Droggot 318 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Jag känner en bonde som har problem med att korpar hackar sönder plasten på hans ensilagebalar. Detta blir rätt kostsamt att slänga balar för honom. Får man skyddsjaga korp för detta?När jag läser länsstyrelsen direktiv så blir jag inte direkt säker. Man får skyddsjaga korp på mark med jordbruks grödor eller som används för yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skador på grödor och odling. Någon som vet Quote Link to post Share on other sites
Simon. 726 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Har för mig att du får skjuta dom:) Quote Link to post Share on other sites
Frank69 56 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Det finns tydligen flera tillfällen då den är en olägenhet och får skyddsjagas... http://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/faglar/korp/ Quote Link to post Share on other sites
hs_merkel 6,957 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Ja! Quote Link to post Share on other sites
kkjon 5,793 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Jag skjuter flera varje år baserat på skyddsjakt. Quote Link to post Share on other sites
Mirva 447 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Jaså man får skyddsjaga asen, tack för den upplysningen då har dom slagit sin sista bukt bland lamm och kycklingar. Quote Link to post Share on other sites
kkjon 5,793 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Jaså man får skyddsjaga asen, tack för den upplysningen då har dom slagit sin sista bukt bland lamm och kycklingar. Så tolkar jag det hela. dom är inte snälla mot fåren. Jag har en video i min telefon på en levande tacka med hål lite varstans som korparna har gjort, Ingen vacker syn. Quote Link to post Share on other sites
JPA 3,441 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Är du osäker så är det bara ringa och prata med länsstyrelsen. Brukar vara okej att skjuta dom. Quote Link to post Share on other sites
hs_merkel 6,957 Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Behöver du en pipa till? Plinga S. 2 Quote Link to post Share on other sites
Droggot 318 Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Om dom är kvar om ett par veckor så slår jag en pling. För Älgarna är tydligen jätte rädda för hagel smällar. Suck!!! Kvällssträcket på änder i helgen blev inställt för att inte skrämma dom små stackarna. Quote Link to post Share on other sites
Popular Post Hipshot 10,534 Posted October 11, 2014 Popular Post Share Posted October 11, 2014 What!? Helt j-la galet.. Det där är ju så genompuckat så det finns inte. 4 Quote Link to post Share on other sites
hs_merkel 6,957 Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Dom är lika funtade hos dig hör jag! Fick inte jaga kråkor idag bara för älgen. Så jag fråga aldrig om hundsläpp imorgon utan gör de ändå!;-) S Quote Link to post Share on other sites
Sun Flower 3,791 Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Det måste väl vara bra att skott-träna älgarna lite så de blir skottfasta och står kvar när det smäller? 1 Quote Link to post Share on other sites
Hipshot 10,534 Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Sinnessjukt på allvar.. I grund och botten en trångsynt och köttsnål inställning som jag har otroligt svårt för. Protesterade för rätt många år sen genom att ringa jaktgrannen och tala om när vi skulle jaga, han hade ett tokhett pass på sin sida rågången och det vart alltid lika mycket gnäll när han sköt Att man kanske inte ska sopa igenom en mindre mark med kortdrivare helgen innan kan jag kanske köpa..kanske.. har man som vi hade då rätt många ha och lång tid så kunde det fan kvitta. Men att banka lite kråka eller änder? Helt galet. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts