Hoppa till innehåll

Vad skulle du vilja säga om handkikare att ha med på jakt?


INHWAN-Wannabe

Recommended Posts

Vilken kikare ska med på vilken jakt?

Rekommendationer, varningar, erfarenheter, heliga stunder.

- Ja, berätta något. Jag behöver tips. Ska själv med som observatör nu på jakt och kom på att barnen har haft söner min kikare från expert som kostade 200 kr för 15 år sedan. Kanske värt att investera i en ny nu när jag närmar mig jägarexamen.

 

Hur mycket pengar är det värt med en bra kikare?

Kan man köpa begagnat?

 

Här kan ni ju passa på att skryta lite om era kikare också eller hur bra ni klarar er utan kikare för den delen om det är så ni känner.

 

Om tråden här ger frukt kanske jag hinner prata med tomten om saken.

 

Med vänlig hälsning/ Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den sämsta kikaren är den som blir kvar hemma...

Vad jag vill ha sagt med detta är att om du planerar för rörlig jakt kanske största kikarna går bort även om de är oslagbara optiskt.

Sedan anser jag personligen att mer än 8ggr förstoring på en handkikare är bortkastat. Om du inte är väldigt stadig på handen eller har en bra teknik med att ta stöd på skjutkäpp, stav eller liknande. Att tolv funkar på frihand på ett kikarsikte är en helt annan sak. Tyngden och trögheten gör det mycket enklare. För att inte tala om att stocken hjälper.

Om du instället räknar med att mesta jakten är stillasittande så är det en helt annan sak.

 

// Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp en som är lagom stor, typ går ner i en benficka. Jag köpte först en relativt bra kikare, men den var alldeles för osmidig så den har legat nerpackad sedan dess. Har nu köpt en liten smidig en, som får plats i fickan, och den är med hela tiden. Båda två är Nikon, 10x42 och 8x24.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De här svaren fick jag när jag ställde samma fråga: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/48432-tips-på-handkikare-mottages/?fromsearch=1

Kanske kan finnas nåt matnyttigt.

Sammanfattningsvis så känns det som svaret är detsamma som när man frågar om kikarsikte: hellre bra begagnat än nytt dåligt. Men det svåra tycker jag hur man ska behandla kategorin nytt och hyfsat bra...

Jag följde inte rådet... Inget jag fått ångra ännu och jag är nöjd med kikaren, dock har den aldrig varit med ut på jakt. Bara nöjesspaning på vilt när jag varit ute och cyklat på kvällarna. Har man inte tillgång till egen mark är det inte ofta man får tillfälle att pyrsch/smygjaga och det är väl där den gör mest nytta antar jag.

Har varit ute på 10-15 jakter och hittills har jag inte behövt nån kikare. En gång vid grisvak hade det varit kul att ha men det hade inte påverkat utgången av jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick köpt en begagnad Zeiss 10x56 till ett bra pris och jag skaffade en sån stor då jag vakjagar mycket. Visst den väger 950g men jag har en slags bärsele om axlar/rygg som gör att man inte ens märker av att man har den med sig och den ligger dikt an bröstet och är inte i vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv lagt ned ganska mycket på just bössoptik men när det gäller handkikare kör jag med min gamla fars gamla hederliga...

 

Följer med på vak- och smygjakt (i vissa fall) men är jäkligt otymplig. Kvalitetsmässigt har jag inte en aning men är en spekulant på Zeiss Terra!

 

 

post-15159-0-34004600-1416853675_thumb.j

post-15159-0-76805400-1416853676_thumb.j

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde i många herrans år med en gammal kronokikare 6x30 Zeiss från 1940 eller så.

 

Har man lite tur ramlar man fortfarande på dem till en OK slant. Men oftare på loppisar/prylbodar än på nätet i så fall. Har själv en som är väldigt bra, om man nu inte är brillmongo som jag. Men skaffar jag bara kontaktlinser igen så blir det den som får åka med ut igen istället för den Kowa 10x42 som jag har nu. Åtminstone om det inte är allt för dåligt väder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hensoldt 8x30 finns att hitta för runt lusentappen, sån har jag för dagsjakt.

Fyller alla mina behov. Men jag letar en 7x42 av någon outgrundlig anledning.. 

 

Jag har en steiner 8x50, en swarre 8x50 åxå, men dom är mer lämpade för vak eller annat icke rörligt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har följande:

Hensoldt 8x30

Kowa 7x40

Zeiss Jena 10x50

 

8x30 är ruskigt smidig och sett till storleken helt okej även när det skymmer. Mycket smidigt format. Perfekt på djurparken när ungarna vill kolla på nåt djur som står en bit bort.

 

7x40 är den jag haft längst tid och gillar mycket. Något irriterande när ljuset är riktigt dåligt och man justerar bort sig och inte hittar rätt skärpa igen.

 

10x50 har jag bara haft nån vecka och inte hunnit utvärdera än. Denna är lika 8x30 okularjusterad, dvs ställ in skärpan öga för öga och sen behöver man inte justera mer.

 

7/8x40/42 är nog storleken som jag vill ha om jag bara ska ha en handkikare där den ska fungera i skymning etc.

 

För endast dagjakt skulle jag hålla mig till 8x30.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle satsa sina pengar på Steiner Ranger Pro 8x42, är man i hamn med en ok kikare då? Står att den ska funka bra vid skymning och gryning, men är det så att den då inte håller måttet under dagen? Som ni här är jag en nybörjare på det här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har flera kikare, dels ärvda och som fanns på vinden. Gamla fina märken dock ej Zeiss o dyl. för fågelskådning men alla helt totalt obrukbara för jakt.

 

Men den bästa jag har är den jag köpte själv en Nikon Monarch 8x42. Lagom stor och man hittar rätt bums när man tanker spana på något.

 

Köp inte något större, de går inte att använda!! Det räcker med ca 2.500 för en fullt kapabel kikare för jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle satsa sina pengar på Steiner Ranger Pro 8x42, är man i hamn med en ok kikare då? Står att den ska funka bra vid skymning och gryning, men är det så att den då inte håller måttet under dagen? Som ni här är jag en nybörjare på det här.

 

Ingen dum kikare, men kolla beggat marknaden.. du kan göra verkliga fynd om du tar dig tiden..

Jag gav 2.5K för swarren.. 1.2K för steinern.. pejla blocket... och ha pengarna redo...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nikon Monarch 8x40 tror jag min är.. Jagar mycket räv nattetid och idag hade jag valt 8,5x56.. synfältet är guld värt i den större gluggen. När jag köpte min Nikon så testade jag 10x40 först men klarade inte av att hålla tillräckligt stabilt så den gick bort. Den är inte speciellt stor och fungerar skitbra så jag är helt nöjd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Får se om det blir en vända till Helsingborg då. Står lite i valet om jag ska hugga på en Nikon Monarch som ni ju rekommenderar eller om en Steiner ranger Pro 8 x 42 för 3395kr. Nikon kikaren finns ju i variant Monarch 3 för 1495 som du ju skirver MKJ och så finns det Monarch 5 för 3299 kr. Vad är då skillnaden och är den rimlig i förhållande till priset. Får ta mig i kragen och åka och titta på dem. Vad säger ni här.

1

X

2

?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går ingenstans, utöver drevjakt, utan min Victory 10 - 56, denna kikare har fantastisk skärpa och man ser bra även på långa avstånd.

Mvh

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Får se om det blir en vända till Helsingborg då. Står lite i valet om jag ska hugga på en Nikon Monarch som ni ju rekommenderar eller om en Steiner ranger Pro 8 x 42 för 3395kr. Nikon kikaren finns ju i variant Monarch 3 för 1495 som du ju skirver MKJ och så finns det Monarch 5 för 3299 kr. Vad är då skillnaden och är den rimlig i förhållande till priset. Får ta mig i kragen och åka och titta på dem. Vad säger ni här.

1

X

2

?

 

Om du inte ska köpa en begagnad kvalitetskikare så blir mitt val Nikon Monarch5 - lätt. Skillnaden är en vida bättre skärpa och färgåtergivning jmf med de billigare versionerna.

 

Men köper du en beggad kvalitetskikare så får du minst lika bra optiska kvaliteter OCH duktigt mycket starkare hus. En icke helt försumbar egenskap om man ska ha med sig kikaren.......

 

/T

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av mitt livs finaste upplevelser när jag bad PMT kolla upp en säljare av en Swarre 10x25 till mig... Och han erkände att han, kortvarigt visserligen, frestades av tanken att bjuda över mig [emoji1] underbar kikare, den är alltid med numera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, den kikaren - mer eller mindre i mint condition - till det priset. Det var fan snudd på förolämpande billigt......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har oftast bara med mig en leica avståndsmätare och spanar med den. Den har 7ggr förstoring och helt ok optik. Det räcker för att upptäcka vilt men det blir drygt att vara enögd om man ska spana länge. Spana i mörker är omöjligt. Fördelen är storleken. Ryms i vilken ficka som helst så den är alltid med. Dessutom är den ett förträffligt hjälpmedel vid skytte så jag skulle faktiskt välja den före en handkikare alla dagar i veckan vid den smygjakt jag utövar. Vid vak blir förutsättningarna annorlunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är nog det "jaktredskap" jag använder mest & som jag valt att inte spara in på. Har en Zeiss Victory 8x42 som funkar mkt bra. Vid toppjakt kan den vara lite tung men då vädret blir lite sämre är den överlägsen mindre, smidigare, kikare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avståndsmätare låter ju också sjukt kul och bra. Smygjakt är i min fantasi det jag mest skulle vilja syssla med, men också sitta i torn och vakta. Är ju bara jägarelev nu och har liksom ingen erfarenhet och vet inte riktigt hur man kommer åt att testa på smygjakt. Har ingen egen mark. Får börja kolla in avståndsmätare innan jag förhastar mig här känner jag. Har efter besök hos mattssons foto i Lund, börjat fundera på en Vortex Talon HD 8 x 42. Men den är ju kanske är lite klumpig till smygjakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...