Hoppa till innehåll

Ras för en bra björnhund


Emelie Eriksson

Recommended Posts

Jag är inte expertis, tror du hittar bra jämtar som jagar björn om du just söker efter de linjer som jagar björn, men inte vilken jämte som!

Annars är ju karelaren ett alternativ, men lika där, det gäller att välja rätt stam!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vart man kan kolla efter såna hundar? Viss kennel som föder upp sådana hundar med dom linjerna? Har inte så bra koll vart jag kan leta efter de linjerna och bra stam för en björnhund. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vart man kan kolla efter såna hundar? Viss kennel som föder upp sådana hundar med dom linjerna? Har inte så bra koll vart jag kan leta efter de linjerna och bra stam för en björnhund. :)

Martin Jeppson<--- Han bits inte alls i luren. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha spets måste jag tyvärr säga att största chansen är om du söker en gråtuss med de rätta linjerna.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Ackers kennel är uppfödare av bal jämthund, och han avlar på jämthundar som jagar björn och vildsvin. men dom jagar även älg och är meriterade. Många duktiga björnhundar som har kommit därifrån. Det kan vara värt att kolla upp. :) lycka till med din blivande björnhund  :biggrin:

Kan vara värt och kolla upp de när det blir dax för hunden. Tack så mycket :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt och kolla upp de när det blir dax för hunden. Tack så mycket :)

Ja det tycker jag att du ska göra, Elimon Salon Pomo som han har är den yngsta 1a pristagaren på frilevande björn någonsin oavsett ras. :)

 
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det bara är gener och ras som avgör utan tror mycket på individen och vad man präglar den på! Men det är klart att om föräldrarna jagar björn så lär det ju finnas lite i dom! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det tycker jag att du ska göra, Elimon Salon Pomo som han har är den yngsta 1a pristagaren på frilevande björn någonsin oavsett ras. :)

Och fruktansvärt överanvänd.
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 En Björnhund ska vara präglad på  just Björn  inget annat som älg m,m  som musköt skriver ta kontakt med dom som är insatt o -

 Har Efarenhet av Björnjakt o Hundar,,

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handlar inte om ras utan individ, jag har en bland spets son är efter björn linjer, men han jagar allt förutom björn,

Kolla med grannarna i öst (Finland) där finns de hårt jagande björnämnen,

Annars kollar man bland rovdjurs jagande stövare :) allt halvstövare

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag måste bara slå ett slag för plotthunden. Många av björnjägarna använder ju plotthund och det skjuts mycket björn för dom och det måste ju finnas en anledning till att så många använder plotthundar till björnjakt. Men sen är det ju såklart olika från varje individ. :) funderar själv på att importera en från kanada om något år. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämthundimitthjärta du vet ju vem som har bland dom bästa hunnarna i Sverige på just björn;)

Robert jagar allt från mink till Björn med sina hundar men dom verkar föredra björn, uraken jagar främst björn och lo :) jag väntar på valp från hans tik :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robert Salomonsson vet jag mycket väl vem det är och har fantastiskt duktiga hundar! Kanske ska höra av mig till honom och få lite tips och råd om vilken hund och lite annat, när det närmar sig möjligheten för mig att skaffa en egen jakthund. :)

Vilken tik kommer valparna ifrån Storviltsjägaren om jag får lov att fråga? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen tik parad än men han kommer troligen para zenta med uraken eller frisko :)

För tror inte de blir nån mer kull på gnistra tyvärr

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen tik parad än men han kommer troligen para zenta med uraken eller frisko :)

För tror inte de blir nån mer kull på gnistra tyvärr

Okej de kommer nog bli kanonhundar! :)

Nej de är nog inte så troligt att de kommer bli det på Gnistra. Verkar ha vart en duktig jakthund!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo han ha ju bara bra hunnar, så ja tror stenhårt på zenta/frisko

Hon jagar än ;) dom ha skjute björn åt hon i höst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså det första du måste tänka på när du ska skaffa björnhund är om du verkligen har björnjakt så det räcker till! Det är fruktansvärt hård konkurrens och du kommer inte få fram en björnhund om du inte skjuter ett antal björnar varje år för hunden och jakten är väldigt kort och intensiv. Du måste fundera om du kan hålla hund för typ en veckas jakt?

Det råder en hysteri bland folk som vill bli björnjägare vissa bor långt ifrån närmsta björn och ska ha björn ämnen men till vilken nytta? ;-) ibland kan det kännas som om det vore smartare att försöka leta stenhårt och få till en del björnjakter på marken (som måste va rejält stor!) och lärt dig hur man jagar och prova olika typer av hundar osv

Du kanske har gjort det jag beskriver då kommer frågan "vilka hundar ska jag satsa på" :-) lycka till

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså det första du måste tänka på när du ska skaffa björnhund är om du verkligen har björnjakt så det räcker till! Det är fruktansvärt hård konkurrens och du kommer inte få fram en björnhund om du inte skjuter ett antal björnar varje år för hunden och jakten är väldigt kort och intensiv. Du måste fundera om du kan hålla hund för typ en veckas jakt?

Det råder en hysteri bland folk som vill bli björnjägare vissa bor långt ifrån närmsta björn och ska ha björn ämnen men till vilken nytta? ;-) ibland kan det kännas som om det vore smartare att försöka leta stenhårt och få till en del björnjakter på marken (som måste va rejält stor!) och lärt dig hur man jagar och prova olika typer av hundar osv

Du kanske har gjort det jag beskriver då kommer frågan "vilka hundar ska jag satsa på" :-) lycka till

Detta var bland det vettigaste jag läst på länge. :thumbsup:

Alla ska ha björnhundar, men var fan ska de jaga?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...