Hoppa till innehåll

Jaga fågel från havskajak


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Ejdern skulle nog inte vara några problem tror jag. Men jag vet inte riktigt, jag jagar inomskärs på hav som ingår i mitt arrende...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första eftermiddagens skörd:

blogger-image-1505494885.jpg

Förutsättningarna var.... intressanta...

blogger-image-195789405.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur löste du det med patronasken? Ser ingen på bilderna så jag gissar att du bara åt upp glassen och sedan inte använde burken...

 

Det hade fallit ur skallen totalt..... 8 patroner på kolven och 10 i fickan fick räcka. Det gick inte åt så många. Sköt både bättre och mer kontrollerat denna gång. Kanske pga att sjögången gjorde att jag inte vågade ta några risker utan bara tog väldigt enkla och säkra skott. Hade nog kunnat komma hem med ett par tre gånger fler fåglar om jag gett mig den på det, men som sagt. Inga risker var vad som gällde.

För övrigt är havet fortfarande rätt varmt, vi mätte till 16 grader på fredagen och 15 på söndagen efter all blåst. Då håller jag ändå till en bit ut i skärgården.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte jagat mycket (skaffade jägarexamen över 10 år sedan men jagade för första gången i höst), men testade att jaga gräsand och kricka från havskajak. Om man bortser att paddeljackan jag hade på mig är neonfärgad vilket kanske inte är det bästa rent kamouflagemässigt så har den en stor ficka med stor öppning på magen vilket många paddeljackor har. Tyckte den var perfekt för patroner och det gick snabbt att ladda om. 

 

Som ovan jägare lyckades jag dock med konststycket att skjuta runt mig själv  när jag blev för ivrig och sköt 90 grader snett upp :). Hade nog klarat mig om jag släppt bössan men hade inget rep på den... Som tur var så hade jag valt att stoppa de flesta patronerna i vattentätt utrymme och hade bara några på mig.

 

Otroligt roligt att jaga från kajak. Men jag vet inte om det var den bästa nybörjarplattformen, hade en hel del (vad jag tror) grova bommar på de snabba krickerna och det är svårt att veta vad man gör fel när det blir så många faktorer att räkna in. (Gungade en hel del den dagen). Får nog svälja stoltheten och träna avståndsbedömning, farter m.m. med fast land under fötterna.

 

Funderar också på hur det skulle vara att jaga från de bredare sit-on-top fiskekajakerna. Nu körde jag med en lånad relativt rank havskajak mer byggd för fart och trots över tio år som kanotist (kanotpolo) på elitnivå så kändes det inte helt bekvämt att hålla i bössan när det blev lite vågor. Ta till exempel en mojo angler,

, och byt ut mittkonsolen med ett ställ för bössan...
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, kul med input från ett kajakproffs!

Personligen valde jag att använda min Lisa eftersom jag redan visst hur slutstyv den var. Med lite disciplin så har det vart incidentfritt, ja förutom den sprattlande gåsen då.

 

Jag tror inte jag skulle ge mig på att skjuta på fågel som flyger förbi i full fart (gaaa, det skulle jag säkert när adrenalinet börjar flöda). Däremot är det rätt enkla skott att ta dem i uppfloget. Nu vet jag dock inte hur det är med krickor, har aldrig jagat sådana tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag skulle ge mig på att skjuta på fågel som flyger förbi i full fart (gaaa, det skulle jag säkert när adrenalinet börjar flöda). Däremot är det rätt enkla skott att ta dem i uppfloget. Nu vet jag dock inte hur det är med krickor, har aldrig jagat sådana tidigare.

Adrenalinet är jobbigt... :)

Efter att ha analyserat mitt skjutresultat så borde inte jag heller ge mig på att skjuta på fågel som flyger förbi i full fart. Men inte lätt att hålla sig när någon lånar ut en bössa och skickar iväg mig som aldrig tidigare jagat i en sjö full med fågel som inte vill ligga kvar till man kommer närmare. Jag ska försöka ta mig ut igen till helgen och göra bättre ifrån mig. Tror jag identifierat några felaktigheter i min bössföring och jag misstänker att de kommer trycka längre nu när tempen gått ner.

 

Utan erfarenhet av något annat så skulle jag säga att kricker är lite jobbiga. Små, relativt snabba (bra mycket snabbare än gräsänder) och har lust att göra lite snabba manövrar när de ser en. Misstänker dock att de faller lätt om man bara träffar i närheten med hagelsvärmen... Sen ger de väl inte så mycket mat heller, behövs rätt många för att göra en måltid. Jag sköt faktiskt 1 fullträff på en lyftande till slut men gladast är jag att det inte såg ut som att jag skadesköt några. (Men säkert kan man ju inte veta)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu jagat sjöfågel lör-sön både från kajak och land. Tyvärr var det väldigt lite fågel och fåglarna som fanns var väldigt rädda. Därför fick jag till slut gå iland på en utstickande udde och låta kompisen sätta rörelse på fåglarna i sjön med sin kajak. Fick dock en kricka när jag paddlade in i en bäck. (Två knipor, en bläsand och två skrakar från land så väldigt mager utdelning rent allmänt, speciellt när jag faktiskt fick ordning på skyttet och i princip fick ner det som kom inom skjutavstånd)

 

Lånade en annan havskajak denna gång och skillnaden var markant. Man bör definitivt ha en stabil kajak för att jaga. Även om man kan hålla balansen i en rankare så blir skotten så mycket bättre om man helt kan slappna av i alla rörelser. En annan fördel var att jag fick in vadarskorna i den så jag kunde ha vadarbyxor på mig. Jag har avstått att från att skjuta tidigare då fåglarna befunnit sig över små områden med "icke paddelbart men djupare än stövel"-terräng (läs träsk). Även bra för att slippa bli blöt då man saknar kapell.

 

Nackdelen med bredare kajaken jag hade nu var att paddla inne i vassen där det gick tyngre och hastigheten gick ner något medan ljudnivån ökade. Hade ingen betydelse i helgen då det inte verkade finnas några gräsänder (tror att den lilla sjön är rätt hårt jagad) men annars har jag fått för mig att det är bra med relativ hög fart just inne i vassen då man hinner längre fram innan änderna lyfter. De går väl främst på ljud och inte visuellt då. Väljer nog ändå stabiliteten före farten.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressanta kompletterande erfarenheter där Malx. Låter som du har tillgång till rätt annorlunda miljö än den jag jagar i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressanta kompletterande erfarenheter där Malx. Låter som du har tillgång till rätt annorlunda miljö än den jag jagar i.

Mm, misstänker det. Utifrån dina uppgifter så antar jag att du jagar mer i öppen skärgård.

Sjön där jag jagat är liten, säg 2.5x1 km och kantas mest av sjöfräken (inte vass som jag felaktigt kallade det), näckrosor och lite lite vass. Om jag förstått min kompis rätt så ligger änderna ofta och trycker på land eller inne bland sjöfräken och lyfter när man paddlar längs med sjön inne i växtligheten. Jag såg dock bara detta beteende första turen då jag sköt som en kratta.... sen har de lyft på tok för tidigt. Och när man ser änderna utanför växtligheten så har man ingen chans att komma nära om man inte lyckas smyga snabbt runt en udde eller nått. (då lyfter de oftas på 200m+). Sen finns det också en liten bäck som rinner genom våtområde med blandning av alla möjliga sjöväxter och det är där vadarbyxorna kan vara bra.

 

Det måste som redan sagts jagats rätt hårt där och givetvis har även vädret rätt stor betydelse för hur lätt det är att smyga och hur mycket de trycker. Ska se om jag kan hitta något annat område häruppe där kanoten kan fungera :).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm, misstänker det. Utifrån dina uppgifter så antar jag att du jagar mer i öppen skärgård.

 

Jo, hittills har jag jagat precis innanför sista ön innan öppet hav. Vid rätt vind skall jag täcka in västsidan (havssidan) av ön också. Har en lång sträcka där som är "min". Samt några småkobbar där det brukar ligga säl så det kanske är dags att börja fundera på att använda studsare... :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm, misstänker det. Utifrån dina uppgifter så antar jag att du jagar mer i öppen skärgård.

Sjön där jag jagat är liten, säg 2.5x1 km och kantas mest av sjöfräken (inte vass som jag felaktigt kallade det), näckrosor och lite lite vass. Om jag förstått min kompis rätt så ligger änderna ofta och trycker på land eller inne bland sjöfräken och lyfter när man paddlar längs med sjön inne i växtligheten. Jag såg dock bara detta beteende första turen då jag sköt som en kratta.... sen har de lyft på tok för tidigt. Och när man ser änderna utanför växtligheten så har man ingen chans att komma nära om man inte lyckas smyga snabbt runt en udde eller nått. (då lyfter de oftas på 200m+). Sen finns det också en liten bäck som rinner genom våtområde med blandning av alla möjliga sjöväxter och det är där vadarbyxorna kan vara bra.

 

Det måste som redan sagts jagats rätt hårt där och givetvis har även vädret rätt stor betydelse för hur lätt det är att smyga och hur mycket de trycker. Ska se om jag kan hitta något annat område häruppe där kanoten kan fungera :).

Vind så att de ligger i lä innanför veg.? Gräsänder som ser en är nog jäkligt klurigt.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vind så att de ligger i lä innanför veg.? Gräsänder som ser en är nog jäkligt klurigt.

Misstänker att det är så som det är i de flesta fall, men gräsänder går nog iland ibland även när det är vindstilla. De hör bara en komma med kajaken mycket tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Blev ingen mer sjöfågeljakt för mig detta år (lite för hårt på vattnet häruppe nu). En inbjudan till älgjakt kom emellan.

Men jag börjar redan fundera på nästa år, har ju inget eget vapen och eftersom licenser tar tid så är det väl lika bra att börja söka hagelbössa nu.

Frågan är vilken typ man ska ha. Vid speciellt behov, (bjudjakt eller annat), kommer jag troligtvis kunna låna brytvapen och jag har inga som helst betänkligheter när det gäller utseende (trä eller plast m.m). Jag tänker skaffa ett vapen för att användas.

 

Efter lite funderande så lutar det just nu åt pumphagel:

* Brytvapen fungerar men borde vara smidigare med semi eller pump i kajak?

* 3 skott är rätt fint på sjöfågeljakt även om det behövs mer sällan från kajak.

* Säkerheten. Jag tryckte faktiskt av andraskottet "ofrivilligt" i min vältning. (Nu gick det av i bra riktning med lite tur och lite ansträngning). Givetvis är A och O att man ser till att man kan hålla balansen i skjutriktningen och jag har nog lärt mig min läxa men att kräva ett pump emellan skotten borde kunna öka säkerheten ytterligare? 

* Har inte hittat semi som har utkast neråt, pump verkar det dock finnas. Man vill ju inte sprida tomhylsor runt sig ute på vattnet. (Här fungerar ju också brytvapen utan utkastare vilket var precis vad jag lånade sist)

* Billigare (motsvarande kvalité)

 

Jag kommer nog även använda bössa vid viss skogsjakt, men där tror jag samtliga typer skulle kunna fungera. Nån som har någon synpunkt? Är pumphagel på papperet det ultimata kajakhagelvapnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej. Det är bara bengligt om du inte skjuter väldigt mycket och lär dej repetera utan att det stör svingen. Vanlig halvautomat är det du ska ha och det är väl inga problem att skjuta, backa och plocka hylsor? Det tredje skottet kompenserar i vinst tycker jag för förlusten avseende merarbete.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, antog att hagelhylsor sjunker då min erfarenhet som fiskare är att hitta dem på botten och jag testade aldrig själv under hösten då jag som sagt saknade utkastare. Men nu när jag tänker efter så är väl tyngdpunkten så att de flyter omkring ett tag innan de sjunker... Det sätter ju saken i liten annan dager men jag gissar att risken för nedskräpning ändå är lite större.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Var ute en sväng i kajaken i mellandagarna. Det var svårt. Djäkligt svårt. Dykänderna är mycket varskare och skyggare än simänderna så det blev inget skjutet. Får väl skaffa lite vettar om det skall bli något skjutet känns det som.

 

Däremot vart det en knubbsäl, en liten kut. #102 av de 110 som det givits tillstånd till skyddsjakt på i Bohuslän (Västra Götalands län). Men i samband med det så skar jag sönder näven rätt ordentligt så vi får väl se hur det går med jakten de närmaste veckorna....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev ingen mer sjöfågeljakt för mig detta år (lite för hårt på vattnet häruppe nu). En inbjudan till älgjakt kom emellan.

Men jag börjar redan fundera på nästa år, har ju inget eget vapen och eftersom licenser tar tid så är det väl lika bra att börja söka hagelbössa nu.

Frågan är vilken typ man ska ha. Vid speciellt behov, (bjudjakt eller annat), kommer jag troligtvis kunna låna brytvapen och jag har inga som helst betänkligheter när det gäller utseende (trä eller plast m.m). Jag tänker skaffa ett vapen för att användas.

 

Efter lite funderande så lutar det just nu åt pumphagel:

* Brytvapen fungerar men borde vara smidigare med semi eller pump i kajak?

* 3 skott är rätt fint på sjöfågeljakt även om det behövs mer sällan från kajak.

* Säkerheten. Jag tryckte faktiskt av andraskottet "ofrivilligt" i min vältning. (Nu gick det av i bra riktning med lite tur och lite ansträngning). Givetvis är A och O att man ser till att man kan hålla balansen i skjutriktningen och jag har nog lärt mig min läxa men att kräva ett pump emellan skotten borde kunna öka säkerheten ytterligare? 

* Har inte hittat semi som har utkast neråt, pump verkar det dock finnas. Man vill ju inte sprida tomhylsor runt sig ute på vattnet. (Här fungerar ju också brytvapen utan utkastare vilket var precis vad jag lånade sist)

* Billigare (motsvarande kvalité)

 

Jag kommer nog även använda bössa vid viss skogsjakt, men där tror jag samtliga typer skulle kunna fungera. Nån som har någon synpunkt? Är pumphagel på papperet det ultimata kajakhagelvapnet?

Det finns halvauto som kastar neråt Remington 105 tror jag den heter, men vanlig halvauto är det bästa du kan ha och välj en m syntetkolv och returfjädern utanpå magröret , de modellerna som har den fjädern i kolven råkar ut för rost . Hylsorna sjunker !

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Sådär, då var premiären för detta jaktår avklarad. Tog med mig min bror på en tur i sjön, han mest bara åskådare även om han tog färdigt jägarexamen i Söndags. Blev lite skillnad med egen bössa (skaffade en beretta a300 outlander), stabilare kajak och framförallt 2000-3000 träningskott i sommar.

 

Efter att ha skjutit 3 snabba skott mot en fågel som var på för långt avstånd så ilsknade jag till på mig själv rejält. Både för avståndet och för att jag tryckt av 3:e-skottet som jag innan bestämt mig för var reserverat för ev. skadeskjutning.  Träna skytte hela sommaren för att sedan falla på dåligt omdöme kändes som en riktigt dålid idé.

Därefter föll det jag sköt efter. Tyvärr var det ganska dåligt med fågel, blev 4 krickor och en gräsand till slut.

 

Då det var mer folk ute och jagade så steg vi även iland på en smal udde för att bror min skulle kunna få skjuta efter nån skrämd fågel som brukar passera där. Men det var som sagt väldigt lite action, på två timmar fick han sidoskottläge på en enda knipa i full fart, inte världens lättaste för en ny jägare... (eller många gammla heller för den delen). Tror dimman spelade roll på fåglarnas flygvilja, klarnade först upp vid 10-11-tiden på morgonen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett nytt försök själv på lördagsmorgonen. Väldigt lugnt då ingen annan jagade i sjön. Tyvärr var det också väldigt lugnt på fågelfronten, tog ner 3 krickor men såg inte till några gräsänder förrän sjön var i princip rundad. Då startade två stycken inom 20-25 m men jag ville inte va den som tar kål på sjöns sista gräsänder så de fick vara.

 

Svanarna är definitivt ett problem, de håller sig en bit ut och varnar allt och alla för att man kommer. Väldigt mycket fågel som lyfter redan 200-300 meter bort :( (Dock som sagt bara krickor, knipor och nån enstaka skrake, inga gräsänder). Funderar vad svanarna ska vara så oroliga för så länge som de varit fridlysta nu.... Vi måste verkligen börja jaga svan nu, mängden har exploderat. Tidigare i sommar såg jag en "ungkarlsskock" på 100-200 svanar mitt i sommaren, d.v.s. inte kopplat till flytt (I en annan liten sjö).

 

Pratat lite med ansvarig för jaktlaget där (själv "gästjägare"). Frånvaron av gräsänderna är skum med tanke på hur det sett ut tio år tillbaka. Kan det vara svanarna eller är det det ständigt närvarande kungsörnsparet som tagit ner/skrämt stammen. Tydligen ska det vara rätt ont om räv. Diskuterar lite åtgärder (matning, ällingar m.m) för kommande år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De kan vara på andra platser och söka föda, funnit andra vatten med annat vattenstånd som blåttlägger käk eller något. Men visst kan jagande rovfåglar vara problem.. kanske inte kungsön men väl havsörn om vattenståndet är lågt. Örnarna kan följa fåglarna när de dyker och tar dem tidvis faktiskt under vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den dag vi får jaga svan...Då brinner Sundsvall ner igen.

Jo, kanske är så. För att förtydliga så vill jag givetvis inte jaga svan för att de är uppmärksamma och varnar andra fåglar även om det är frustrerande :). Det är en del av jakten och utmaningen. Det är istället så mängden har blivit så stor att jag börjar fundera om inte det påverkar de övriga sjöfågelstammarna då svanarna enligt min erfarenhet är väldigt revirhävdande. Till det kan man lägga att det helt enkelt är en stam som lär tåla beskattning nu...

 

 

De kan vara på andra platser och söka föda, funnit andra vatten med annat vattenstånd som blåttlägger käk eller något. Men visst kan jagande rovfåglar vara problem.. kanske inte kungsön men väl havsörn om vattenståndet är lågt. Örnarna kan följa fåglarna när de dyker och tar dem tidvis faktiskt under vattnet.

Nja, det är några år med rejält minskande antal som är problemet, bara lite extremt i år. Tycker miljön verkar kanon för simänder men det kan ju vara något med käk och vattenkvalité som man själv inte märker. Jag och en kompis ska när jag kommer hem nästa vecka ta en ren paddeltur efter bäcken som leder från sjön för att kolla lite mikrosjöar längre ned i systemet där det också tidigare varit mycket gräsänder som aldrig jagas. (Ett träsklandskap flera kilometer från närmsta väg och där bäcken tidvis är så igenväxt att man får dra sig fram istället för att paddla)

 

Varför är inte kungsörn ett problem? Jagar de inte över vatten? Baserar min teori helt utan underlag utan bara på att jag alltid sett minst en cirkulera över eller i närheten av sjön varenda gång jag varit på besök sista två åren. Jag har dock aldrig sett den slå något överhuvudtaget, varken på land eller vatten. Överhuvudtaget gott om rovfågel, senast såg jag även fiskjuse och två andra rovfåglar jag inte kunde identifiera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...