Jag har ännu inte hunnit skaffa mig ett eget klass 1 vapen och är ganska så nybörjare som "ensam" jägare idag.
Jag är inne på att förhoppningsvis kunna skaffa ett eget klass 1 vapen som ska vara lätt,smidigt, lätt vid repetera i nytt skott, hundförare kommer jag också vara så de är mycket viktigt det inte är för tungt också. Jag har funderingar på en 9,3a eftersom jag kommer att vilja använda det till allt från älg till björn. Därför vill jag ha ett lätt och "säkert" vapen utan att de just nu inte kostar allt för mycket eftersom inkomsten inte är på topp idag.
Har ni några tips på ett bra och "snällt " nybörjare vapen till en tjej? Gärna vad det skulle kosta att köpa och vad de har för bra egenskaper och gärna nackdelar med det. All tips mottages varmt!
Hej! Undrar på era erfarenheter och synpunkter på vilken stövarras som lämpar sig bäst till räv om den helst ska jaga räv och inget annat. (Eventuellt mård och lo) gärna få bra tryck på räven så att den grytar relativt snabbt.. vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter här? Vet att individen och jobbet är avgörande men vissa raser borde väll vara mer eller mindre lämpade? Mvh Johan
Som rubriken lyder, är det någon här på forumet som har lyckats locka in en björn med ångestläte av älg, eller någon annan lockpipa ?
Dela gärna med er av era erfarenheter.
Hej, jag inser att det här egentligen inte har något med ett forum att göra eftersom det inte är någon sådan fråga, men jag har ingen annanstans att vända mig till. Det är så att jag är mycket intresserad av björntänder och klor, men själv så jagar jag inte och jag kan heller inte åka upp till dalarna och uppåt för att följa med (eller hitta ett jaktlag) då det skulle kosta för mycket. Jag känner heller ingen som jagar som ska upp dit. Det jag undrar är om det finns någon som jagar björn som skulle kunna dra ut klor och tänder och kanske skänka eller sälja dem? Jag har letat på internet och hittar inga tänder eller klor någonstans.
Jag har sedan liten varit fast beslutsam om att det ska bli en hundförarjägare av mig. Leva ett liknande jägarliv med jämthundar och liknade. Men ju mer jag tänker på det nu så inser jag att jag kommer aldrig våga släppa min hund för jakt pga rovdjuren vi har. Vi förlorade vår hund i år och det var bland det värsta som jag någonsin har varit med om. Så det vill jag absolut inte ska hända igen.
Det är min stora dröm att skaffa en egen "familj" som består av jämthundar men jag kommer aldrig våga släppa dem för jakt.
Det är löshundsjakt som ligger mig närmast hjärtat och kommer alltid att vara.
Hur tänker ni och hur skulle ni ha gjort i denna sits? Skulle ni skaffa hund och skydds väst och bara hoppas att det går bra?
// En tjej som har ett jobbigt problem
Recommended Posts