Jump to content

Fågeljakt a la UK

charlie

Recommended Posts

Goddagens alla glada.

Är det någon som har tips på bra fågeljakt. Det skulle vara kul att prova på en fasanklapp men det verkar ju inte vara så lätt att komma till?

Iaf inte om man fått komma till annars, är just nu föräldraledig så att köpa en peg på en dyrare dagsjakt är inget alternativ.

Finns det exv reservlista för att toppa skyttelinjen på vissa ställen? Misstänker ju att det rör sig främst om skåne men även norrut kan ju va av intresse.

Ös på med tips. Skulle det vara så att du själv helt enkelt är en stenrik markägare som tröttnat på fasanerna så kan jag ju hjälpa till också :)

/M

Mig veterligen kostar även "sista minuten" på en fasanklapp inte en spänn under 5000kr om du vill ha "UK style". Är det några fasaner största allmänhet du vill åt är det en annan sak - men ska det vara en "ren fasanklapp" dvs driven game och höga motskott och en förväntad "bag" på minst 10-20 fasaner per skytt så kostar den normalt sett minst det dubbla per skalle.

Ofta säljer man hela jakten till en som drar ihop folket, så godset skickar bara en faktura på ett 6-siffrigt belopp.......

"Om jag hade pengar, jabba dabba dibi dibi dibi dibi dibi daj bara gå omkring och rabbadam; hela fickan full med guld.. Jobba när jag ville, jabi dabi dibi dibi dibi "

/T

• Like 1

Mig veterligen kostar även "sista minuten" på en fasanklapp inte en spänn under 5000kr om du vill ha "UK style". Är det några fasaner största allmänhet du vill åt är det en annan sak - men ska det vara en "ren fasanklapp" dvs driven game och höga motskott och en förväntad "bag" på minst 10-20 fasaner per skytt så kostar den normalt sett minst det dubbla per skalle.

/T

Sista-minuten är hanterbart för 5000:- :)

Problemet är ju att hitta nån bra som har för en smålandstomte som inte fattar skillnaden på malmö och kristianstad...

Att köpa heldag har jag varit inne på som du kanske kommer ihåg och isf ev ihop med föreläsning, käk osv för ett gäng drivna hagelnördar :D

/M

Hipshot

Fasanklapp här är billigare.. tror en dag med drivna fasaner här går på strax under 100K. Bagen brukar landa på runt 200 MEN det är sanslöst avgörande huruvida folket som skjuter kan skjuta eller inte. 

Kommer aldrig att glömma firman som skulle köpa en representationsjakt för ngr kunder.. kanske en av 12 som kunde skjuta. Man nästan grät när flog efter flog dammade iväg över skyttarna på 20-50 m höjd och de sköt och sköt men träffade ta mej fan inget. Kändes som ett sånt galet slöseri.. Man har bara ett begränsat antal jakter och att "bränna" en på slikt sällskap kändes bittert. De hade inte heller förstånd att fatta vad de upplevde.. 

Stället jag tänker på säljer nog inte skyttplatser utan hela jakter.. och jag tror, inte helt säker, att en fasanjakt är osåld.

• Like 1

Kommer aldrig att glömma firman som skulle köpa en representationsjakt för ngr kunder.. kanske en av 12 som kunde skjuta. Man nästan grät när flog efter flog dammade iväg över skyttarna på 20-50 m höjd och de sköt och sköt men träffade ta mej fan inget. Kändes som ett sånt galet slöseri.. Man har bara ett begränsat antal jakter och att "bränna" en på slikt sällskap kändes bittert. De hade inte heller förstånd att fatta vad de upplevde..

Sånt gillar vi som jagar med stående!;-) Mer till oss!

• Like 2

Fasanklapp här är billigare.. tror en dag med drivna fasaner här går på strax under 100K. Bagen brukar landa på runt 200 MEN det är sanslöst avgörande huruvida folket som skjuter kan skjuta eller inte. 

...................

Priserna jag sett i modern tid ligger i intervallet 80 till 125 000 för en klapp, så jag tror inte det är himla stor skillnad på priserna. Då är bagen mellan 200 och 300.

En dags bra rough shooting med rejält med fågel på samma mark hamnar på 20-25 000:-, är man fem pers som delar på den så brukar man kunna skjuta upp emot 20-25 vilt. En klart bättre affär, därtill lite roligare kan jag personligen tycka. Även om en fasanklapp är jävligt kul så står min håg en aning mer åt spanieljakten än klappen på fågel. Gris ska man däremot jaga som klapp!

/T

/T

Priserna jag sett i modern tid ligger i intervallet 80 till 125 000 för en klapp, så jag tror inte det är himla stor skillnad på priserna. Då är bagen mellan 200 och 300.

En dags bra rough shooting med rejält med fågel på samma mark hamnar på 20-25 000:-, är man fem pers som delar på den så brukar man kunna skjuta upp emot 20-25 vilt. En klart bättre affär, därtill lite roligare kan jag personligen tycka. Även om en fasanklapp är jävligt kul så står min håg en aning mer åt spanieljakten än klappen på fågel. Gris ska man däremot jaga som klapp!

/T

/T

Skulle va skitkul att testa rough shooting men här hemma är det mer rough än shooting, tanken är väl försöka ta sig neråt myllan några ggr/år för jaga nånstans med spaniel.

Fasanklapp är mer för att testa en gång. Har aldrig jagat sådan fågel, har faktiskt en stam med en höna och en tupp som brukar flyga över huset men den är nog inte beskattningsbar ;)

/M

Skulle va skitkul att testa rough shooting men här hemma är det mer rough än shooting, tanken är väl försöka ta sig neråt myllan några ggr/år för jaga nånstans med spaniel.

Fasanklapp är mer för att testa en gång. Har aldrig jagat sådan fågel, har faktiskt en stam med en höna och en tupp som brukar flyga över huset men den är nog inte beskattningsbar ;)

/M

Kolla med Topeladugård eller Annelunds gård - de brukar kunna leverera riktigt bra jakt.

/T

Kolla med Topeladugård eller Annelunds gård - de brukar kunna leverera riktigt bra jakt.

/T

Annelunds verkade jäkligt bra när jag var i kontakt med dem.

Toppe är säkert också bra men verkade lite mer vimsigt???

Vi får se vad det blir. Blir det så blir det till hösten nästa år iaf som det ser ut.

/M

Ja, du sammanfattar ganska väl hur man brukar bli bemött.......

Bra jakt har de hur som.

/T

spionnadh

Jajamän... Har pratat med henne ett par gånger på telefon, och hon är väldigt trevlig.

Fattig student som jag är så blir det inga köpejakter för min del, åtminstone inte det närmaste året..

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Jajamän... Har pratat med henne ett par gånger på telefon, och hon är väldigt trevlig.

Fattig student som jag är så blir det inga köpejakter för min del, åtminstone inte det närmaste året..

Kanske man ska slå en signal... tror de var härute på på prov i våras, skulle ha skjutit men ungarna blev sjuka så jag fick hoppa över den gången...

Du får sälja en njure så löser det sig :)

/M

spionnadh

Du jobbar väl på sjukan? Kan inte du sälja en, så slipper jag åka? ;)