Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
henke67

korttidsjakt, ett hot mot demokratin?

Recommended Posts

henke67

Efter att ha läst lite kritik mot förbundet har jag funderat en del. Visst är mycket kritik missriktad. Men det verkar finnas ett grundläggande problem i att det känns som mer eller mindre omöjligt att påverka inriktningen på förbundets arbete. När jag ser till mina jaktvänner så finns det flera där den för dem viktigaste jakten bedrivs långt långt hemifrån. Man kanske har en andel i något nära där man bor. Men passionen handlar om fågeljakt på fjället, eller i skärgården. För somliga kanske det är den där älgjaktsveckan på släktgården 100mil bort som räknas. Elller möjligheten att åka på jaktresor till Danmark, Ungern eller SydAfrica.

Är det inte också så att vi har en allt större andel jägare som bor i de större städerna?

Min fråga med ovanstående i åtanke, är om man funderat över hur detta påverkar kretsarnas roll. Vilka kretsar skall de här jägarna i så fall vara med i? Är det inte så att vi får en allt större grupp som pga detta får allt svårare att göra sin röst hörd? Har förbundet funderat över detta? Och vad gör ni åt det?

• Like 2

Outdoorsman

Henke,

det enkla svaret är att detta är något vi hanterat länge. Det är många som väljer att vara med i den krets där de jagar mest/prioriterar jakten mest, och inte där de bor. Detta kan man ändra när som helst och hur ofta man vill. Samtidigt anger majoriteten av jägarna att man har sin "huvudsakliga jaktmark" inom fem mil från där man bor i alla län i den undersökningar jag arbetar med. Dock kan man förstås prioritera jakten olika, dvs man kanske prioriterar ripjakten eller älgjakten i Norrland mer än hemmajakten i söder, exempelvis.

Idag bygger vår organisation i grunden på kretsarna, men det finns självfallet inget som hindrar att den som vill tar kontakt med förtroendevalda eller tjänstemän i en annan del av landet eller för den delen nationellt. Jaktsidan är ett utmärkt exempel på hur forummedlemmar kan framföra åsikter och påverka oss tjänstemän, där vi sedan tar med oss synpunkterna både i vårt arbete och i diskussionerna med förtroendevalda. Det gäller för nationell, regional och lokal nivå.

• Like 1

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...