Hoppa till innehåll

Kluven som fan ang övertag av hund


hoel

Recommended Posts

Har en kompis som ska göra sig av med en hund, en plott/jämte 50/50. Hunden är 3,5år.

 

Det possitiva: 

Hon jagar riktigt bra trotts att första släppet för iår med hunden var 13 oktober så hittade hon älg alla 5 dagar vi jagade den veckan. 

Hon ställer älg, grävling och gris. 

Fint skall.

Bra till eftersök.

Kommer på inkallning.

 

Det negativa:

Hon kan inte ens sitt.

Hon är lite trång i söket ca 100m. (det går säkert att öva upp) 

Hon är inte RR.

 

 

Summa är att jag verkligen ser potential i hunden, men den inte fått rätt förutsättningar. Men det jag känner är kritiskt är RR, hur svårt är det att få en såpass gammal hund RR? Förra året sköts även ett rådjur för henne tyvärr av "misstag" (dum psykolog i laget som inte borde få jaga). Som jag förstår så han dom inte övat något heller på att få henne rådjursren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta över, men jag kan förstå att du tycker det är fn att ta bort hunden, men det är faktiskt din kompis problem.

 

du har antagligen bara hälften så mycket jobb med en ny valp, men å andra sidan så vet du ju inte om valpen blir lika jaktduglig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju oxå på hur rabiat den är på rå, en plott som ligger på i timmar är igen höjdare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om hunden ska tas bort så skulle jag fråga om jag fick testa en månad på prov. Sen satsa järnet på kontaktövningar och RR. Du löser det nog inte på månad men du bör få en indikation på hur svårt det blir.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta över, men jag kan förstå att du tycker det är fn att ta bort hunden, men det är faktiskt din kompis problem.

 

du har antagligen bara hälften så mycket jobb med en ny valp, men å andra sidan så vet du ju inte om valpen blir lika jaktduglig.

Nej hunden kommer absolut inte bli borttagen, den kommer bli omplasserad. Det är just jaktlusten i kombination med personligheten hos hunden jag fastnat för, så det jag är orolig över är att på den RR. Att öka söket på hunden tror jag inte är några problem och att den inte kan sitt m.m spelar ingen större roll då den inte kommer bo inomhus. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju oxå på hur rabiat den är på rå, en plott som ligger på i timmar är igen höjdare.

Nej en timma är det inte, hon sticker efter i max 10min sen släpper hon. Älg håller hon oftast i ca 2 timmar ibland längre, men man kan gå in och bryta om man är i närheten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill då ta tillbaks min synpunkt, då jag nu läst att hunden jagar rå 10 min och älg 2 tim, och troligen inte blivit bannad på rå.

bannad betyder inte slå hund!

 

jag ändrar mig och säger , kör på!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit den om jag hade haft plats. Var inte för optimistik med att den ska få ett bra sök bara. Plottar är ju inte kända för att ha bra sök och är hunden 3,5 år och jagar så bra som den gör redan så kommer det knappast hända mkt med söket. Att få den rr tror jag dock att du fixar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

teknik/träning att söket skulle ökas upp skulle jag vara intresserad av att få reda på själv men dom två andra minusen är ingen större sport att fixa till om du orkar träna hunden regelbundet under kommande år 

 

så min röst går på "kör på"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kommer tyvärr inte att ta över denna hund, det är pga familjeförhållandet jag har. Sambon vägrar att ha en hundgård hund och vi kan inte ha fler djur inne då vi har 2 katter och en hund redan. Kommer lägga ut den under "sälj" här nu åt kompisen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...