Hoppa till innehåll

Hastighet på hagelskott


Kallel

Recommended Posts

Funderar på hastighet på olika hagelpatroner. Ska iväg till, för i år, nya marker med sjöfågeljakt i helgen, och då främst jaga sträckande änder. Det brukar vara bra fart på dem och funderar därför på lämpliga hagelpatroner. Har kollat igenom förrådet av jaktpatroner, winchester Steel 32 g High Performance, Rottweil 36 g HV, Remington 36 g Field Loads, Rio 20 Game Load 32 g och 30g, NSI English Classic Low recoil och några lådor med gamla Gyttorps röda. Ingenstans anges hastighet på haglet. Antar att detta inte betraktas som viktig, men nog borde laddningsstorlek och val av krut spela roll? Kan t ex Rios 32 g vara långsammare och ha sämre distansverkan än 30 grammarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så kan det absolut vara.

 

För några veckor sen sköt jag två askar Gamebore Pure Gold på jakt, en 28g och en 30g.

Bättre klipp och död i 28 grammarna än 30g.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är ett bekymmer,

 

på askarna med plugg som säljs i CIP o SAAMI länder måste tryck och Vo vara angivet, spontant angående V0 är det Rottweill och Remington som ligger bra till på skalan, NSI skall det vara klipp i men det är mer oklart,

 

angående fart vs laddning så är det generellt sätt så att mer hagel=mindre fart men att det självfallet är beroende på modell/märke.

 

RIO är nog med undantag för Gyttorp segast i de angivna pluggen och jo, deras 30 grams laddning bör vara rappare än 32 gram,

 

https://www.maxam.net/media/Default%20Files/Outdoors/HuntingCatalogue.pdf 

 

jo då det var de visst med hela 25 fps, eller med andra ord knappt 8 m/s.

 

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En enkel fråga som dessvärre inte har ett speciellt enkelt svar, men för att outlina lite......

 

Man anger sällan farten på haglen på askarna eftersom det är något av ett mörker att mäta - du har i praktiken en diff på 10% mellan det snabbaste och det långsammaste haglet. Så 425 m/s kan betyda att det snabbast går i 467m/s eller att det långsammaste går i 383m/s - lite beroende på hur du mäter.

 

Det andra är att man av tekniska orsaker inte kan mäta direkt vid mynningen utan man mäter snudd på alltid vid 1 till 3m avstånd, och sedan räknar man om till V0 vilket i sig blir lite av "gissa, rita, spring" om man ska jmf farter. Det blir ju lite fjompigt med 389 m/s i V3,5 om du ska jmf med 425m/s i V0 eller hur?

 

Det tredje är att de flesta hagelpatroner än i dag är hysteriskt temperaturberoende och snudd på än mer fuktighetsberoende - en torr puppa brinner rent och ger bra fart, en fuktig och/eller kall ger skitiga pipor och låga ojämna farter. Det är faktiskt så att man laddar samma patron lite olika beroende på var den ska säljas - och det finns ganska många som säger att det helt enkelt inte går att nå "italiensk prestanda" i sverige, det är för kallt och för fuktigt här.

 

Sambandet att den lättare laddvikten "klipper" bättre är sann - ibland. Men inte enbart för att vi kanske får ngn m/s mer fart utan för att den lättare laddvikten ger jämnare träffbilder eftersom hagelpelaren blir kortare. Och upplevelsen av ett skotts verkan beror till lika delar på det enskilda haglets anslag som på träffbildernas jämnhet. Ett jäkla anslag men ojämna träffbilder ger samma "symptom" som svaga anslag - färre döda fåglar i skottet.

 

Så frågan är motoverad, men svaret är ganska komplext och lite smårörigt.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är med Ja besvarad.

 

Tyngre laddningar kräver mer kraft att driva iväg vilket då innebär att tillverkarna ofta tvingas ta ned hastigheten på de tyngre annars riskerar puppan att bli ogörlig att skjuta med rekylmässigt.

 

Ska du ha hastighet så titta på 28-30 gram. Och ja jag upplever skillnad i framförhållning tex.. sköt ett gäng änder i fredags och även styva håll så låg jag inte långt framför fågeln.

 

Annars skaffar du Saga Heavy eller Highspeed. De kombinerar tyngre laddningar med hög hastighet  :geek:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är ett bekymmer,

 

på askarna med plugg som säljs i CIP o SAAMI länder måste tryck och Vo vara angivet, spontant angående V0 är det Rottweill och Remington som ligger bra till på skalan, NSI skall det vara klipp i men det är mer oklart,

 

angående fart vs laddning så är det generellt sätt så att mer hagel=mindre fart men att det självfallet är beroende på modell/märke.

 

RIO är nog med undantag för Gyttorp segast i de angivna pluggen och jo, deras 30 grams laddning bör vara rappare än 32 gram,

 

https://www.maxam.net/media/Default%20Files/Outdoors/HuntingCatalogue.pdf 

 

jo då det var de visst med hela 25 fps, eller med andra ord knappt 8 m/s.

 

/CHristian

 

Jag hade satsat mina pengar på Winchester steel puppan.. stål går ut fortare generellt. Rottweil 36 gr.. nope.. vet inte men är j-ligt skeptisk till att de håller ngn högre fart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars skaffar du Saga Heavy eller Highspeed. De kombinerar tyngre laddningar med hög hastighet :geek:

Det är inget självändamål med tyngre laddningar på något sätt. Det är matfågel som ska jagas så "lagom" mycket död är att eftersträva. Men samtidigt så ger jag mig inte ut i snorottan och lämnar fru och barn för att stå i vassen utan att försöka maximera mina chanser till träff! Antar att du av erfarenhet anger 28-30 g och att det går någon brytpunkt där. 24 g jag använder på träning är väll knappast några fartvidunder?

Förövrigt tackar för svar, man kan väll dra slutsatsen att hagelpatroner är som livet; knappast okomplicerat!

Om jag formulerar om frågan, vet ju att ni som svarat har mycket erfarenheter, vad rekommenderar ni för hagelpatroner till sträckjakt på änder?

Christian, jag kan inte få upp din länk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kallel, den länken gav inte mycket, enbart att det skiljer väldigt lite mellan 30 och 32 grams RIO i Vo,

 

angående pluggen ja, iom att det förefaller vara våtmarker så skulle jag välja ståpluggen från WIN om de fungerar väl i din pang, sträckjakt är svårt då hållen ibland kan bli dryga, eller sådan är i varje fall min uppfattning och då hade jag fritt valt tagit en premium puppa med bly, i storleken 5-6 US, jag gillar Remington och deras plugg och inom ramen för dina val hade jag laddat med dem då.

 

Just det, vid sidan om allt detta då, 24 grams laddningar, stål för övning har oftast rätt bra Vo, för att de med 7,5:or US skall klara av att knäcka duvan, iom att laddningen är så pass lätt blir inte rekylen för jobbigt trots lite fart i grejerna.

 

/Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inget självändamål med tyngre laddningar på något sätt. Det är matfågel som ska jagas så "lagom" mycket död är att eftersträva. Men samtidigt så ger jag mig inte ut i snorottan och lämnar fru och barn för att stå i vassen utan att försöka maximera mina chanser till träff! Antar att du av erfarenhet anger 28-30 g och att det går någon brytpunkt där.

 

 

Du har så rätt.. när man var yngre så var det speciellt till rådjur jättejätteviktigt med galna laddningar.. Tror det kostade mej en dubblé på räv en gång, tog för lång tid att hinna på räv nr 2 pga rekylen efter att första dog.

 

Givet att du får välja alltså dvs kan skippa stål så hade jag nog fan satsat på Riopluggen.. De vet jag är bra. Rottweil är säkert bra de med men jag har få erfarenheter av det enkla faktum att de är så in i jävla bengen dyra och därmed ointressanta. Finns inget som de gör som inte en annan puppa gör för halva priset.

 

Remington.. tja.. gör säkert jobbet men hur etablerade och spridda är de? Har faktiskt lite slik plugg i slasklådan, inte hunnit skjuta med dem så jag vet inte.

 

Tror att du hamnar i valet mellan Rio och Winchester. Du angav "stå i vassen" och det tolkar jag som grundare vatten dvs stål och Winchester har nog bra stålpuppor, inte en susning därvidlag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt.. när man var yngre så var det speciellt till rådjur jättejätteviktigt med galna laddningar.. Tror det kostade mej en dubblé på räv en gång, tog för lång tid att hinna på räv nr 2 pga rekylen efter att första dog.

Givet att du får välja alltså dvs kan skippa stål så hade jag nog fan satsat på Riopluggen.. De vet jag är bra. Rottweil är säkert bra de med men jag har få erfarenheter av det enkla faktum att de är så in i jävla bengen dyra och därmed ointressanta. Finns inget som de gör som inte en annan puppa gör för halva priset.

Remington.. tja.. gör säkert jobbet men hur etablerade och spridda är de? Har faktiskt lite slik plugg i slasklådan, inte hunnit skjuta med dem så jag vet inte.

Tror att du hamnar i valet mellan Rio och Winchester. Du angav "stå i vassen" och det tolkar jag som grundare vatten dvs stål och Winchester har nog bra stålpuppor, inte en susning därvidlag.

Det är olika gömslen på marken, men det är skott ut över Kalmarsund, dvs öppet vatten.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är med Ja besvarad.

 

Tyngre laddningar kräver mer kraft att driva iväg vilket då innebär att tillverkarna ofta tvingas ta ned hastigheten på de tyngre annars riskerar puppan att bli ogörlig att skjuta med rekylmässigt.

 

Ska du ha hastighet så titta på 28-30 gram. Och ja jag upplever skillnad i framförhållning tex.. sköt ett gäng änder i fredags och även styva håll så låg jag inte långt framför fågeln.

 

Annars skaffar du Saga Heavy eller Highspeed. De kombinerar tyngre laddningar med hög hastighet  :geek:

 

Det som skett de sista åren är att stålhaglen som kräver betydligt bättre maskiner och exaktare tillverkning för att ge bra prestanda faktiskt har lyft kvaliteten på även blypatronerna. I dag kan du ha bra fjong även på tunga laddningar UTAN att plomberna lossnar. Och man får förvånade bra pilar ganska billigt i dag.

 

Det som däremot blivit dramatiskt sämre är att det i dag verkar ske en massa import på kors och tvärs vilket gör att man ibland får tag i grejor som uppenbart inte är gjort för den svenska marknaden. Och italienladdat blir jäkligt fjuttigt i Sverige.......

 

Ska ni ha bra stålplugg - prova Kent.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som däremot blivit dramatiskt sämre är att det i dag verkar ske en massa import på kors och tvärs vilket gör att man ibland får tag i grejor som uppenbart inte är gjort för den svenska marknaden. Och italienladdat blir jäkligt fjuttigt i Sverige.......

 

Ska ni ha bra stålplugg - prova Kent.

 

/T

 

Skjutit Kent rätt mycket, Vismuth alternativ.. imponerad faktiskt.

 

Avseende citatet.. Italienladdat blir jäkligt fjuttigt i Sverige.. Vad menar du med det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kommentar i parentesen, både mina lådor med gamebore o clever har lagringsanvisningar temp o fukt.

Skulle gärna prova Kent plugg. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kommentar i parentesen, både mina lådor med gamebore o clever har lagringsanvisningar temp o fukt.

Skulle gärna prova Kent plugg. Christian

 

Det har snudd på de flesta i dag - ja, ja utom Gyttorp då. Men sedan ska vi köpare ha koll på fuktigheten där vi lagrar dem med......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte faktiskt en temp och fuktmätare för en tid sedan av just den anledningen, att jag vill veta att pluggen är vettigt torra och friska när jag tar ut den för bruk. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

emglish classic NSI tyckte inte dom var specielt bra, vet inte om det berodde på mig eller inte men alla andra patoner jag testat brukar funka jävligt bra , dock inte nsi,, .. rotweil tiger därimot mys mys..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

emglish classic NSI tyckte inte dom var specielt bra, vet inte om det berodde på mig eller inte men alla andra patoner jag testat brukar funka jävligt bra , dock inte nsi,, .. rotweil tiger därimot mys mys..

Har hört blandat om NSI, E C. Hade med några kartonger med på ripjakten efter att testskjutit hemmavid. Tyckte de funkade bra, lagom mycket död på rimliga håll. Men nu är ju inte skyttet den största utmaningen vid ripjakten.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De NSI EC jag testat har varit bra, kanske inte i Gambore BlackGold klass men inte dåliga.

 

Däremot är det långt i från alla nyare pipor med overbore som får bra farter och bra träffbilder med alla fiberförladdningar.

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De NSI EC jag testat har varit bra, kanske inte i Gambore BlackGold klass men inte dåliga.

Däremot är det långt i från alla nyare pipor med overbore som får bra farter och bra träffbilder med alla fiberförladdningar.

/T

Precis det problemet jag har med min SKB.

De filtförladdade som vi får till skyddsjakten, pga att en har en 12/65, funkar inget bra i den men i min Win 1500 XTR och min Bernardelli så funkar de kalas.

Riktigt trevliga skott.

Spionnadh jagar med dem i sin Greener och då är det då inget fel på dom, funkade iaf fint sist vi jagade sjöfågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...