Hoppa till innehåll

Vad anser forumet om att en släppa 8 månaders hund på griseftersök?


Per Gustafsson

Recommended Posts

Satt och läste lite på Facebook medans jag käkade frukost imorse när en bild kom upp från ett eftersök.

En ytligt bekant som i somras skaffade en Jämthund/Wachtel valp som han förövrigt har "jagat" med sedan september hade igår gjort ett griseftersök på en galt i helt klart farlig storlek. På denna hade han släppt denna nu ca 8 månader gamla JW ihop med en Spaniell. Av texten att döma skulle grisen varit "jäkligt stridbar" Men det hade uppenbarligen gått bra. Jag satt o kunde inte riktigt släppa det hela utan drog iväg en kommentar som ni får läsa här där jag tycker jag var relativt tydlig i vad jag tycker om att släppa så unga hundar på framförallt gris. Ägaren själv svarade och verkar vara av den inställningen att hunden är mogen för detta.

Nå vad tycker ni om sådana här händelser? Var min kommentar för hård mot honom?

Jag själv har inte mött någon hund som blivit dålig pga att den blivit injagad i något högre ålder men däremot hundar som blivit värdelösa av att ägaren börjat i allt för tidig ålder och stressar fram hunden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst att vissa hundar är "lillgamla" från födseln, med förstånd där efter. Själv gillar jag inte när för unga hundar får ta skarp läge med varska vildsvin. Det kan går bra och det kan gå åt helsicke, med en skadad/grisrädd hund till följd. Jag får inte fram i texten hur gammal ( rutinerad) spanieln är, och HUR mycket denne bidrog till att det gick så bra. Personligen vill jag att hunden ska vara mogen både psykiskt och fysiskt. Jag undrar, hur hade det gått om lilla "snäckan" varit själv. Hade hon/ han gått i närkamp då???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

håller med, jag har inte låtit min tjt jaga ännu, så fort hon är typ 100 m bort så blir det inkalllning.

hon är typ 7månader vid julen då kanske jag låter henne gå där jag vet det finns mycket rå, men gris kan hon ju springa på även där, men risken är liten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju mindre hundras, desto längre till mognad.  :yes:  Timmarna på skolbänken blir lite längre för dessa små. Men ack så viktiga, när allvaret i skogen börjar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grisjakt har jag ingen kunskap på men det släpps unghundar på 6 mån,, vilket kan tyckas vara tidigt-

PÅ älg

Men det handlar också om hundens mognad o tuffhet o mentalitet så för mig är det hundägaren som -

Ska känna när hunden är mogen för utmaningar i skogen ,,

Nu gällde frågan på gris så där avstår jag att svara då jag inte har kunskap om hund o gris,,

//peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 månader.. är typ värsta spökåldern.

Men var o en får väl göra som de vill antar jag.

 

Jag hade inte använt så ung hund till skarpt eftersök.

Men givet beror mycket på psyke och mognad hos hunden.

Sen fattar inte en ung hund att saker kan va farliga... de går mest på lek, de här är ju kul osv.

Vet flera som varit själaglada för hund jagar minsann redan gris i hägn o bara 6-8 månader...

Fler av dem har nu hund som väljer annat vilt framför gris eller jagar inte gris alls även om de va husse/matte vet, inte fått någon lusing av gris i jakten.

 

 

Brukar dra en storry som exempel..

Numera är den Laikan död sen nått år. Blev väl 14 år eller nått sånt.

Hon blev en suverän grishund men över 150 gris fällda för henne. Valde stora galtar främst, de va hennes favvo motståndare.

 

Men när hon va 9 månader (spökåldern) så hade de en åtelskjuten gris hängande i garaget.

Jycken vågade inte ens gå innanför dörren för det luktade gris.

Hade den tiken fått en rejäl körare i ung ålder så kanske det inte blivit den jycke hon nu blev.

 

Men hur det än är så kan en hund lika gärna bli grisren när den är äldre.

Tror dock att risken är större för en unghund.

 

Allt beror på mentaliteten....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst att vissa hundar är "lillgamla" från födseln, med förstånd där efter. Själv gillar jag inte när för unga hundar får ta skarp läge med varska vildsvin. Det kan går bra och det kan gå åt helsicke, med en skadad/grisrädd hund till följd. Jag får inte fram i texten hur gammal ( rutinerad) spanieln är, och HUR mycket denne bidrog till att det gick så bra. Personligen vill jag att hunden ska vara mogen både psykiskt och fysiskt. Jag undrar, hur hade det gått om lilla "snäckan" varit själv. Hade hon/ han gått i närkamp då???

Spanieln är född 2009 om jag inte minns fel. Den ska vara rutinerad och gjorde säkerligen större delen av arbetet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar bort bilderna som länkar till händelsen då det vart ett jävla liv på FB efter min kommentar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som sticker ut lite är väl kanske risken man utsätter viltet för när man går på ett eftersök med en så pass orutinerad hund. Nu gick det tydligen bra men nog luktar det ju lite chansning. 

 

Kan som paralell nämna en kompis som har en ösl tik som började riktigt bra, skällde sitt första e-sök vid 6 månader och ställde då en bukad gris. Lite ivrig så anmälde han sig till nvr och gick eftersök där också. Men helt plötsligt slutade hunden att skälla helt vid viltkontakt, så har det varit i en månad nu. Hon löper första gången nu så vi får väl se vad det blir av det hela framåt. Nu kanske inte det beror på e-söken men det är mycket som spökar i en så ung hund.

 

Edit, såg att NS svarat klokt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...