Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• MOB
      By MOB
      Hej. 
      Nu nalkas den dagen då jag ska transportera och sedermera fixa till vapenskåpet för förvaring i hemmet. 
      Dessa bestyr har väckt några frågor som Ni eventuellt har svar på. 
      1. Går det att lägga ett 150 kg skåp i bilens bagage (rent viktmässigt) ? Har en Mondeo kombi? Eller är det släphyrning som gäller?
      När skåpet väl är hemma så tänkte jag fixa till ett rostangrepp och måla det i den färg som frun valt. Detta kommer att behöva göras i garaget. Vill ju ha in skåpet på plats så fort som möjligt varför jag önskar ta del av tips kring.. 
      2. Snabbtorkande och lågluktande färg? 
      Tack på förhand 
      //M
Sign in to follow this  
MBx

Förvaring och uppsikt av vapen

Recommended Posts

MBx

Mycket om vapenförvaring handlar om vapenskåp i hemmet och i viss mån besök vid bensinmack. Jag läste tråden "Transportera sitt vapen" (http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37177-transportera-sitt-vapen/#entry708286) och flera frågor ur praktiska livet ställdes upp.

Hur ska man till exempel göra om man på resa till jakt på grund av avståndet övernattar hos moster eller annan (som saknar licens och vapenskåp) några dagar? Eller bor på hotell för att delta i jakt i närheten? Ska jag ta med vapnet till frukosten och släpa med det till kaffet och flingorna eller räcker det med att ta med en vital del av vapnet? Och om jag måste göra ett ärende på stan?

Är det tillåtet att lägga vapen (och ammunition) i hallen för att inte väcka frun/sambon (barn, svärmor som är på tillfälligt besök) när man i ottan lämnar hemmet för morgonens jakt? Eller jaktäventyret i en lånad stuga tillsammans med kompisen och hans sambo? Och är det någon skillnad om en eller båda har/saknar egen licens? Eller att låsa in vapnet i labile svärfars vapenskåp utan att ha egen nyckel?

Som sagt en del praktiska situationer som många kan tänkas ha erfarit men vad gäller egentligen vad gäller korrekt förvaring och uppsikt av vapen?

Vissa handhavandet kan av olika skäl vara olämpliga men vad är tillåtet/förbjudet?

henke67

Jag tycker du skall fråga även i förbundets area. Mina tipps är dock:

1: Om du stannar övernatt hos någon, släkt eller ej, så kan det vara ok att lämna ett isärtaget vapen någon timme medans du uträttar nödvändiga ärenden. (Springsteen konserten är inte nödvändig i detta samanhang) Stannar du flera dar ligger du risigt till om det uppdagas.

2: Hotellfrukost. Lämna vapnet gömt. Ta med vital del. Sätt stör ej skylt på dörren.

3: Det är säkert inte ok juridiskt. Men jag skulle inte tveka att lämna ett vapen under min frus uppsikt en kortare stund trotts att hon saknar licens. Men då antagligen utan vital del.

4: Lägg inget vapen i hallen. ..

Samuel

"Vid övernattning på hotell eller i annan tillfällig bostad och vapnet
inte förvaras under uppsikt bör det delas och vital del tas med eller
låsas in i s.k. hotellsafe eller liknande utrymme. Vapen som inte kan
delas bör förses med ett godkänt vapenlås.
11 § Med delad förvaring förstås i dessa föreskrifter att vapnets huvuddel,
vital del och ammunition förvaras på olika ställen. Den vitala delen ska hål-
las under ständig uppsikt."

• Like 1