Hoppa till innehåll

De hantverkare som har kunskapen kvar...


N S

Recommended Posts

De försvinner de gamle och de riktigt duktiga.  De trevliga och lärorika samtalen, om allt och inget, över skolästen verkar snart vara ett minne blott.  :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det fantastiskt när man finner guldkorn som dessa. Trist att de blir färre och färre samtidigt som mycket erfarenheter och kunskap rörande hantverk försvinner.

Det genuina hantverkandet måste få ett lyft snarast.

Kan hända att den yngre generationen kan ta fram nå'n app eller liknande som kan fixa det framöver.

Eller???...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det fantastiskt när man finner guldkorn som dessa. Trist att de blir färre och färre samtidigt som mycket erfarenheter och kunskap rörande hantverk försvinner.

Det genuina hantverkandet måste få ett lyft snarast.

Kan hända att den yngre generationen kan ta fram nå'n app eller liknande som kan fixa det framöver.

Eller???...

Usch, hemska tanke. Att genuint arbete och kännedom om dessa som lämnar in sina "alster" för en "uppdatering" försvinner. Det är många hantverkare som står och förbättrar, som extraarbete när det borde vara huvudsysslan. Själv saknar jag samtalen med dessa eldsjälar. :yes:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch, hemska tanke. Att genuint arbete och kännedom om dessa som lämnar in sina "alster" för en "uppdatering" försvinner. Det är många hantverkare som står och förbättrar, som extraarbete när det borde vara huvudsysslan. Själv saknar jag samtalen med dessa eldsjälar. :yes:  

Håller med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en vansinnigt seriös skomakare här i Karlstad, blott 27 år gammal. Han har bl.a. tagit med mina Ballykängor för diagnostik hos kollega i Malmö när han inte visste, samt gjort prisvärda lagningar på andra kvalitetskor. Visst är det kul när folk är yrkeskickliga och -stolta!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick problem med mina Lundhags och tog dem till en skomakare 50 meter från polishuset på Kungsholmen. Jag tänkte att de har sett en del kängor där. De fixade upp dem så att de blev som nya, ordnade till sömmarna som skavde, lagade dem på ett ställe och tog 46 (!!!) kronor för det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan också säga att jag "grälade" med en vapensmed igår. Jag förklarade för honom att hans pris omöjligen täckte materialåtgången ens. Han insåg att han var överbevisad, men vägrade höja priset. Jag lyckades komma överens med honom om att han skulle lura mig å det grövsta nästa gång jag har med honom att göra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Upptäckte i torsdags att mina 25år gamla Lundhags sjöng på sista versen... skulle smöja in och fick in ena fingret igenom sömmen ända in så den syntes på insidan....

Sömmar spruckigt, öljetter borta... skit med...

Slängde mig i bilen 18.30 och körde till lokale skomakaren.

Måste ju ha nått på fötterna på måndag..

Killen... eller pensionären kollade kängerna och sa att de har han klara lördag morgon.

Va där idag och givet va de klara.

Nya sömmar på 4-5 ställen, ca 35 cm söm och nya öljetter i satta.

Enda problemet är att man skäms när man ska betala...

Allt till priset av 50:-

Jag hade lätt pröjsat 200-250:- och ändå tyckt det va billigt...

Kan varmt rekommendera Skomakaren i Emmaboda.

Det är skillnad på hantverk och hantverk...

Eller klackbarer i stan är inte samma sak som en riktig skomakare !!

Men lite sorgligt är de oxå... skomakaren är till åldern kommen.

Synd att han inte har vett att ta riktigt betalt för sitt skickliga hantverk.

Jag försökte ge han mer men det va det inte tal om..

Var i Emmaboda hittar jag denna skomakare? Jobbar i Emmaboda men har inte sett nån skylt eller så.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Emmaboda hittar jag denna skomakare? Jobbar i Emmaboda men har inte sett nån skylt eller så.

Sent from my iPhone using Tapatalk

På Nygatan, kör förbi systemet väster ut.

Nått hundratal meter, först kommer nån konstförsäljare på höger sida, därefter ett hyreshus.

Skomakar skylt på hyreshuset. Ligger i källarplan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Nygatan, kör förbi systemet väster ut.

Nått hundratal meter, först kommer nån konstförsäljare på höger sida, därefter ett hyreshus.

Skomakar skylt på hyreshuset. Ligger i källarplan.

Tack NS, hittade dit!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en vansinnigt seriös skomakare här i Karlstad, blott 27 år gammal.

Den på Fredsgatan? Behöver få lagat lite efter att hunden försvann i en tätning efter rapphönsen [emoji51]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...