Hoppa till innehåll

Jaga fågel från havskajak


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Till helgen tänkte jag fara upp till mina marker i Bohusläns skärgård för att jaga fågel. Tänkte då prova något som jag varit sugen på så  länge jag haft jägarexamen. Att jaga från havskajak. Jag har paddlat rätt mycket tidigare, spöfiskat och dörjat en hel del från kajak. I somras la jag mycket nät från kajaken, så jag känner den och dess stabilitet väl, vet vilken sjö jag bara paddlar i och vilken sjö jag kan hitta på skoj saker.

Jag har som syns på bilden en brödback monterad framför sittbrunnen, perfekt att lägga fågel i. Självklart ser den som kan sina kajaker att det är en mycket klassisk inomskärskajak, en drygt 30 år gammal VKV Lisa.

Det jag undrar nu är om det är några andra här som brukar jaga sjöfågel från kajak och om ni har några tips. Inte minst på hur man förvarar bössan under paddling ( vattentätt fodral fastsatt i kanten på brödbacken?).

blogger-image--307515134.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan väl vara kanske att sätta ett snöre i varbygeln ifall olyckan skulle vara framme o en säkerhetsmarginal i längd o andra änden fäst i kajaken. :thumbsup:

Det var bara en tanke som slog mig. :yes:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämpligt snöre införskaffades igår!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stora vapenvårdskittet skall såklart få följa med.... Inte i kajaken men väl på turen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompositstock eller väl oljad trädito så kan du ha bössan som paddel. Ser framför mig hur det skulle gå om jag skulle ge mig ut på liknande övning, hur det skulle sluta med bössan på botten, vattenfylld kajak och allmänt elände.

 

Har inget annat konstruktivt att tillägga än ett lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min far sumpade en Aya utanför Fifång i Trosa skärgård... Snöre i varbygeln är som sagt bra, särskilt när man välter i rena sidoskott  :biggrin:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck sedan tidigare är att fåglarna (eller sälarna för den delen) inte är speciellt varska när man närmar sig dem öppet i en kajak. Speciellt inte när den övriga båttrafiken i skärgården börjar minska frammåt höstkanten. Skulle spontant tro att det inte kommer bli några problem att komma inom hagelhåll utan att kamouflera sig. Men det märker jag väl tämligen omgående...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var mer inne på:

52_66118_908.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skott från rank kanot har man en del erfarenhet av och rena sidoskott ska man nog undvika för man får lätt bada ofrivilligt och det är kallt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skott från rank kanot har man en del erfarenhet av och rena sidoskott ska man nog undvika för man får lätt bada ofrivilligt och det är kallt.

 

Noterat. Tänkte skott primärt i längdriktingen. Nu är denna kajak ganska slutstyv så det skall mycket till att faktiskt gå runt.

 

Kom på en sak till. Skall nog knyta fast paddeln också, det brukar jag inte göra i vanliga fall men det får det bli ändring på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasen det är fränt ! Blir det liggandes väntande på sträck eller paddla för uppflog ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasen det är fränt ! Blir det liggandes väntande på sträck eller paddla för uppflog ?

Jag har inte mycket till tålamod så inte blir det att ligga still i allafall....

 

Är jag ute tidigt/sent borde det finnas goda chanser på gäss på grynnorna. De verkar övernatta där.

____________

Sedan tänkte jag ge mig i kast med öns grävlingbestånd nattetid. Det borde gynna kommande års fågeljakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blev man ju sugen på det också!  :tongue:

Min Kajak ligger i Bovallstrand så jag får väl i så fall släpa ner den till Öa!

Backen var en bra lösning!

Jag själv satt och jonglerade en  sprallig skaplig öring med en vass vobbler i käken och trodde jag skulle dela den med öringen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog kan det bli rätt spännande ibland... Drar nog inte nät från kajak i kuling någon mer gång... Men jag hade lagt dem så man inte riktigt kom åt dem med motorbåten, då får man stå sitt kast. Men det är klart du skall ta hem kajaken! Eller vill du höra hur det gick för mig först ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog kan det bli rätt spännande ibland... Drar nog inte nät från kajak i kuling någon mer gång... Men jag hade lagt dem så man inte riktigt kom åt dem med motorbåten, då får man stå sitt kast. Men det är klart du skall ta hem kajaken! Eller vill du höra hur det gick för mig först ;-)

:tongue: låter som en plan! att vänta på dig alltså!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:tongue: låter som en plan! att vänta på dig alltså!!

aktiv passivitet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coolt! riktigt coolt :cool:  precis något som jag skulle vilja prova på.

 

Själv har jag skjutit en del änder från kanot och hade inga problem med det,tror inte man ska överskatta svårigheterna från kajak.

 

Sannolikt tror jag du kommer bli tvungen att montera någon sorts vapenhållare på skrovet framför dig om du ska hinna med,att ha bössan i fodral och jaga aktivt lär inte funka.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har jagat bäver från kanadensare, grymt stadigt. Hade en skjutkäpp fäst emot midjan och jag satt i kanadensarens botten, det visade sig att stödet blev perfekt centrerat runt kanotens tyngdpunkt. Siktade på bäver på typ 100m och blev förvånad: "det här kommer ju att fungera". Pang. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett par pontoner hade kanske varit något att säkra upp båten med?

Bara att ta med en extra paddel och rigga luftkudden som när man ska klättra tillbaka in i kavajen efter man kapsejsat.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...