Hoppa till innehåll

Träna skytte vintertid


INHWAN-Wannabe

Recommended Posts

Hej! Jag ska snart börja min jägarexamen kurs. Undrar om det finns något bra sätt att öva skytte i vinter. Skyttebanorna verkar stängda under jaktsäsong. Är luftgevär ett alternativ för en nybörjare eller är det för långt ifrån vad som komma skall?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah! Ja då är du dessvärre lite avhjälpt att banorna här är öppna! Finns garanterat någon bana i din närhet som håller öppet, kan de vara öppna här med (+) 1m snö och sjukt många minusgrader så bör det inte finnas så mycket att skylla på där nere ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah! Ja då är du dessvärre lite avhjälpt att banorna här är öppna! Finns garanterat någon bana i din närhet som håller öppet, kan de vara öppna här med (+) 1m snö och sjukt många minusgrader så bör det inte finnas så mycket att skylla på där nere ;)

Om kulfången inte brukar vara frusna så många månader om året är det inte lika angeläget att anordna dem så att de inte fryser i minusgrader. (Sen kan man diskutera varför aktiviteten är anpassad efter kallare vintrar än det brukar vara.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid kontakta en skjutbana i närheten av dig och boko den tillsammans med en skjutledare. Är ni fler så blir det billigare. Se till att få en skjutledare som faktiskt kan lära ut skytte... Val av rätt vapen etc.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta och kolla med skyttebiograferna i t.ex. Staffanstorp. Varmt och skönt att stå och skjuta och dessutom är det enligt mig bättre träning där rent jaktligt än att bara stå och mala på älgbanan fram och tillbaka :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla dom mindre banorna och kolla med tävlingsbanorna.

 

Här har banorna öppet året runt men åker man 4 mil söderut börjar det bli svårt att hitta en öppen bana efter älgjakten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett luftgevär o en mimiälgbana o träna inomhus om du har ett sådant utrymme. Typ källare. Kolla med olika skytteföreningar för en del kan ha sådana banor också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor i Skåne. Hitta kanske något vart det lider, men just nu verkar alla vara ute och skjuta skarpt.

I Björnstorp, ca en mil från Lund finns en bana där man kan skjuta med luftvapen och 22Lr.

De har en running target bana... (löpande vildsvin) som man kan skjuta på.

Brukar vara ett trevligt gäng där på söndag förmiddag!

Litet filmklipp från banan:

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Forening/Hittadinforening/?OrgId=9563&OrgTypeId=5&selected=club

 

Har för mig att medlemskap kostar 150kr/år...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...