Hoppa till innehåll

Gråwachtel till älg?


309w

Recommended Posts

Hej.

Skall skaffa en hund till (har en flatcoated retriver) och funderar på en gråwachtel.

Tanken är att hunden skall användas till älgjakten.

Känner väl till jämtar, gråhundar och andra älghundar, men ingenting om wachtelblandningar.

Skall även fungera i hemmet, vilket dom verkar göra enligt många här på forumet.

Tar tacksamt emot input om hur dom jagar älg, hur dom är vid sidan av jakten, och om jag är på rätt spår, eller helt fel ute.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Funderrar på en själv till bla älgjakt gäller bara att hitta bra parningar  med bra egenskaper men som sagt tror att gråwatchlar funkar-

 LIka bra som vilken annan älghund som helst,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan absolut tänka mig en " älghund" men nu är jag intresserad av hur en wachtelblandning funkar, det lilla jag läst är att dom inte håller i en skenande älg i timmar med buttra passkyttar till följd, vilket är ett pluss.

Gör idag en del eftersök med vår retriever, den spårar bra men är inget man släpper vid skadat vilt.

Även här läst att en gråwachtel funkar till detta.

Berätta gärna om era hundar och erfarenheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat med några få.

Det är vanligt (bland de få jag varit ute med) att de förföljer/driver med skall. De har inte varit fullt lika envisa i att hänga på länge som de värsta rena grå. Inte så bra på att fatta stånd i upptag. Det är väl just om man uppskattar drevskall den har fördelar. Men ta mina erfarenheter för vad de är. Det rör sig om 10-15 tillfällen 3olika hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...