Hoppa till innehåll

Rök


Gårdvik

Recommended Posts

Har bygg mig en varmrök nu som ska användas:-) några frågor, går det att använda björkved? Eller blir det bara sotigt av den? Bra smak? Någon som använt de? De ska rökas lår-rådjur!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björkved är fint till rökning!

Ofta så spetsar man lite med Al spån, enris och dylikt.

Beror ju på hur mycket rök och vilken smak som man önskar!

Kan du inte bjuda på nån bild av din rök? :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men va bra! Då blir det rökning till helgen:-)

post-12637-0-76645400-1413899611_thumb.j post-12637-0-59259500-1413899621_thumb.j post-12637-0-55688100-1413899632_thumb.j

 

Tackar så mycket för bildvisningen, och det är ju ett fint rökskåp du har byggt!

Har själv önskat mig en, men har fått nöja mig med farsans och hans granne... de röker som några tokar... :yes:

Allt ifrån sill till de finaste köttbitarna & ål.

Blev lite inspirerad av ditt projekt så kanske man får snickra ihop något nästa vår... :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bygg mig en varmrök nu som ska användas:-) några frågor, går det att använda björkved? Eller blir det bara sotigt av den? Bra smak? Någon som använt de? De ska rökas lår-rådjur!

Vad jag hört ska man undvika björkved med motiveringen att barken sotar och sätter smak man inte önskar. men bara hörsägen, ingen egen erfarenhet.

snyggt bygge, men inget för mig då jag är en latmaskrökare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,håller själv på med en rök. Kul projekt.

Hur långt är ditt rökrör? Finns det nån grundregel?

Ang björkved så ska nävern sätta en besk smak på köttet. Gäller bara björk av lövträden vad jag vet.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,håller själv på med en rök. Kul projekt.

Hur långt är ditt rökrör? Finns det nån grundregel?

Ang björkved så ska nävern sätta en besk smak på köttet. Gäller bara björk av lövträden vad jag vet.

/Lars. Va skoj!! Ja det var väldigt skoj faktiskt:) Mitt rör är 1.80m använde ett äldre stuprör så jag tog röret kortare ön vad jag hört, för jag var rädd att de inte skulle komma in så mycket i ett mindre rör. Men i helgen får vi se hur resultatet blev:-) Men då går de väl att ta bort nävern då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men va bra:) Ja jag vet men bygget vart en impuls så har ej huggit ner någon al. Sen trodde jag att de såldes lite överallt! Men så var inte fallet de är ingen i närheten som säljer det, så då vart de björk:-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter här just nu och luktar rökeri. Har just rökt nio kilo nöthjärtan som ska användas till smörgåsmat. Bästa materialet till rökning är al och enris. Jag använder nysågad färsk al för att inte få för varm rök. Eldar först med björkved tills jag fått en bra glödbädd och fyller sedan på med färsk finhuggen al och enris blandat. Björkved som ska användas till rökning ska först barkas. Jag anser det vara helgerån att förstöra så fin råvara med någonting man utvinner myggmedel av. Björknäver sotar och används bara för att sota riktmedlen på mausergevär och att tända eld med. Sälg, asp, al och i måttliga mängder enris däremot är ypperliga för att röka med men björk ska man undvika om man inte gillar sotsmak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig liten film där man ser hur alveden packas på glödbädden för att ge rök:

 

 

Man kan ju köra en annan variant där man lägger det som skall ge röksmaken (alspån, enris osv...) på en stålplåt ovanför elden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir någonting liknande i min rök. Jag eldar en glödbädd först och sedan lägger jag färsk al varvat med enris på. Det blir en pyrande brasa som mest glöder och bildar rök. Hade 55 grader i röken under en timme. Köttet var redan kokt så det var endast smaksättning jag var ute efter men gott blev det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det för att köttet inte skulle bli för torrt. Svårt med varmrök om bitarna är riktigt tjocka, vill på att bli svart och torr yta innan värmen gått igenom. Ska prova att göra samma med bäverlår till våren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...