Hoppa till innehåll

Basset artesien normad


Ken1

Recommended Posts

Du får hänga med och jaga med min fauve i höst!:rolleyes:

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eh....nu kanske ni känner varandra? Men det var väl endå inte en fauve TS ville ha info om? Har du sett annonserna på sjf Ken1? Jag är oxå lite nyfiken på den rasen. Mest för att det är roligt med nya raser. Hoppas någon har lite info till oss?

Hls Rickard K-T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade fram tills för några veckor sen en Griffon som jag tycker va helt kanon. Vill inte skaffa samma igen är nog lite rädd för att jag ska jämföra med Steffi.

Fick kontakt med en liten kennel i södra delen av riket. Språkade ganska länge med honom. Ett trevligt samtal som slutade med att jag nu står först i kön på nästa kull.

Hans ord va

Griffon=kanon

Nomad=suvären

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drev tider allt från 30min till 90min.

God återgång

Rå hare räv ibland rabbis

Han hade haft en med mörkt en med ljust och en med dubbelskall

Ca 90 skall i minuten

//K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagat en säsong med en - jag vet - alldeles för dåligt urval men ingen annan verkar ha input så min lilla kan väl vara vettig :)

Min uppfattning var att det tog betydligt längre tid innan upptag jämfört med Griffon men väl på spåret fantastiskt spårnoga, gick väldigt sakta (mer som tax än griffon) och otroligt fint skall. Denna drev runt timmen men ibland något mer om det bultade fint. Han som hade den hade griffon innan och har nu återgått till griffon igen. Varför vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av anledningarna är släthårig. Min Griffon hade ett hemskt hårlag, konstant ryckande av päls och i öron och klippande av tassar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft en själv optimal rådjurshund på 90 talet släppte så fort djuret drog på långskjuts.Lillebrorsan har en nu lite mer åt jaktidiot hållet grymt sök ja en komplett rådjurshund enligt mig.nackdelen är att både den från 90 talet och den brorsan har nu har båda fått lungödem otur som fasen eller vanligt i rasen kan jag inte svara på.

Positiva är skallett en riktig njutning att lyssna på.

Sök efter rätt kennel så får du en bra jakthund.finns nog en del som saknar jaktlust tyvärr så lägg ordentligt med tid för val av valp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft en själv optimal rådjurshund på 90 talet släppte så fort djuret drog på långskjuts.Lillebrorsan har en nu lite mer åt jaktidiot hållet grymt sök ja en komplett rådjurshund enligt mig.nackdelen är att både den från 90 talet och den brorsan har nu har båda fått lungödem otur som fasen eller vanligt i rasen kan jag inte svara på.

Positiva är skallett en riktig njutning att lyssna på.

Sök efter rätt kennel så får du en bra jakthund.finns nog en del som saknar jaktlust tyvärr så lägg ordentligt med tid för val av valp.

Klippt ur SKK: Hälsa

Rasen har få hälsoproblem, men inom rasen förekommer andningsproblem efter eller i samband jakt och onormal trötthet, så kallat jaktödem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drevet har jag haft en så det får nog vara. Angående ödem tycker jag det verkar som var och varannan drivande hund har det. Renrasig eller blandras verkar inte spela någon roll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att du hoppar drever.....vill ju ha en hund med lite jakt i.....-basset så klart! :D

Så fort älgjakten är över får du hänga på till tureholm och lyssna på fauvedrev.....om inte annat får du lite perspektiv..!;)

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att du hoppar drever.....vill ju ha en hund med lite jakt i.....-basset så klart! :D

Så fort älgjakten är över får du hänga på till tureholm och lyssna på fauvedrev.....om inte annat får du lite perspektiv..!;)

mvh/Urban

Det gör jag gärna :-)
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att du hoppar drever.....vill ju ha en hund med lite jakt i.....-basset så klart! :D

Så fort älgjakten är över får du hänga på till tureholm och lyssna på fauvedrev.....om inte annat får du lite perspektiv..!;)

mvh/Urban

Full tank å nervevat ;)
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...