Hoppa till innehåll

Mystiska anfall på hund!


N S

Recommended Posts

Min brorsons hund (Münsterländer 5år) har vid 3 tillfällen fått märkliga anfall.

Från att vara hur pigg som helst så någon minut senare så bär inte benen, kräks för att därefter dregla ordentligt. Dock kontaktbar och försöker tex komma när man ropar.

Lägger sig inte heller ner på sidan som tydligen är ganska vanligt vid epilepsi.

Rinner slem och tugga fradga en stund.

20 min senare så är han hur pigg som helst igen.

Avföring osv är normal både efter o före anfallen.

Hunden har gått på olika foder vid de 3 tillfällena.

I morse var sista anfallet, blev lite olyckligt eftersom hunden försökte hänga på husse ner från övervåningen och rasade ner för hela trappan och fick ett jack i huvudet.

Denna gången så åkte de in till djursjukhuset och ordentligt genomgång av hunden genomfördes.

Inget hittades eller ens någon diagnos fick de av veterinären som var helt inne på någon form av förgiftning, tex käkat en padda eller nått sånt.

Knappast troligt att det på de 3 min rastning i morse i 4 plusgrader att där skulle vara en padda på tomten. Hunden har aldrig visat intresse för grodor eller paddor innan o dessutom inte troligt att en hund gör om samma misstag 3 ggr.

Samtliga tillfällen så har hunden varit lugn innan insjuknandet, alltså inte jobbat eller varit stressad.

Jycken lämnades för observation och skulle stanna ett dygn men i eftermiddags så ringde de och sa att han fick nog hämta hunden för han ylade o skrek och höll på att riva stället.

Djursjukhusbesöket gick på 3000.- och inga fel hittades.

Ikväll så har han varit i kontakt med en veterinär jag känner med lång erfarenhet.

Enl honom så lutar det åt lindrig epilepsi eller möjligen någon tumör som sitter o klämmer i huvudet. 

Han påpekade att det var märkligt att djursjukhuset inte röntgade skallen också. Allt annat röntgades.

På djursjukhuset så menade de att epilepsi kan det inte vara för då ska hunden vara okontaktbar under anfallet??

Måste väl även finnas lindrigare former av sjukdomen på hund såväl som på mäniska??

Själv tycker jag det låter som om veterinären på sjukan inte riktigt vet var han/hon sysslar med. Möjligen rätt nyutexaminerad..

Vad tror ni?

Någon som har varit med om eller har hund med liknande symtom?

MvJh

NS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter skitkonstigt,har haft,även uppvuxen mer hundar som har haft epelepsi,har där sett många mystiska varianter av detta.

Vet inte,konstigt är det?

Tyvärr vet vi ju att allt för många hundar har idag olika former av epelepsi. Dåliigt att inte vetrinären kan fastställa problemet.

Lite off,kan jag berätta om ni nu inte redan visste det att vi fått en ny sjukdom i landet på jyckarna. Denna sjukdom har drabbat flera i mitt fall stövarägare så håller jag reda på detta,kan iofs,även drabbat andra raser men hur som helt...dom tappar klorna!!!!!

Helt jävla sjukt är det  :'(

Just det...min gamla stövare(kommer aldrig få en liknande) fick borrelia,eller rättare sagt vetsjukhuset sa att hon skapat antiborrelia blodkroppar eller nåt. Det betyder på svenska att hunden skapat sej ett immun försvar mot borrelia,detta gör att man kan tro att hunden fått borrelia.

Hunden var helt matt,och kunde inte ens stå upp,stackaren låg som en livlös hög på golvet minns jag,och jag som hade jagat hela dagen med henne,fast jag såg (nu efteråt ) att hon inte mådde bra. Efter jakten orkade hon inte ens hoppa in i bilen,jag fick lyfta henne in i bakluckan. Sen vart det hastigt sämre,så jag åkte akut till skjukhuset.....Det gick dock bra efter ett dygn på sjukan fick hon komma hem igen,tror dom gav henne penecillin...

Off..vilken hund detta var.får en tår i ögat bara jag tänker på henne. Spana hette hon,folk ringde hem till mej o frågade om Spana kunde  tänkas komma och jaga hos dom nästa vecka eller så eventuellt kunde jag som hundförare också få komma med. Tror att det var denna hund som lärde mej jaga hare,fast jag jagat hare många år innan jag skaffade mej denna hund..

Vila i frid min vän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest polkagrisgubben

Det finns 2 eller rättare sagt 3 former av epilepsi.

1.den vanliga formen där hunden får anfall,tuppar av,krampar,tuggar fradga osv osv-blir borta allt från någon minut till en halvtimme.Ofrivillig urinavgång är vanlig.

2.posttraumatisk ep-efter en skallskada med samtidig hjärnskada.Kan uppträda långt efter skadan-f ö se ovan.

3.epilepsi av typ ep minor.Korta attacker(sekunder till kanske halvminut)då hunden beter sig "konstigt"verkar vara frånvarande.ändrar beteende(kan plötsligt bli agressiv)osv.

Den andra veterinär Du pratade med visste vad han pratade om.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite off,kan jag berätta om ni nu inte redan visste det att vi fått en ny sjukdom i landet på jyckarna. Denna sjukdom har drabbat flera i mitt fall stövarägare så håller jag reda på detta,kan iofs,även drabbat andra raser men hur som helt...dom tappar klorna!!!!!

Vet en Gordon Setter som hade den sjukdomen.......inte trevligt och dyrt blir det om man medicinerar! Men tydligen är den obotlig om jag inte minns fel ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tråkigt ns...

när min första beagle var 11 mån så fick hon sitt första epeleptiska anfall, tror nog att det kan vara en början på epelepsi hunden börjar få.

beagelns sjukdommsförlopp:

1a anfallet: hon satt sig upp och såg förvirrad ut och börja drägla och skaka, ringde vetrinär som förklarade att det var epilepsi och att hundarna kan få ett anfall och sen aldrig igen, eller så återkommer dom, så det var bara och vänta... när anfallet släpper kan dom bli som zombies, bara sitta och stirra och inte riktigt fatta vad som hänt

sen kom ett till anfall då hon låg på sida o skaka, dregla och hon kissade och bajsa ner sig.

kontakta vet. , båda anfallen släppte efter några minuter och han ville att vi skulle klocka längden på de nya anfallen om det blev nått mer.

för långa anfall kan medföra hjärnskador.

det vart ett till som vart längre och som släppte efter en stund.

vi åkte till vetrinären och fick epilepsi medicin som hon skulle äta med maten 2 ggr/dag.

medicinering påbörjad...

nytt anfall, vet. kontaktades, höjde nedicin dosen och fick akut epilepsi medicin(muskelavslappnande)...

hjälpte inte anfallen återkom, började fundera på ta bort min vän...

hon fick ett par anfall till, det sista var droppen, min sambo ringde och grät och sa att anfallen inte släppte och hon hade använt 2 doser akut medicin....

jag stressade hem från jobbet och tog hund och sambo och åkte till sva i ultuna, uppsala...

i bilen ringde vi och sa att vi var på väg och frågade om vi kunde ge henne en till dos akut medicin då hon låg o krampade fortfarande, svaret var ja men INTE mer...

kramperna släppte, när vi var framme sprang vi in med henne till veterinären och hon blev sövd...

på vägen in så hade vi kommit fram till att det var färdigt, hon skulle få somna in...  :'(

Gråtandes som aldrig förr satt vi med när hon fick sin sista spruta, det vill jag aldrig vara med om igen...

många funderar säkert varför vi inte lät henne somna in tidigare, men beslutet är inte så lätt att ta, speciellt inte när en veterinär säger att anfallen kan upphöra, hade jag vetat vad som väntat hade jag gjort det tidigare...

jag tänkte på det du skrev:att det var typiskt för epilepsi att hunden låg på sida, vid nått tillfälle så gick beageln omkring i anfallet, fumla in i väggar och hörn...

så det kanske kan vara nån mildare form av epilepsi hunden har? jag e ju ingen veterinär så vad vet jag...

hoppas det blir bättre för mûnstern....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...