Hoppa till innehåll

Hobby? Nä, en fråga om skit på rutan.


Lecha

Recommended Posts

Så här i dimmornas tid, så verkar inte spolarvätskan ha någon effekt. Det bli en 

grådassig hinna på framrutan (torkarbladen ÄR nya). 

 

Tips för en ordentlig rengöring som verkar lite på sikt(hepp :biggrin: ).

 

Ska jag tvätta rutan med:

 

Diskmedel?

T-röd? 

Koncentrerad spolarvätska?

 

Eller finns där något annan universalmedel som tar bort detta, nu ständiga återkommande elände??

 

Tacksam för svar :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Yes diskmedel är bäst utan tvekan. Tvätta genom att gno rutan med svamp och löddrigt diskmedel/vatten. Dra undan allt med fönsterputsskrapa. Försök att dra och vända uppifrån och ner utan att släppa taget, annars får du ränder. Sen kör du med spolarvätska som vanligt. Jag vet en del som kör med diskmedel och vatten i spolarvätskesystemet men det kan jag inte rekommendera, har ej testat det själv.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara spolarvätska men den är koncentrerad o jag snålar inte när jag spolar rutorna.

Visst det går åt mer i detta skitväder som vi har o har haft än vid riktigt vinterväder o med -5-10 o kallare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde i går från Växjö och hem, en resa på ca 3,5 mil och det var knappt att man såg ut den sista milen. Jag har fått fylla på behållaren med spolarvätska, men det verkar helt klart något annat elände som finns i luften.  Att där finns partiklar i luften från tex vedeldning och Gud vet vad. Men i år är det rent bedrövligt   :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns, bl.a från Turtle ett koncentrat som man tillsätter spolarvätskan som tar bort trafikfilmen ganska bra... Prova det! Sedan, den blåa smörjan man köper är just smörja, 50/50 röd T-dojja och vanligt vatten brukar funka bra! På tiden det begav sig som yrkeschaufför så var det den soppan som gällde och ALDRIG blå spolarvätska!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde i går från Växjö och hem, en resa på ca 3,5 mil och det var knappt att man såg ut den sista milen. Jag har fått fylla på behållaren med spolarvätska, men det verkar helt klart något annat elände som finns i luften.  Att där finns partiklar i luften från tex vedeldning och Gud vet vad. Men i år är det rent bedrövligt   :sad:

 

Ibland är det svårare än vanligt att hålla rutorna rena från vägsalt m. m. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kruxet är, att de har inte börjat salta här ännu.  :sad:

 

Det var konstigt, för det brukar dom kunna göra i god tid innan halka o snö.

 

Du får väl tvätta rutan ordentligt när du kommer hem el. innan du far någonstans med Yes el. något annat effektivt diskmedel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spolarvätskan av idag är inte så bra och man får definitivt vad man betalar för tyvärr, helst ska det vara isopropanol i den men det är det sällan nu mer. Vet att vi hade en del Orapi spolarvätska på jobbet, och den var sanslöst bra men DYR!

 

Testa och slå i Supersikt, det var det Qvarnhil refererade till, i spolarvätskan. Ett måste på vinterhalvåret, och att du upplever grå smuts nu beror på att saltningen säkert kommit igång!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag ska inhandla detta medel. Nu tog jag en runda med diskmedel och fönsterskrapa+ hällde i koncentrerad spolarvätska.

 

Men, helt klart ska detta provas.

 

Trodde inte saltbilen gick ut förrän det går under nollan. :huh: Men, där ser man :thumbsup: 

 

Tackar för tipsen :yes:    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Supersikt har jag ej hört talas om, låter intressant. Glömde skriva att diskmedel och vatten fryser ju  :biggrin: så ej att rekommendera på vinterhalvåret om man vill hadet i behållaren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag ska inhandla detta medel. Nu tog jag en runda med diskmedel och fönsterskrapa+ hällde i koncentrerad spolarvätska.

 

Men, helt klart ska detta provas.

 

Trodde inte saltbilen gick ut förrän det går under nollan. :huh: Men, där ser man :thumbsup: 

 

Tackar för tipsen :yes:

Kan vara dubbsmutsen med, vinterdäcken är ju på nu!!

Supersikt har jag ej hört talas om, låter intressant. Glömde skriva att diskmedel och vatten fryser ju :biggrin: så ej att rekommendera på vinterhalvåret om man vill hadet i behållaren.

Tillsätt t-röd eller annan sprit så ska du se att det är lugnt!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att gjort rent rutan ordentligt så drar jag på ett lager Sonax flytande hårdvax. Låter det torka och polerar rent. Inget skit fäster efter det. Håller ett tag sen får man göra om. Lärde mig detta när jag körde hoj och fick tipset att görs det på visiret för att hålla det rent.

 

http://www.sonax.se/Produkter/Exterioer-Lack-Krom/(search)/1/(so)/14/(node)/12880/301100-SONAX-Flytande-Haardvax

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att gjort rent rutan ordentligt så drar jag på ett lager Sonax flytande hårdvax. Låter det torka och polerar rent. Inget skit fäster efter det. Håller ett tag sen får man göra om. Lärde mig detta när jag körde hoj och fick tipset att görs det på visiret för att hålla det rent.

 

http://www.sonax.se/Produkter/Exterioer-Lack-Krom/(search)/1/(so)/14/(node)/12880/301100-SONAX-Flytande-Haardvax

Den har jag kört många gånger, inte ofta man behöver använda torkarna om man kör landsväg sen.. Blåser bort!!

Skall finnas speciellt glasvax har jag hört..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...