Hoppa till innehåll

Krav på synlighet vid älgjakt


kenylund

Recommended Posts

En enkel åtgärd för att höja på säkerheten vid älgjakt är att bära väst/jacka och huvudbonad i tydligt synliga färger. (Orange)

Finns det nån godtagbar förklaring varför detta inte avkrävs svenska jägare?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Sverige har vi i princip genomgående en jaktlagstiftning som bygger på frihet under ansvar, vilket vi anser i princip alltid fungerar väl. Jag tycker det är extremt sällan man ser någon utan orange på gemensamhetsjakter, och det förekommer väl knappast att den som glömt inte sätter på sig ngt orange när jaktledaren påpekar det?

 

Dessutom måste man ha klart vad man jämför med. I stora delar av USA är det ett krav på statlig mark (men inte på privat, vad jag vet), men där kan du å andra sidan stöta på en annan jägare som jagar på samma mark som du precis när som helst. Utan att du vet eller kan veta att han/hon smyger från andra hållet...

 

Behöver vi en sådan lag i Sverige? Jag tycker inte det. Vi har funnit en tillämpning som fungerar lika bra. Även om det varit lag hade säkert en del brutit mot den också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta jaktledare, villtvårdsområden, markägare jag kommit i kontakt med kräver detta. Jag håller med om att det känns onödigt med lagstiftning. Men jag funderar på om du outdoor skulle kunna uttala dig om hur många av de senaste säg 10 eller 20 skottskadorna som är troligt att man undvikit om man haft lag. Jag tror på noll eller en. Men kan ju ha totalt fel...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror som du Henke, och var nära att skriva just det. Samtidigt blir det helt hopplöst att leda i bevis, eftersom ingen kommer att kunna svara korrekt på vad man sett och gjort om någon varit klädd annorlunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte kan svara på vad man sett om någon varit klädd annorlunda. Men kanske kan man säga något om sannolikheten att någon hade varit annorlunda klädd vid lagstiftning. Skidåkaren och bärplockaren bryr sig kanske inte så mycket om vad jaktlagen föreskriver.

Om en person lämnar mössan kvar i tornet när han lämnar passet så är det väl ganska osannolikt att en lagstiftning påverkar?

Men, summan är nog i alla fall att vi är överens om att det vore ytterligare ett krångel som inte ens teoretiskt kan ge någon större nytta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Naturfotograf och relativt dold i skogens dunkla nisch. Apropå det här med enbart "Naturens färger" eller skarpa signal kläder som visar HÄR är jag. Så betvivlar jag starkt eller nästintill helt att vådaskjutningar skulle komma på tal ifall du med vanligt färgseende alltså ej färgblind skulle få för dig att rikta vapnet emot dessa SKARPA missledande färger och därigenom orsaka en otäck händelse för alla inblandade.

Men här har vi en kraftig och stor betydande bit att fokusera på.  Dem som inga färger kan se? som aldrig gjort det. Hur ska den personen som blir anvisad till passet där dem markerade orangea remsorna påtalar förbjuden skjutriktning.

Överhuvudtaget ens när jakten väl startat eller är i sitt "hetaste" läge. Vilt springer överallt. Adrenalinet pumpar på och humöret är på topp (notera denna skytt har signalkläder) 

Ja nu råkar denna skytt svepa förbi markeringen då denna ingen färg kan se. Viltet blev förövrigt fällt. Men det som hände var att vid omladdning nr2 så stod drevkarlen ivägen.

Inget hände dock. Mer än att den drevkarlen aldrig vill jaga på den marken igen.


Hur man ska tänka sig in i sitsen som färgblind? Rätt enkelt. fotografera alla era signalkläder som finns. stäng av färgseendet på kameran "ni vet gamla goda tidens teknik allt i svart& vitt"
Därefter kan man förstora den här skylten sätta den på 50+80m sen ska ni även stänga av erat färgseende. Med hjälp av dem speciella glasögonen som finns. 


Sen kan den som tycker sig tänka att Äsch! ingen fara är ju själv ute i skogen idag. Inget kommer inträffa.  Ni har dock 2 orangea märken på västen V/H sida. 
Ställa sig frågan just nu.

Om det var kul att stöta på den där kamouflerade jägaren som "glömt" nämna. Oj jag var ju ute i skogen och jagade! Förlåt om jag riktade pipan emot dig. 

Men jaa alltså så farligt var det ju inte att jag råkade rikta pipan emot dig, eller hur? Nejdå! inte alls jag gjorde ju samma sak.

Sen går ni 2 iväg med skrattande nervösa tänker- för- sig- själv-i- huvudet- tankar. Oj det var nära att jag gick över till den värsta handlingen en människa kan råka ut för! 



Hur ska vi lösa det här? Svaret är omfattande lösningarna även så. Men i grunden gäller det att ledaren eller ägaren för marken måste veta ev. "brister" hos den som verkar i området. 

Allt för att förebygga det som inte ska få inträffa.


Till sist för dem som loggar in här. Skit jakt på eder alla med dem Drivande hundarna ;) 


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte ens katten har mer än ett liv...

Av ren självbevarelsedrift borde man väl vilja se till att synas som "icke skjutbar", och som skytt tycker jag man kan kräva att andra klär sej i klart synliga färger - vad finns det att förlora.

 

Det är med en rätt liten sannolikhet man stöter på bärplockare etc jämfört med andra älgjägare även om det händer. Samma krav på att identifiera det man tänker skjuta på gäller fortfarande men

den största gruppen dvs jaktkamraterna är lätta att sortera bort.

 

Olyckor kommer säkert att ske ändå men med rätt klädsel reducerar man risken avsevärt - och dessutom utan besvär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja vända på frågeställningen. Som jägare har man rätt god koll på vart passgrannar, hundförare mm är och rör sig. Jag som hundförare brukar bla alltid meddela när jag är inom 500-600 m från en passare.

Brukar också meddela vart jag är på väg osv.

 

Det jag inte kan ha koll på, det är vart ev friluftsmänniskor befinner sig. Skulle det inte vara mer lämpligt att de som vistas på marker som dom inte äger eller har jakträtt på, att avkräva att dom ska vara klädda i signalfärger?

(Ännu hellre vara tvungna att meddela markägare/jakträttsinnehavare att dom vill vara på marken. Med stöd av allemansrättens skyldighet om att inte störa markägare/arrendatorns verksamhet.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är helt omöjligt att avkräva någon annan en viss färg på klädseln för att få vistas i naturen. Ansvaret vilar på oss som jagar att inte utsätta andra för fara i samband med jakten.

Vi samsas med andra på samma villkor förutom det att vi måste vara särskilt omdömesfulla.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och hur skulle vi lösa problemet med de färgblinda?

 

 

Det är helt omöjligt att avkräva någon annan en viss färg på klädseln för att få vistas i naturen. Ansvaret vilar på oss som jagar att inte utsätta andra för fara i samband med jakten.

Vi samsas med andra på samma villkor förutom det att vi måste vara särskilt omdömesfulla.

Dom flesta har ju bara problem med rött/grönt.... Finns signalfärger som även dom ser. Helt färgblinda är det naturligtvis omöjligt att klä sig "synligt" för.

Ska vi anpassa allt i samhället till färgblinda så kan vi ju inte heller ha röd och grön gubbe vid övergångsställen, eller olika färger på vägskyltar osv.....

 

Som sagt, en skarpare tillämpning av allemansrätten där man är skyldig att kontrollera att man inte stör markägarens/arrendatorns verksamhet. Skulle helt klart minsta risken för olyckor med friluftsmänniskor inblandade...

 

Det är en omöjlighet att ordna med 100% säkert kulfång på varje pass i skogen. Det som skulle krävas är rena skyttevallar. Även om du skjuter från ett torn ner mot marken så kan marken vara frusen, dölja stenar/järnskrot mm. Det skulle vara helt omöjligt med smygjakt, toppfågel jakt, jaga med hund där du står direkt på marken, om kravet är att du ska ha 100% koll på att varje avlossad kula inte kan träffa flanörer osv.

Finns få ställen/tillfällen som du kan gå av ca 2-3 km från tänkt skjutriktning och kontrollera att ingen utomstående är där, när du ska till och skjuta. Och det händer nu och då olyckor och incidenter med friluftsmänniskor.... Iom att det finns friande domar så kan vi konstatera att jägaren inte är ansvarig för kulan från mynning-"ofarlig", i varje situation och händelse som kan inträffa.

(Om kravet skulle vara att som jägare måste du ha 100% koll på alla ev banor och riktningar en projektil kan ta, och ha 100% ansvar från mynning-"ofarlig" då är det eg bara jakt med hagelvapen och båge som skulle kunna tillåtas, möjligtvis kulvapen där kulan omöjligt kan nå mer än 100-150 m och vid fasta pass med skjutvall.)

 

Men för att minska ev risker, så borde det inte vara orimligt att kräva att man kontrollerar så att man inte stör/påverkar markägarens/arrendatorns intressen, innan man beträder okänd mark. Eller som minst åtminstone är synligt klädd och inte går i cammo eller murriga färger som lätt smälter samman med naturen.... Just som en del i ledet att förebygga jaktolyckor så långt det är möjligt/rimligt? (Även för att förebygga tex arbetsolyckor med maskiner som arbetar i terrängen osv)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efterlyser återigen statistik kring hur många olyckor det egentligen sker (I Sverige). Stor risk här att vi lägger ner tid på att utforma de perfekta reglerna för att undvika ett väldigt litet problem. Tid och tankemöda som annars skulle kunna användas för att lösa frekventare problem.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att vi aldrig kan friskriva oss från ansvaret att veta vad vi skjuter på. De som blivit vådaskjutna i Sverige hade väl blivit det oavsett varselväst? Det var inte synlighetsproblematik i de fallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom tråden... :smile:

Innan jag tog jägarexamen och började engagera mig i jakt så uppskattade jag (som frilufts människa) att jägarna bar kläder med signalfärger.

Då ser man att jakt är på gång och kan undvika att vistas i skog o mark.

Man kan ju inte begära att de som inte är aktiva jägare skall ha koll på när det är jakttider.

Bär själv alltid signalfärg vid jakt, mest för att synas... :thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2903-0-17450800-1412932307_thumb.pn

 

Här är en figur över dödsfall vid jakt i Sverige. Två av dessa dödsfall är icke-jägare. En bärplockare i Sundsvall och en skidåkare i Kronoberg. Notera trendbrottet när jägarexamen infördes 1985. All reglering är inte av ondo...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kan man säga att redan ett dödsfall är ett för mycket. Men för att sätta det i sitt sammanhang så kan vi väl lite till mans fundera på hur många dödsfall vi har varje år på grund av att man jagar trotts dålig fysisk kondition och drar på sig hjärtproblem?

Nej jag måste säga att statistiken visar att vi är på rätt väg redan utan fler tvingande lagar som ändå bara är populistiska slag i luften.  Jägarexamen är förnuftig. Och vi kan numer även visa statistiskt att den gett positiva effekter.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jaktledare har jag bestämt att alla skall ha minst ett plagg med signalfärg. Våra skjutriktningar är i teorin ofarliga, signalfärg behövs inte egentligen, men varför chansa? kanske grannarna har en passkytt i närheten i år? hundförare etc. Dessutom kan det va trevligt för icke jagande människor i skogen att se jägaren på håll och inte vandra rakt in i pipan.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En anledning till att man inte kan ställa detta som krav är för att annars skulle man kunna säga - han hade ingen orange väst så jag sköt honom - och gå fri från ansvar. I så fall är det fritt fram att skjuta bärplockare och andra som vistas i skogen och det tror jag inte allmänheten köper. Regeln är att man ska veta vad man skjuter på innan man skjuter - och denna regel gäller även färgblinda finurligt nog...

 

Ok, så alla bilister som kör över gångtrafikanter utan reflexer går fria från ansvar? Jag ser signalfärg på jägaren som ett hjälpmedel precis som med reflexer på gångtrafikanter. Handlar inte om att ansvarsbefria bilister eller skyttar. Jag förstår inte varför man inte skall ha det? kanske för tweed-stofilerna tycker det är fult och ej traditions enligt? :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan det va trevligt för icke jagande människor i skogen att se jägaren på håll och inte vandra rakt in i pipan.

Ja, för en person som inte är van vid vapen eller jakt kan det vara en mycket obehaglig upplevelse.

Har vid ett flertal gånger avvisat personer som har vandrat in på skjutbana under skytte...

Skyttet får avbrytas och man

förklarar lugnt att det är dödliga skott som avfyras så för deras egen säkerhet så är det bra om de är mer uppmärksamma på banans skjut tider... osv

När man har tagit sig tid till att förklara så har man vänt många till att ha en positiv syn på varför säkerheten är hög.

Man vill ju inte skada någon person.

Det hade ju varit möjligt att använda stora, hårda ord och hota med polisanmälan men sådant leder sällan till något positivt...

Vistas någon på banan så ser jag dem som en framtida skytt... :smile:

Samma gäller för mig vid jakt... förklarar varför stammarna regleras... osv.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, så alla bilister som kör över gångtrafikanter utan reflexer går fria från ansvar? Jag ser signalfärg på jägaren som ett hjälpmedel precis som med reflexer på gångtrafikanter. Handlar inte om att ansvarsbefria bilister eller skyttar. Jag förstår inte varför man inte skall ha det? kanske för tweed-stofilerna tycker det är fult och ej traditions enligt? :wink:

  Nej det var ju precis min poäng...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Må jeg som ikke-jæger og vandrar spørge, hvordan tager jeg bedst hensyn til jagten i skoven, når jeg er ude at vandre på f.eks. Skåneleden? Jeg går med en gul vest, men er der andet jeg kan gøre? Jeg ønsker at udvise respekt overfor jægerne, og at øge sikkerheden for alle. Er der evt. særlige tidspunkter jeg bør undgå? (beklager hvis jeg er svær at forstå)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Michael, det ska räcka gott. De flesta utövar jakt som hobby och gör det på sin fritid, vilket för de flesta innebär på helgerna. Just tiden efter premiären för hundjakt (1/10) och älgjakten (andra måndagen i oktober) är särskilt många ute. Helger i oktober är det med andra ord särskilt gott om jägare i skogen. I övrigt helger november-januari, men troligen inte riktigt lika många ute som i oktober.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...