Hoppa till innehåll

Nästan färdig jägarexamen


Emelie Eriksson

Recommended Posts

En fråga till er som kan lite bättre än mig..

Om jag har klarat hela jägarexamen förutom högviltet än i höst och blir 18 snart. Vad får jag jaga för vilt och vilka vapen får jag ha licenser på och jaga med när jag ev inte har klass 1 då?

Vore kul och veta vad jag förhoppningsvis har att se fram emot i vinter. :) Tacksam för bra svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klass 2 3 4 får du jaga så rådjur (lo) och neråt på egen hand  (du får inte jaga älg, björn, hjort, visent, myskoxe, mufflonfår, varg, säl, vildsvin)

 

vapnen är hagel och kula max klass 2 lite enkelt sagt 6 mm och neråt

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är sent ute. Du har säkert varit med förr. Men det jag vill säga är att det inte alls är dumt att sitta med någon annan på ett älgpass när man är ny som jägare. Detta oavsett om du hunnit få din examen eller ej. Förutom erfarenheten är det även ett sätt att lära känna jaktlaget och kanske lägga grunden för att få en egen plats i laget längre fram.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är sent ute. Du har säkert varit med förr. Men det jag vill säga är att det inte alls är dumt att sitta med någon annan på ett älgpass när man är ny som jägare. Detta oavsett om du hunnit få din examen eller ej. Förutom erfarenheten är det även ett sätt att lära känna jaktlaget och kanske lägga grunden för att få en egen plats i laget längre fram.

Håller med Henke om detta.

Jag har varit med ett par älgjakter i jaktlaget och det finns bara positiva saker med det. Man lär sig känna jaktlagets "inre liv" samtidigt, om du är om dig och kring dig, lära sig en hel massa om hur man tar hand om viltet efter fällning, styckning m.m m.m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Henke om detta.

Jag har varit med ett par älgjakter i jaktlaget och det finns bara positiva saker med det. Man lär sig känna jaktlagets "inre liv" samtidigt, om du är om dig och kring dig, lära sig en hel massa om hur man tar hand om viltet efter fällning, styckning m.m m.m

Jag har varit med i många år på bl.a. älgjakt och har redan en plats i ett jaktlag som jag har varit med och blivit lärd om jakt sedan liten. Jakt och fällt vilt är inget nytt för mig det enda är att jag får börja jaga själv på "riktigt" snart. Osäker bara hur de funkade med vad jag får jaga och vilka vapen jag får ha utanför klass 1 vapen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga bara - varför inte klara högviltet också och ha hela paketet?! :smile:

Jag kan ju bara svara för mig själv, småvilt lockar mer så skjuter hela tiden upp det där förbaskade provet, men nu har jag fått nys på en bössa jag vill ha som är klass 1 och nu är det såklart lite svårare att gå och öva och skjuta upp. Procrastination is evil :-(

telefonskrivet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga bara - varför inte klara högviltet också och ha hela paketet?! :smile:

Jag håller på med högvilt men det tar längre tid och har ingen tid att träna så mycket som jag behöver. Bor inte hemma så kan inte åka iväg och skjuta mer än på helgerna om man har tur. Därför har jag inte kunnat ta högvilt än men hoppas på snart. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med högvilt men det tar längre tid och har ingen tid att träna så mycket som jag behöver. Bor inte hemma så kan inte åka iväg och skjuta mer än på helgerna om man har tur. Därför har jag inte kunnat ta högvilt än men hoppas på snart. :)

 

Aha tänkte att du vill strunta i det :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...