Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

• Similar Content

• seved
      By seved
      Ett jaktset i Elmax klart för ny ägare.
      Stickkniven har en bladlägnd på 210mm hela är 320mm.  
      Huntern är hela 20mm och bladet 208mm lågnt. 

• Tobias90
      By Tobias90
      Hej! Jag köpte nyligen en ny sako 85 med valnötsstock och har lite frågor om hur man på bästa sätt håller den vädertålig. Har inför varje jakt hittills smort in den med skyttens stockolja men känner att den behöver något bättre. 
      Hittar mycket på nätet om hur man återupplivar sin gamla stock men jag vill ju få min nya bössa vädertålig! Hur göra? 
      Mvh.
    • Granatz
      By Granatz
      Sugen på ny bössa och behöver lite hjälp, tips.
       Står mellan Tikka t3x super varmint. T3x Tactical och T3x CTR.
      alla känns hyfsat lika, men skulle gärna ta del av era åsikter!! 
    • lodjuret88
      By lodjuret88
      Sinom tid kommer en sådan vara i min ägo bäva måde hörntand och krokenäbb   så jag undrar om ni garvade kan säga något om den bössan? stabiliserar den 50grains kulor? dela gärna laddata om ni själva skjuter med 22hornet så man har en grundplåt att utgå från^^ vad jag kunde utläsa från anonsen så satt de ett 2-6x40 sikte på den så jag funderar på att köpa en fast 8x50 och sätta på den några tankar om optikvalet?
    • Saax
      By Saax
      Någon som har lite gammal laddata till dessa? 30-06

Sign in to follow this  
grus13

lådstorlek på sako

Recommended Posts

grus13

Jag äger en sako AV  i 30-06  förmodligen från 80 talet och jag är sugen på att byta kolv på denna.

det verkar som att det inte direkt finns någon uppsjö av kolvar till just detta vapen.

Vad jag är ute efter är något i stil med en sako trg kolv eller en grs kolv.   Laminat eller komposit.

det verkar vara lite luddigt med beteckningarna på lådstorlekarna på sako, i vart fall så rör det till det lite i huvudet på mig.

vad jag har förstått så heter min låda bara AV och inget annat?? 

Det jag behöver upplysning om är lite klarhet i lådstorlekarnas beteckningar  samt ev lite tips på vad som finns för kolvar till ett sånt här vapen? 

Danne E.

Lådan är en L61R AV ( alltså A5), en lång låda för just .30-06, 6,5X55, m.fl...

Kvalitetsmässigt är det en mycket bra mekanism, kanske Sakos bästa enligt mig.

Kolla på Sakos hemsida, "old models" och sedan databasen med tillverkningsår.  Där kan man få en hyfsad uppfattning om när bössan är gjord.

Men det är ett virrvarr av modeller och nummer, det ska sägas...

Enklast är nog att skaffa ett grovfräst ämne laminat och sen låta en kolvmakare färdigställa kolven.

Det går nog också att låta beställa en glasfiberkolv för mekanismen, men då får du antagligen hosta upp med betydligt mer.

grus13

okej, då har jag fått lite mer klarhet, tack, men sako 75 är någon helt annan modell då??  eller är lådorna samma?? 

PeterC

Modell 75 är HELT annorlunda.

Från Tapatalk

grus13

ja det var det jag trodde.  finns ju rätt mycket kul kolvar till 75  exempelvis GRS  ingen som har några tips på  färdiga kolvar till AV ??  om man måste ta ur och bädda den så fixar jag det, men vet inte om jag orkar med ett ofärdigt ämne... kolven ska vara i stil med grs eller  typ trg  då jag ska tävla en del liggande med den , lite vikt får det gärna vara men inte mer än att man orkar släpa den i skogen då jag avser att jaga en del med bössan med..  mest pass dock..

Danne E.

Googla.  Syntet eller laminat stock till Sako AV (fast på engelska då...)

McMillan gör passande stockar och möjligen Bell & Carlson.  Men det är nog jaktstockar, alltså det som kallas "sporter" i USA.

Eller så beställer du en GRS eller KKC blank, och låter passa in systemet.

PeterC

Du kan få några av McMillans taktiska varianter, t ex A-3 och A-5, till din AV-låda. Men det kostar ju...(och rejäla väntetider).