Hoppa till innehåll

Krav på hyresvärd?


Lecha

Recommended Posts

Det är ju alltid trevligt att gå in på diverse boendesidor och kolla "bästa läget". Kraven i dag på hyresgästen är många :yes:  .

 

I mina ögon ska man kunna ställa lika goda krav på hyresvärden som hyresvärden gör på hyresgästen/erna.  

Det finns många privata hyresvärdar som verkar lova  både guld och gröna skogar innan hyreskontraktet skrivs under. :verymad: Sedan blir det som det blir.

 

Fråga: finns det ingen typ "svarta lista" för just hyresgäster att granska innan kontrakt och inflyttning sker???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid kolla med Hyresgästföreningen. De brukar ha bra koll på hyresvärdarna. Sen kan man kolla hos länsstyrelsen om de har några anmälningar mot hyresvärden i fråga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad som lovats, men tex

500kr lägre hyra om hyresgästen sköter trädgården, borde väl kunna skrivas in i avtalet?

Eller om det är jaktarrende som ingår så skrivs det ju arrende avtal, eller vad är det för guld o gröna skogar ni menar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad som lovats, men tex

500kr lägre hyra om hyresgästen sköter trädgården, borde väl kunna skrivas in i avtalet?

Eller om det är jaktarrende som ingår så skrivs det ju arrende avtal, eller vad är det för guld o gröna skogar ni menar?

Det är väl mer vad hyresvärden/arna lovar i underhåll och skötsel av boendet. Man läser hur människor får bo i eftersatta hus/ lägenheter pga en "slapp" hyresvärd. Men fullt betalt för hyran ska de ha. :sad:  :verymad:

Men kraven ställs på hyresgästen- inga betalningsanmärkningar och "gott omdöme" från förra hyresvärdar ska levereras. Som hyresgäst vet man aldrig vad man får. Tja, En massa ursäkter på varför allt underhåll har försummats. :down:  :down:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok då förstår jag bättre, men ska inte underhållet vara av en viss standard?

man måste ju ha vatten avlopp, värme mm'.

men hyresgästen har väl rätt att flytta? om det är skitdåligt, men däremot så tror jag det är mycket svårare att vräka någon.

Hörde om någon hyresvärd som inte blev av med hyresgästen och fick ta till tjuvknep, han bytte alla fönstren mitt i vintern!

 

Jag har två hyresgästerr, den ene frågar om han får ta lite ved där jag ska röja, skitbra så slipper jag betala röjare,

den andra undrar om han får byta fönster, om jag kan köpa fönstrena?

dessutom fixar han bra pris på fönster där han jobbar.

 

Men självklart finns det skitstövlar överallt så det vore ju bra om man kan ha skrivet vad minimikraven ska vara och hur lång tid det ska ta att åtgärda fel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok då förstår jag bättre, men ska inte underhållet vara av en viss standard?

man måste ju ha vatten avlopp, värme mm'.

men hyresgästen har väl rätt att flytta? om det är skitdåligt, men däremot så tror jag det är mycket svårare att vräka någon.

Hörde om någon hyresvärd som inte blev av med hyresgästen och fick ta till tjuvknep, han bytte alla fönstren mitt i vintern!

 

Jag har två hyresgästerr, den ene frågar om han får ta lite ved där jag ska röja, skitbra så slipper jag betala röjare,

den andra undrar om han får byta fönster, om jag kan köpa fönstrena?

dessutom fixar han bra pris på fönster där han jobbar.

 

Men självklart finns det skitstövlar överallt så det vore ju bra om man kan ha skrivet vad minimikraven ska vara och hur lång tid det ska ta att åtgärda fel!

Lite tjänster och gentjänster är ju toppen om båda är med på det :thumbsup: . Men, det är just det här med kraven som hyresvärdar ställer på hyresgäster. Jag hade önskat att det fanns någon form av information om just dåliga, självklart även bra hyresvärdar :woot: , så det inte kommer som en kalldusch efter folk har flyttat in och gjort sig lite hemmastadda. Det är både jobb,tid och pengar att flytta. Precis som du säger, det finns skitstövlar, frågan är - hur kan man undvika dem?? Det är ju inte skoj att upptäcka efter ett lite tag på plats, att man nog blivit blåst. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns det info om dåliga hyresgäster?

om dom nu inte har betalningsanmärkningar o dyl på sig!

 

Nä, jag tror du måste lita på magkänslan när du hyr bostad, som med mycket annat!

 

men du får gärna precisera kraven från hyresvärden( så jag kan använda dessa)

och även gärna vilka krav du vill att hyresvärden står med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det krav i dag på hyresgäster- inga betalningsanmärkningar, referenser från förra hyresägaren/na.

 

OK, det finns otrevliga hyresgäster som man knappt kan få bort med dynamit och kronofogde.

 

Men min poäng, är att det ska vara lika från båda hållen- krav på hyresgäst och krav på hyresvärd. :yes:  Som god hyresgäst ser man till att sköta det där som ska skötas i hyreslägenheten/huset, man ska visa hänsyn att boendet inte är ens eget, även tomt om så finns, på absolut bästa sätt. Som hyresvärd ser man till att, när saker och ting går sönder eller är på väg att gå sönder, att det åtgärdas så fort som möjligt. En perfekt kombination :thumbsup: Men sanningen är tyvärr, här och där en annan. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att inse att man sitter i en sämre ställning som hyresgäst kontra hyresvärd. Något man får acceptera och lära sig vara likgiltig över. Att en önskan finns för att det inte ska vara så är dock en annan sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte nån svartlista finns vad jag vet. Finns ju "recensions" siter på nätet typ Rejta. Visst vore det en bra idé att dåliga hyresvärdar exponeras på nätet precis som tex oseriösa bilverkstäder.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu finns det ganska bra regler för hur hyresgäster skall göra om inte värden sköter sig. Problemet är att de flesta känner inte till dem eller vågar inte utnyttja dem. Man kan till exempel betala in hyran till länsstyrelsen om inte värmen, varmvatten eller ventilation fungerar. Sen gör de en utredning och kan då begära att felen skall rättas till innan de betalar ut hyran till värden. Om han inte gör det så kan fastigheten sättas under tvångsförvaltning. När jag var glad student så betalade en hel privat korridor in hyran till länstyrelsen och efter ett par månader så fungerade helt plötsligt allt i köket samt att det gick att duscha i korridorens dusch.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att inse att man sitter i en sämre ställning som hyresgäst kontra hyresvärd. Något man får acceptera och lära sig vara likgiltig över. Att en önskan finns för att det inte ska vara så är dock en annan sak.

Jag som hyresvärd då, tycker att jag sitter i en sämre ställning.....

som jag sa jag kan inte sparka en hyregäst utan väldigt allvarliga saker , men en hyres gäst kan flytta på tre månader,å där står hyresvärden med sina satsade pengar?

 

men jag anser att man ska vara överens, och om man inte är överens så skiter sig allt ändå, ingen blir nöjd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...