Hoppa till innehåll

jakt på mård och mink


predatorjegern

Recommended Posts

Hej! Jag har blivit helt såld på jakt efter predatorer och undrar här om någon har erfarenhet av jakt efter mård och mink. Och då speciellt att spåra dom till daglegan och röka ut dom. Någon som har erfarenhet av hur detta funkar?

Mvh johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Röka ut dem är ingen metod som används nuförtiden (olagligt)., jag har läst om minkjägare som använt sig av lövblås men det känns lika illa det. Bäst är en terrier..i annat fall en lång bit najtråd eller en bit armeringsjärn som man kan peta och krafsa efter mårddjuret så det förflyttar sig och lämnar stället. Spett och spade är bra att ha med...likaså ficklampa..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha där lärde jag mig nått nytt.. trodde att det bara va grytax som blivit olagligt men att man fick röka ut på annat sätt. Okej alla sätt där man kan lyckas utan en hund är intressant då det finns gott om både mård och mink på min mark! Fällor har jag ute några som tyvärr inte gett utdelning än

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fliker in en fråga här med

Då snön lyser med sin frånvaro, hur gör man för att "spåra" mården då? Vad letar man efter?

Är det spillningen, matresterna, bona, eller tom nån form av stigar kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att spåra mård utan snö..isåfall behöver man hund. Givetvis kan man kolla efter spillning och undersöka noggrant vid hålträd, stenskravel och berg..är mården i krokarna så borde det finnas revirmarkeringsspillning..likaså spår av matrester..fjädrar upp i träden mm.. Jag har hittat ställen där mårdar grävt efter möss och sork.. Lättare är det att spåra mink..tassavtrycken syns fint på ler och sandbrinkar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget generellt förbud mot att röka ut minken eller mården, men däremot så är det varken särskilt lätt eller effektivt. Många som jagar mink ute i skärgården använder lövblåsar med gott resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan vara felinformerad, grytax slutade säljas för länge sen..jag har inte träffat på någon som använt rök i modern tid..måtte vart någon anledning till att grytaxen slutade säljas..tex ett förbud mot användandet. Hursomhelst så lär röken sticka i jaktmotståndarnas ögon...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också för mig att det var Grytax och även mårdax som blev omöjlig att få tag i, något förbud vat jag inte om..  (men jag kan ha fel)
Rökpatroner finns ju fortfarande och jag har med god framgång använt det några gånger på mård...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...