Jump to content

Hitta Orren

Manselin

Recommended Posts

Hejsan, 

Jag har för en liten tid sedan flyttat till en ny ort och nu även fått jakträtt i en av jaktföreningarna. 
Är intresserad av att jaga orre, men har aldrig gjort det tidigare så känner mig ganska grön på den fronten även fast jag försökt läsa på en hel del. 
Det som jag inte fått någo bra begrepp om så jag hoppas ni kan hjälpa mej är: Hur hittarna ja orrarna? :P Ja vet att det skall finnas orre på området jag jagar vid men har ännu int fått syn på någo. Har vari ute vid 5 soluppgånger på lite olika ställer var jag kan tänka mej att de skulle kunna spela. Myr med träsk och hyggen osv. 
Finns det några andra sett att lokalisera spel platserna på eller gäller det bara helt enkelt att fortsätta pröva sig fram tills man råkar vara på rätt ställe vid rätt morgon? 

strävhår

Du gör nog rätt, ut fina morrnar, helst med sol och lyssna dig fram. Orrbubblet hörs långt under rätt betingelser.

Lycka till.

Vafan förstöra mina förhoppningar såhär strävhår! Ska ju imorgon och det ska blåsa ordentligt. Jag tänkte att "perfekt väder för då hör de mig ju lika bra!" vad ska jag nu göra imorgon?

Till ts, när du har ett bra svar på din fråga så är jag väldigt intresserad av att få ta del av det! Jag lyckas som bäst höra när de flyger sin kos.

telefonskrivet

Försöka !

Svar på tal.. Frugan påminde om att jag ska slänga skräp från tomten innan huslegot kommer på torsdag så det kanske blir på söndag istället. Har faktiskt stått bredvid ett orrspel förra helgen men med en trädskällare och på fel sida gränsen till vår mark. Hade aldrig insett att det var vad som lät om inte hundägaren sagt det så får plugga lite läten tror jag, det kan ju få bli mitt tips, lär dig upptäcka fågeln både visuellt och audioellt!

telefonskrivet

strävhår

Svar på tal.. Frugan påminde om att jag ska slänga skräp från tomten innan huslegot kommer på torsdag så det kanske blir på söndag istället. Har faktiskt stått bredvid ett orrspel förra helgen men med en trädskällare och på fel sida gränsen till vår mark. Hade aldrig insett att det var vad som lät om inte hundägaren sagt det så får plugga lite läten tror jag, det kan ju få bli mitt tips, lär dig upptäcka fågeln både visuellt och audioellt!

telefonskrivet

Låter lite duva, lite.
  • Like 1

Alright. Blir till att fortsätta att nöta på tills man hittar rätt.

Har dock en fråga om någon vet hur känsliga orrarna är för civilisation. Har två myrar på jaktområdet, men båda ligger rätt nära en landsväg och en by. Satt vi den ena myren en morgon och trafik bruset hördes bra dit. Ligger ca 1km från vägen och 1km från byn. Kan det lönas att satsa på den ändå eller är det bara att satsa på andra ställen? 

Och hur känslig är orren för hur nära man lämnar bilen och användning av ficklampa när man smyger ut? Höll på att bli riktigt blött senaste morgonen jag var ut... :P 

Är dom inte vana att bli skjutna på så är dom ganska trygga. Jag har ett ställe där det står en björk på vändplan där brukar det sitta ett tiotal när man ska jaga älg och dom flyger oftastinte när man packar ur bilen och går på pass.  Myrarna du pratar om är i mina ögon tänkbara platser, här uppe sitter dom inne på gårdarna i träden ibland så det är inte någon fara med vägbruset och människostörningen enligt mig.