Jump to content

Fauve eller Petit Basset Griffon Vendeén?

KungCocos

Recommended Posts

Tjäna!

Jag funderar på att köpa en drivande hund och som det ser ut så lutar det åt nån av dessa två raser. Har vart rätt insnöad på Fauve under en längre period, men precis lyft blicken något och sneglat lite mer på Petiten.

Har ingen egentlig erfarenhet sedan tidigare utav någon av raserna... Jag har riktigt stora marker (13´000ha) med varierande tillgång på rådjur (i Norrbottens kustland), så skulle gärna se att hunden jagar även hare och räv. Vilken utav raserna skulle ni anse vara ett säkrare kort om jag vill ha alla de 3 vilten?

Minken88

Tjäna!

Jag funderar på att köpa en drivande hund och som det ser ut så lutar det åt nån av dessa två raser. Har vart rätt insnöad på Fauve under en längre period, men precis lyft blicken något och sneglat lite mer på Petiten.

Har ingen egentlig erfarenhet sedan tidigare utav någon av raserna... Jag har riktigt stora marker (13´000ha) med varierande tillgång på rådjur (i Norrbottens kustland), så skulle gärna se att hunden jagar även hare och räv. Vilken utav raserna skulle ni anse vara ett säkrare kort om jag vill ha alla de 3 vilten?

Först och främst vilken hundras är finast ? vilken hundras kan du tänka dig att jobba med? 13t/ha stoora marker ! inte gott om rådjur? en hund som har stark jaktlust och är envis i skogen som håller i skulle du kika på. 

När det kommer till fauven Engelska linjer inte fullt så långa jakter i skogen (individer givetvis) Franska linjer (oftast mycket jakt)..till sist hunden blir vad du gör den till. det finns linjer som är kombinerade av just fauven iaf när det kommer till ovannämnda vilt och jaktidioti . 

Till sist..

Satsa på den rasen som faller dig direkt i utseende. Då jobbar du mer för att hunden ska bli bra. 

P.s petit sneglare här oxså deras kontaktyl är riktigt ruggigt fint! ;) 

Först och främst vilken hundras är finast ? vilken hundras kan du tänka dig att jobba med? 13t/ha stoora marker ! inte gott om rådjur? en hund som har stark jaktlust och är envis i skogen som håller i skulle du kika på. 

När det kommer till fauven Engelska linjer inte fullt så långa jakter i skogen (individer givetvis) Franska linjer (oftast mycket jakt)..till sist hunden blir vad du gör den till. det finns linjer som är kombinerade av just fauven iaf när det kommer till ovannämnda vilt och jaktidioti . 

Till sist..

Satsa på den rasen som faller dig direkt i utseende. Då jobbar du mer för att hunden ska bli bra. 

P.s petit sneglare här oxså deras kontaktyl är riktigt ruggigt fint! ;)

Det är hyfsat med rå, men inte lika tätt som i södra delen utav Sveas rike då. Jo, jag önskar just hund med stark jaktlust och som är rätt uthålliga... Men enligt dig så skiljer det inte vidare mycket mellan dessa raser med andra ord?

• Like 1
  • 1 month later...
Fredric Zetterheim

Jag är kanske färgad men Fauven är en fantastisk hund " den stora jägaren i det lilla formatet".

Har en fauvetik som är 4 år och har överträffat alla våra förhoppningar både som familjehund och jakthund.

Nu bor jag mitt i Småland med god rådjurstam, det blir alltid upptag inom 5-20 min. Min tik driver oftast 1 timme och om hon är riktig sugen vill hon gärna inte släppa förrän efter 1,5-2tim, men då är hon ofta lite långt efter. Jag kan kalla av henne också vilket är en stor tillgång. Hon tar oftast rådjur men jag tror att hon även tar räv då några drev tagit annorlunda vägar än vanligt men då det inte varit snö går det inte säga vad drevdjuret varit. Första riktiga drevet var på räv för det såg jag.

Jag har jagat med många petiter också som kompisar haft och några av dem har varit riktigt bra men också några ganska odugliga.

Petiterna är vanligare och har funnits längre i Sverige och tittar man på jaktprov så är det oftast fler petiter som utmärker sig men det tror jag beror på att de är fler.

Om du väljer Fauve instämmer jag att kolla linjerna för några stora uppfödare är mest inriktade på utställningshundar!!!!!!!!

Tips kolla fauveklubben.se , där har de alla drevprov sen 1994 för fauvar om du vill kolla föräldrarna.

Hälsningar

Fredric. Från Småland