningen. Detta talar ju för att själva riktningen på bulvanerna kanske är mindre viktig. Och frågan om duvor verkligen "reflekterar" över detta när de ser en flock på marken som ivrigt tar för sig av utbudet?

Men

När en duva vänder upp mot vinden gör den väl det för att den snabbare ska få höjd under vingarna. Är detta då en teknik för att öka chanserna att fly? Om/Med det resonemanget skulle en duva i luften snarare avskräckas av en bulvanbild med alla näbbar riktade mot vinden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hunnit jaga ett par gnger och haft in duver på alla tillfällen. Alla gånger haft spetsen av bulvanderna mot vinden. Ärligt känner jag att de inte är toksmarta dessa duvor.

Då jag satt för några dar sedan och det slutat komma duvor så ska jag avsluta jakten. Jag går ut framför bulvanerna för att titta på ett bra ställe om vinden ligger åt ett annat håll. Då kommer en duva och flyger in å slår sig nästan ner cirka 4 m framför mig, han ser mig och flyger 50 meter till en björk. Går å sätter mig i kanten där jag sitter och två minuter senare kommer duvan inflygandes och får smaka en salva med bly. Lite underligt tycker jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hunnit jaga ett par gnger och haft in duver på alla tillfällen. Alla gånger haft spetsen av bulvanderna mot vinden. Ärligt känner jag att de inte är toksmarta dessa duvor.

Då jag satt för några dar sedan och det slutat komma duvor så ska jag avsluta jakten. Jag går ut framför bulvanerna för att titta på ett bra ställe om vinden ligger åt ett annat håll. Då kommer en duva och flyger in å slår sig nästan ner cirka 4 m framför mig, han ser mig och flyger 50 meter till en björk. Går å sätter mig i kanten där jag sitter och två minuter senare kommer duvan inflygandes och får smaka en salva med bly. Lite underligt tycker jag :)

Min pung på att det var en bullduva.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...