Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Sun Flower

Var kan man spara in?

Recommended Posts

Sun Flower

Ibland när läser här på forumet så får man känslan att alla jaktprylar man köper måste vara av absolut toppkvalitet och följaktligen svindyra. Detta gäller både vapen, optik, kläder och övriga prylar. Jag ifrågasätter egentligen inte det riktiga i det men som nybörjare är det ju rätt mycket saker som ska köpas. Min tanke är att vända lite på tankegångarna och fråga vilka jaktprylar som man kan spara in lite på, där man inte måste ha det absolut dyraste? Åtminstone inte i början av karriären.

• Like 1

Fredde_piteå

Du kan spara in på allt utom tiden i skogen, den kan man aldrig snåla på om man vill framåt.

Kaboom! DÄR satt den! :biggrin:  :yes:

Precis så enkelt är det. Jag började med det billigaste kläderna, bössan, kikarsiktet och en hemmagjord kniv (som jag har än). Sen jagade jag all ledig tid och varvade det med skytte. Idag ser ekonomin bättre ut och jag tillåts köpa dyrare utrustning m.m....men samtidigt har jag mindre tid i skogen.  :sleep:

Använd det som man har råd med, det är fullgott. Använd det mycket och jaga mera så är man minst lika lycklig som man är med dyra prylar och mindre jakttid :yes:

sidelock

För min del ser jag det över tid, toppkvalitet köper man en gång och slår ut priset på livslängden. Det jag behöver mest köps först helt enkelt och så bockar jag av resten vartefter jag spar in pengar, det tar den tid det tar. Kan jag spara 10 000 på ett år men behöver 15 000 så spar jag 1,5år och får det jag verkligen vill ha istället.

• Like 2

JoPe

Kloka inlägg alla.

Kikarsikten och fästen samt övning vill jag inte snåla på för att i användningen ligger ett stort ansvar. Allt annat kan man testa sig fram med.

Edit: Kan kanske kosta på mig en förklaring. Fryser jag en dag på passet, eller ramla genom en dålig stolsryggsäck, eller går och får skoskav och blöta fötter så är det bara bra saker som jag kanske lär mig något av. Funkar inte radion går det oftast att prata i telefon. Hunden kan jaga även om jag inte har en gps. Men i skottögonblicket så har jag ett ansvar att "veta" att skottet tar så bra som jag önskar, så där måste jag vara "säker". 

Det finns så pass billiga bra hörselskydd att jag inte ser det som en ekonomisk fråga. 

Danne E.

Det trevliga är ju att det går att köpa hög kvalitet men ändå billigt. 

Dvs begagnat.  Och när det gäller vapen och optik så har man alla möjligheter att fynda.

Nytt och billigt är däremot inte lika roligt...

Om vi tar kikarsikten t.ex:  Jag har köpt kikarsikten mellan 300 kr och 6200 kr.  Det dyraste var ett nytt demoex.

Det ska tilläggas att samtliga är av bra kvalitet och välkända fabrikat.  Inga Kinagluggar så långt ögat når.

Vestjakt

Man kan spara in på allt i princip. Men jag tycker man lär sig fort att kvalitét lönar sig i längden speciellt kläder och tillbehör.

Mad Mike

Skulle vilja säga att det beror lite på hur mycket man använder prylarna i skogen.

Bortsett från optik så om man inte har allt för många dagar i skogen per år så kan man spara in på det mesta.

Är man däremot flitig med sitt jagande så kommer det straffa sig förr före senare genom att köpa billigt oavsett produkt.

/Mike

• Like 1

marcus.söderlund

Prylar i all ära men bra kläder har jag mer och mer på senare dagar börjat se den riktiga njutningen i. Ett riktigt jaktställ och kängor med tillbehör gör blöta dagar i skogen så mycket mer trevliga.

Sen har väl det mesta sagts här ovanför förövrigt.

pmt

Vad man kan spara in på?

Lite beroende på jaktform och vem det är som svarar - kläder har de flesta, även innan de börjar jaga. Själv har jag jagat i det mesta i klädväg som kanske kan finnas i en garderob - fracken undantagen. Det går hur bra som helst med jeans.

Men visst - det sker till ett visst pris, det kommer inte att bli lika bekvämt. Saker som gick för sig när jag var 20 med en axelryckning kommer min kropp nu vid knappa 50 att besvara med att jag inte kommer ur sängen i dagen efter. Man kan väl säga att jag numera klär mig efter väder - inte efter vad som råkade ligga närmst.

Kniv och annat praktiskt finns billigt på biltema.

Man kan komma undan med vapen och optik med - då köper man begagnat. Visst - det blir kanske inte den där bössan man ville ha eller den belysta termosen till kikare man tycker verkar bra, men det går att köpa kvalitet billigt i begagnatstället.

Det enda jag INTE skulle tumma på är radion - å andra sidan är den ganska ofta överskattad, de flesta ha telefon numera så det är ju inte så att man blir bortglömd. Jag har på ganska kort tid sett ett flertal Puxitjong-radioapparater som varket sänt eller tagit emot som de skulle trots ägarnas bedyranden om att de brukade fungera. Det spelar ingen som helst roll om det var billigt eller man har all världens garanti - får man det inte att funka så är det bortkastade pengar och i värsta fall en bortkastad jaktdag.

/T

• Like 2

DLM

Man kan spara in på mycket men jag skall lista något som jag ALDRIG skulle spara in på.

1. Vapenkvalitet.

2. Optisk kvalitet

3. Kläder

4. Handkikare

5. Väska

6. Bra radio. Finns inget värre än skitradios som ingen hör!

7. Första hjälpen utrustning.

8. Ett bra skåp som inte repar sönder kolvar. Kolvar skall slitas i skogen!

Man behöver inte lägga 50 000 kr på sin vapengarderob som nytt men man behöver heller inte lägga 25 000 på nya grejor när man kan lägga 25000 kr på beggat som är MYCKET bättre och för bara ett par år sedan kostat 100 000 kr i inköp nytt i butik.

Sedan kan man ju fråga sig hur många som egentligen har råd med den värsta utrustningen. Tittar man på blocket eller vissa säljes trådar så känns det inte alltid så stabilt. Detta brukar skämtsamt kallas böss/optikbytarsjukan men men...

MarcusNL

Självklart finns det att spara in på, begagnat är ett väldigt bra sätt för en nybörjare med lite tightare ekonomi.

Vad jag inte tycker du bör "spara" in på: 

- Vapenskåp, är du snål och köper det minsta du hittar bara för att ha ett, så kommer du om några få år köpa ett nytt, större. Finns ju även tider då vapenskåpsförsäljarna kör kampanjer, som NOR-LYX som just nu kör: http://norlyx.se/se/vapenskap-jaktpaket-plus.html. Där du får väldigt mycket skåp + tillbehör för pengarna. Du kan ju faktiskt låsa in bra mycket mer än bara dina vapen.

- Kängor, för långa sessioner i skogen är det viktigt att ta hand om dina fötter och hålla de varma.

Sedan är det ju alltid lite tidsanpassat vart just du kan fynda. Du kanske har någon familjemedlem / nära relation där du kan ta över något som tidigare jägare har växt ut. Sen har du också fått bra förslag från tidigare inlägg! Var kreativ och försök dig gärna på att göra något själv.

Det ska ju också vara kul att jaga. ;-)

/M

Älgflugornas Herre

Det finns bra begagnade vapen och bra begagnad optik. Där kan man för en relativt låg peng få kvalitet.

Det jag inte skulle spara pengar på är övningsammo och aktiva kåpor.

För övrigt många bra synpunkter ovan, det finns mycket som man inte behöver men köper ändå.

Lars

Handlar mycket om vilken jakt man ska bedriva, men i princip all jakt fungerar utmärkt med billig utrustning.

Kläder tex är mest mode visst finns bra kläder men betänk att jägare för 100 år sedan klarade sig utmärkt utan gortex och annat lyx så kläder tycker jag är första biten att "spara" om man har stram budget.

Sedan som sagt helt beroende på jaktform vart man ska lägga största delen av sin budget, men håller med att forum lätt får det att framstå att endast det bästa fungerar!

Vilket inte är sant men är man en flitig jägare är det självklart att man önskar bra grejor även om det inte är nödvändigt :wink:

Bästa spartipset är att köpa begagnat det ger alltid mest för pengen

lindgren

Nu är det juh skillnad på folk å folk.

Alla jagar inte varje ledig minut även om dom försöker ge intrycket av det.

Jag har inte råd med allt, jag vill göra, har accpeterat min nivå på hobbyn.

Så ist för att arbeta varenda timme för att ha råd med nya jaktprylar, jagar jag med det jag har.. fast mer.

Allt jag har är nog beggat.. kastat efter mig eller ärvt. 

Så man kan ha roligt utan att betala för sig :)

pmt

Handlar mycket om vilken jakt man ska bedriva, men i princip all jakt fungerar utmärkt med billig utrustning.

Kläder tex är mest mode visst finns bra kläder men betänk att jägare för 100 år sedan klarade sig utmärkt utan gortex och annat lyx så kläder tycker jag är första biten att "spara" om man har stram budget.

Sedan som sagt helt beroende på jaktform vart man ska lägga största delen av sin budget, men håller med att forum lätt får det att framstå att endast det bästa fungerar!

Vilket inte är sant men är man en flitig jägare är det självklart att man önskar bra grejor även om det inte är nödvändigt :wink:

Bästa spartipset är att köpa begagnat det ger alltid mest för pengen

Där är en sida till att beakta relativt våra förfäder......

I dag sker jakten betydligt mer "effektivt" än på våra farfäders tid. Då fick det ta tid, då fick allt ta tid. Men i dag ät "tid" en bristvara för de absolut flesta. Dvs det är inte ok att sinka sina jaktkamrater för att man inte har en radio tex.

Det andra ligger i bekvämligheten - det våra farfädrar stog ut med för att de var vana vid det ger de flesta "moderna" människor fullt utbrutet "fältkoma" med nära-döden-upplevelser.

Men samtidigt kan jag själv se att ag i dag använder allt mindre och mindre "gizmos" i jakten.... De bästa jakterna numera är jag bössan, hörselskydden och en ask ammunition. Då är det mest ett hundkoppel och en rulle skithuspapper i en plastpåse man egentligen behöver utöver bössa och signalröd keps.....

/T

millgard

Det enkla svaret är: allt. Man behöver inte särskilt mycket för att jaga. De mesta prylarna handlar om att underlätta, göra bekvämare, enklare osv.

Det är ingen skillnad på att vara i skogen med eller utan bössa map klädsel. Ren modegrej, inkl alla techmaterial. Ett regnställ i ryggsäcken täcker ösregnsbehovet, varför inte kronans ställ med holkar? (ventilerar bättre än Fjoll -Tex)

Beg vapen är i det närmaste gratis idag, liksom beg optik i mellanklassen. Du får hela kitet för några tusenlappar.

Hörselkåpor, aktiva sådana (så man använder dem) är en vettig investering. Radio köper du beggad och kompletterar med nytt batteri om det behövs.

Generellt är det en extrem prylfixering kring jakten, ivrigt påhejad av marknaden...

Kias Husse

Ibland när läser här på forumet så får man känslan att alla jaktprylar man köper måste vara av absolut toppkvalitet och följaktligen svindyra. Detta gäller både vapen, optik, kläder och övriga prylar. Jag ifrågasätter egentligen inte det riktiga i det men som nybörjare är det ju rätt mycket saker som ska köpas. Min tanke är att vända lite på tankegångarna och fråga vilka jaktprylar som man kan spara in lite på, där man inte måste ha det absolut dyraste? Åtminstone inte i början av karriären.

Jag började jaga med en beg brno kombi och en lånad 6,5. Kläder var vanliga "utekläder" och gummistövlar. Dvs rätt grova för utomhusaktivitet.(Har för mig det var HH och canadabyxor som jag fö använde vid skoterkörning, vedhuggning osv också.)

En gammal med fungerande bössa räcker ofta långt. Oavsett om det är en bock eller m96 studsare. Optiken behöver inte vara det bästa, det räcker långt med tex en fast 4x typ fontain, buschnell... Kläder funkar jeans och dunjacka, eg vadsom. Kanske rena varselkläder är mindre bra för toppfågel osv, men kanske funkar vid älg eller drevjakt.

Sen bygger man på efter allt efter man har råd och känner "vill ha" inför. Samt när man börjar vilja tänja gränser vad gäller avstånd, mörker, väder mm. Och hur bekvämt man vill göra för sig själv.

N S

Det går fint att spara in på allt...

Gick utmärkt när det begav sig att jaga i farsans gummistövlar, ett par extra raggsocker behövdes iofs för annars glappade de så förbannat... några extra tröjor och vadmalsbyxor jag hittade på vinden.

Morfars gamla hanabössa funkade den med ;)

Som sagt... jakt har blivit en prylsport av guds nåde...... 

Idag... har jag mer grejer och har råd med det...

Dock blir det mer o mer tillbaka till gammalt beprövat. tex... Membran.. Grotex osv . är rent skit enl mig...

De håller helt enkelt inte för min jakt. De läcker förr eller senare...

Snudd på även gått ifrån optiska sikten. 

Kunde jag bara slänga radiojävlarna åt helsifyr oxå vore jag glad ;) 

Spelar inte så stor roll vad jag köper i radioväg.. de pajjar lik förbenat när jag haft dem nått år.

Men va fan.. ligger väl en 6 radioapparater på hyllan, 4-5 pejlar av olika ålder.

Kläder till ett halvt regemente i garderoben.

Handkikare... en 4 st eller nått.

Nattkikare..

Åtelkamera.. ett par tre st som ligger o skräpar.

Bössor... garderoben allt för full... o jag går i princip 95% av tiden i skogen med ett o samma vapen...

Men allt beror givet på hur, vad, var och när man jagar....

Det sätter lixom ribban av vad man tror sig behöva.... 

• Like 1

PMG

@NS

Om skiten är sönder, släng det

N S

@NS

Om skiten är sönder, släng det

Grejen är väl den att en del funkar när de torkat upp.......

Men ja.. det ska rensas en hel del  :wink:

Urban

Om du har en icom v2, som fallerat, köper jag gärna laddaren!

mvh/Urban

Musköt

Om du har en icom v2, som fallerat, köper jag gärna laddaren!

mvh/Urban

Han har nog försökt bygga om den till äggkokare eller något sånt... ;)