Hoppa till innehåll

Finnerödja

Recommended Posts

en skytt skjuter på en dovtjur den trillar om kull hunden kommer fram tjuren reser sig springer vidare simmar ut i en sjö med hund efter sig sjön är 200-250 meter bred hundförare springer runt sjön skjuter tjuren i halsen bärgar tjuren i hop med en jakt kompis första skottet hadde tagit i buken långt bak vem till faller trofen mvh hundägaren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hundföraren!

Att man som skytt skadeskjuter och sedan hävdar sig rätten till trofén är inte jakt etiskt rätt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyft på hatten och tacka hundföraren för att han gjorde lidandet kort för viltet. På grund av ett skott som lossas tidigare och oturligt nog inte gjorde sin verkan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, 

 

det heter ju första träffen med kula och sista med hagel, 

men jag är helt klart för att den regeln skärps till lite.

 

Vid fall av tvist där en hundförare helt plötsligt gör anspråk på trofeer osv efter eftersök, dvs utan föregående klargörande av regler är resultatet rätt givet för min del.

Troféen åker på väggen i jaktlagens lokal, med mindre än sådan finns hos jaktlagledaren eller hos markägaren.

 

Det förekommer ett antal lite mer utstuderade rättsfall, tvister om detta och det är inte helt klart vem som hornen tillfaller. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent "regelmässigt" är trofén hundförarns. Men jag tycker det är upp till jaktledaren. Jag har en god vän som är duktig och skjuter bra men likförbannat råkade skjuta en älgtjur precis för lågt i bogen.

Kulan passerade under brösthålan. Jag fick ner älgen 500m bort på gångstånd. Jag är jaktledare och i detta fall fick min kompis älgen. Jaktledaren bestämmer, och kan i vissa fall undgå regeln

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Born2hunt,

är din inställning helt utan reservation? /Christian

Nej, som jag sa: Jaktledaren bestämmer. Skulle jag befinna mig med 10 främlingar på nån köpjakt typ så anser jag att en kula i brösthålan/halsen blir den avgörande.

Men har skytten agerat rätt men det trots allt blivit lite kladdigt tillfaller trofén skytten oavsett vem som avlivar djuret på eftersök, när jag är jaktledare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar på rätt många olika håll och ena dagen hos en Wachtmeister och andra hos Sven Svensson. På köpjakter kan det variera men vid "jakt på lika villkor" har alltid första träff i rött organ gällt. First blood har jag bara stött på utomlands och diktatorherravälde där jaktledaren styr oaktat har jag aldrig stött på.

Jag har också provat jakt i alla klasser. Men menar du att det här med röda organ verkligen följs? Jag har aldrig nånsin varit med om att nån som råkar skjuta något i magen inte blir tilldelat djuret [emoji15]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också provat jakt i alla klasser. Men menar du att det här med röda organ verkligen följs? Jag har aldrig nånsin varit med om att nån som råkar skjuta något i magen inte blir tilldelat djuret [emoji15]

 

på bondjakter - absolut

 

på godsjakter alternativt köpjakter - definitivt inte alltid men jag har varit med om att det hänt

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åfan. Aldrig varit med om. Iofs aldrig varit med om att nån som träffat överhuvudtaget inte tilldelats djuret. Men det tycker jag är fel. Skjuter man i knät på ett bakben förtjänar man ingen ära.

Om nån däremot hamnar 10 cm långt bak utan att träffa organ tycker jag dock de ska få djuret.. Jaja svårt att avväga

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror hu helt på situationen. Träffar du i bäckenet o djuret slår i på plats o en hundförare går fram o avfångar så är det ju ändå du som är skytten. Träffar du i buken och en annan skytt/hundförare skjuter djuret 500m bort så är det en annan femma. Sunt förnuft kommer man långt på. Skjuter däremot 2 granskyttar på ett djur och det går vidare ur synhåll så börjar det ju bli lite klurigare. Men precis som pfrep skriver så är första kulan i röda organ vad som bör gälla när flera skyttar är inblandade.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft kommer man långt med. Jag tycker allt att trofen tillfaller skytten i exemplet, han fick trots allt djuret på plats.

När jag bodde och jagade i skåne var det dock klara regler. Vid kuljakt tillföll djuret den som träffar först. Vid hageljakt tillföll djuret den som fäller det till marken. Därmed ansågs det trevligt och kamratligt att fälla tex en hjort som grannskytten smällt av ett ben på, men det var rent förkastligt att skjuta en sakta sjunkande and då detta var det samma som att sno grannskyttens vilt. (Det där löser hundarna).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...