Hoppa till innehåll

Tips till en ripdebutant?


Mabo

Recommended Posts

På fredag åker jag och farsgubben upp till jämtland för att för första gången i våra liv jaga ripa. Förutom kläder efter väder, bössa och mat, har ni några allmänna tips att komma med?

Hur mycket ammunition tror ni man behöver? Jag vet att det är lite "hur långt är ett rep", men hur mycket hade DU tagit med för två dagars jakt?

 

Detta blir årets först jakt för mig så jag är så där lagom övertänd, räknar dagar och har väl putsat bössan och smort kängorna fyrtioelva gånger redan...  :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stående fågelhund kanske ☺?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Måste man ha såna också!? :P Nädå, två jyckar står redan med på packlistan. ;)

 

Brukar ta med 25 skott per jaktdag, bag limit är 8 ripor per dag. Har aldrig skjutit upp dem, men fy för att bli utan ammo!

 

Nä precis, skulle vara så surt att stå där på fjället utan ammo... Men samtidigt så ska vi gå en bra j-a bit så ju mindre jag behöver släpa i ryggsäcken desto bättre. Har 50 st. Gyttorp fågel 30 så då kanske jag klarar mig på det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det dagsetapper från stuga eller bo i tält?

 

Det blir dagsturer, har hyrt en stuga vid en sjö då jag hade tänkt fiska också. Sova får man väl göra när man kommer hem... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok!

Om du inte redan har det, är det läge att skaffa en bra dagstursrygga. Det blir ju lite att kånka upp och ner på fjället för en dags jakt. Och förhoppningsvis har du lite med dig hem också.. :wink:

 

Jag har en Norröna Hjerkinn, som är helt perfekt. Förvånansvärt stabil med lite vikt i. Fågelnät och hyfsat smidiga remmar med möjlighet att göra en skaplig bra anläggning vid snabbt läge.

 

/Må 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde själv två dagar på premiären och jag hade med mig 25 pang per dag. Om du skjuter så mycket ska du vara väldigt nöjd.

Kaffe, nått att äta, tunn regnjacka, gaskök, skithuspapper, nätsäck att lägga duvor i, mat, jägarsnus

Detta hade jag i dagsturryggan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips! Har skaffat mig en liten hundförarrygga där jag tänkte stoppa i lite extra ammo, kaffe, regnjacka, jägarsnus och någon form av lunch. Vet inte om jag orkar släpa med mig köket eller om man ska ladda en mattermos med något gott.

 

Skithuspapperet har jag ju helt glömt haha, det hade kunnat bli jobbigt... då hade man väl fått åka kana ner för fjället med byxorna nere så man blev ren. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...