Hoppa till innehåll

308 vs 8x57?


ozzian

Recommended Posts

Jag har ju handlat en blaser success leather.

till den ska jag ha en pipa + en 375 pipa för afrika och ev björn.

men standard pipan ska vara 308 eller 8x57.

 

båda kan ha kort pipa 46cm

308 har ett grymt kulutbud men till handladdning så funkar vilken som då jag enbart laddar övning eller dyra premiumkulor, så 308ans grymma kulutbud är knappt ett +.

8x57 hanterar 200+ grainskulor mycket bättre.

köpeammo så vinner 308 med hästlängder då ex federal har massor.

enligt mig så är dom väldigt likartade.

jag jagar rådjur ibland men annars är det gris o älg på agendan, och jag har fler vapen som hanterar det jaktliga behovet men om jag bara skulle haft en pipa på svensk jakt, vilken?

fördelar och nackdelar som jag inte tänkt på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hjärtat säger 8x57 men hjärnan 308!

milgard varför?

0,5mm större!

Tyngre kulor i lägre fart är eftersträvansvärt om man vill ha djupverkan i kombination med snäll rekyl. Dessutom brukar 8x57JS ha trevlig kulbana även med lite mer potenta jaktkulor.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på 375 till älg och gris? Jag hade valt 308 för att det är större skilnad mot 375:an. En skillnad som är minimal för dina prioriterade villt. Men som gör skillnad om du får lite intresse för småvillt och skytte på lite längre håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på 375 till älg och gris? Jag hade valt 308 för att det är större skilnad mot 375:an. En skillnad som är minimal för dina prioriterade villt. Men som gör skillnad om du får lite intresse för småvillt och skytte på lite längre håll.

jo men det blir nog en 223 med så småning om å då är ju 8x57 bättre!

och absolut inget fel med 375 den duger till allt jag kommer att jaga, men det är kul med fler kalibrar!

vill nog säga att 375 är den mest kompetenta kaliber till rådjur upp till elefant!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara du inte skaffar en 6,5:a. För då är det kört. Med 375 och 6,5 så har du inte behov av någonting mer. Ja om du inte skall upp på fjället då en klass tre/4 kan vara nödvändigt vissa tider på året.Men det kanske du inte stoppar i Blasern...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo men det blir nog en 223 med så småning om å då är ju 8x57 bättre!

Jag missar helt tankeverksamheten bakom detta påstående. :I

Vill du lassa ut tunga kulor så använder du 375HH!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det blir 250 grain i afrika med 375 eller möjligen 250 grains, men för min jakt i svea rike så duger 308 och 8x57 väldigt bra men vilken?

sen kommer det nog till en klass 2 pipa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du, tysk bössa skall ha tysk kaliber  :yes: nä men valet mellan dom två är ju inget att diskutera. De ligger så nära varandra. Kan väl tycka att .308 är lite mer allround om man vilt ner på 130-110grain för rå, bäver och räv. Ska du bara ha den till klövvilt så är 8x57JS mycket trevlig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag gillar att öva mycket, vinner 308 win för mig i denna frågeställning. Billiga och bra helmantelkulor prioriteras för min del. Kör själv Sako 8 gr fmj (fast i 30-06). Normas semitrubb 8 mm fmj är t.ex inte tillåten på alla elektronälgbanor.

 

Har du sålt Helixen!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helixen är kvar.

Men när plånboken tillåter så är suget efter en dsd stort, så då kanske den måste avyttras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft flera 308e, men Kör med 8*57 denna säsongen, otroligt trevlig att skjuta med och att kunna använda från 8-16,2g kulor är ju fantastiskt. Jag kör med Ballistic tip 11,7 och Hammerhead 13g. Kommer dock bli bara hammerhead när 6,5pipan är klar med Accubonds.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helixen är kvar.

Men när plånboken tillåter så är suget efter en dsd stort, så då kanske den måste avyttras.

 

Aha...är lite sugen på en Helix själv nämligen :thumbsup: Var och klämde på en Mauser M12 häromveckan...och den är ju verkligen kanontrevlig. Men kände på en Helix också...och den är inte heller dum. Barnsjukdomarna borde ju vara bortbyggda på helixen nu!? Blaser går bort för mig...gillar dem helt enkelt inte...kan inte säga varför...magasin, känsla vid anlägg, trycke...känns inte rätt (helt subjektivt förståss :sweat: ).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha...är lite sugen på en Helix själv nämligen :thumbsup: Var och klämde på en Mauser M12 häromveckan...och den är ju verkligen kanontrevlig. Men kände på en Helix också...och den är inte heller dum. Barnsjukdomarna borde ju vara bortbyggda på helixen nu!? Blaser går bort för mig...gillar dem helt enkelt inte...kan inte säga varför...magasin, känsla vid anlägg, trycke...känns inte rätt (helt subjektivt förståss :sweat: ).

 

App app app säg nu inget kritiskt om Blaser, tråden kommer spåra ur och det blir ingen ändeeeeeeeeeee på tråden. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...