Hoppa till innehåll

Välja valp?


streif

Recommended Posts

Vad tittar ni efter då ni ska välja valp? Om man har första tjing på en valpkull, går ni på magkänslan eller är det utseende/beteende eller annat som styr när valet ska göras?

Är det den som kommer först eller den som går åt andra hållet som ni tar med hem?

Mina tidigare hundar har jag varit långt ner på valpköpar-listan så man har aldrig ställts inför valet men nu ser det ut som att jag snart ska få välja mig en nobsvalp.

Har mina aningar att det inte blir ett lätt val. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magkänsla är det som avgöra, men självklart ska du dubbelkolla dom vanliga sakerna, hållning m.m.

Sen är det självklart så att man går efter utseendet även om man inte tänker på det, du kommer nog ganska fort favorisera en valp. Vad det gäller personligheten är det omöjligt att avgöra det på en valp som är ca 6 veckor. Rådfråga ägaren är ju inte heller helt fel =) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja och ställ frågor till uppfödaren,som

vilken av dem gör si eller så, sen ändras detta säkert under de 8 veckorna.

men rastypisk är prio ett självklart sen kan du sätta dina små önskemål, typ tuff eller pigg eller vad du nu funderar på, storlek kanske skiljer!

 

För min del var det 2 av 5 kvar och då slängde jag ett rådjursskånk, och mitt val blev den som var mest intresserad, men hade jag slängt en dag senare så kanske nån annan hade varit mer sugen!

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste i hela processen har du nog redan utfört genom att söka dig till en parning som du tror på! Från det stadiet tror jag inte att man kan välja rätt, därifrån är det nog mest tur och dig som förare som framtiden beror på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det beror väldigt mycket på ras..

En spets! ....där skulle jag nog välja en som tog för sig!

En tyskterrier! .....skulle nog välja en som var lite mer eftertänksam!

Generellt är väl att otrygga, ej tillgängliga valpar går bort.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det beror väldigt mycket på ras..

En spets! ....där skulle jag nog välja en som tog för sig!

En tyskterrier! .....skulle nog välja en som var lite mer eftertänksam!

Generellt är väl att otrygga, ej tillgängliga valpar går bort.

mvh/Urban

jo det mesta håller jag med om men en tysk som är eftertänksam, kan den inte vara feg?

Fega hundar är farliga hundar i min värd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otrygga, ej tillgängliga hundar räknar jag som fega.../farliga....

Det jag menar med eftertänksam, är att jag av tyska raser inte i alla lägen skulle välja den som är mest framfusig. Å andra sidan skulle jag nog inte välja valp över huvudtaget....de jag fått mig tilldelade efter att stått sist i kön, är de bästa hundar jag haft...;)

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Otrygga, ej tillgängliga hundar räknar jag som fega.../farliga....

Det jag menar med eftertänksam, är att jag av tyska raser inte i alla lägen skulle välja den som är mest framfusig. Å andra sidan skulle jag nog inte välja valp över huvudtaget....de jag fått mig tilldelade efter att stått sist i kön, är de bästa hundar jag haft... ;)

mvh/Urban

hmm, jag valde tysk först, tog den som hade fått kämpa mest för maten/ sin position, hon var minst!

men förstfödd!

hon är väldigt trevlig i familjelivet men jagat bara möss..... lite över 3 månader!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag valde min jämte förra helgen gick jag främst på utseende. Det var en stor kull på 16 valpar, så jag gick då på storleken och hur den såg ut när den gick samt hur den betedde sig efter jag släppt ut den ur hagen. Större hund = har tagit för sig mer när det var matdags = troligtvis lite mer gry i hunden, så jag valde en av de största. De var väldigt lika i lynnet så det var ingen som stack ut speciellt åt något håll, därav val främst efter utseende.  

Vi fastnade då väldigt snabbt för varandra jag och Loke, så valet blev inte så svårt :)

 

Jag frågade innan jag åkte upp uppfödaren om någon stack ut på något sätt, blunda och välj var hans svar :)

 

 

 

Lycka till med val av valpen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag har valt valp så har jag tagit in dom i ett rum som dom aldrig har varit i förut o haft lite olika föremål där för att se hur dom reagerar på nya ting. 

Jag har även gjort ett svart tunnel med en botten i för att se reaktionen där. Det är alltid intressant för att se reaktionen hos valparna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valet av valp har testats synnerligen utförligt på dåvarande Statens Hundskola. Vill minnas att det rörde sig om ca 800 valpar som mentaltestades vid 8 v, och därefter testades igen vid 10-12 månader. Slutsatsen var att det var fullständigt meningslöst att försöka utläsa av en 8v valp vad den skulle bli när den växt upp. Rekommendationen blev precis som uppfödaren till Anders S valp: "Blunda och välj".

 

Det som däremot har en mycket stor påverkan hur hunden kommer hantera dressyr och andra situationer senare i livet är hur väl tiken fostrat valpen, dvs lärt den att vara underlägsen. Valpar där tiken inte fostrat dem, eller där uppfödaren tagit undan tiken när valparna blivit för jobbiga saknar en stor del av den mentala verktygslåda som är vital för deras fortsatta hantering av livet.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valet av valp har testats synnerligen utförligt på dåvarande Statens Hundskola. Vill minnas att det rörde sig om ca 800 valpar som mentaltestades vid 8 v, och därefter testades igen vid 10-12 månader. Slutsatsen var att det var fullständigt meningslöst att försöka utläsa av en 8v valp vad den skulle bli när den växt upp. Rekommendationen blev precis som uppfödaren till Anders S valp: "Blunda och välj".

 

Det som däremot har en mycket stor påverkan hur hunden kommer hantera dressyr och andra situationer senare i livet är hur väl tiken fostrat valpen, dvs lärt den att vara underlägsen. Valpar där tiken inte fostrat dem, eller där uppfödaren tagit undan tiken när valparna blivit för jobbiga saknar en stor del av den mentala verktygslåda som är vital för deras fortsatta hantering av livet.

ursäkta men detta tror jag inte ett skit på.

testen utförde sig kanske på normala valper men du kan inte övertyga mig om att om en valp är väldigt aggressiv så kommer det inte påverka framtiden eller tvärt om om valpen är väldigt vek o springer o gömmer sig, så kommer det att visa sig senare!

men jag håller med om att det är ett lotteri men att det finns undantag, som syns redan vid 8 v!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att en jakttidning JoF? gjorde en valptest med stövare för ca 15 år sedan. Det var en "hundpsykolog" (hundkännare) som fick studera valparna före köp och gradera/bedömma dom. Sen gjorde man en uppföljning under första jakthösten för att se hur det gått. Hur de utvecklades mentalt och jaktligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...