Hoppa till innehåll

Helvete, det är krut i tändhattar!


josc72

Recommended Posts

Jag hade tryckt ut ett trettiotal oskjutna tändhattar ur hylsor som jag haft lite för bråttom med. Dessa låg i den lilla koppen på laddpressen tillsammans med de skjutna. Hade väll tänkt slänga dem men så blev det helg, skidtävling och valladax och hetts. Första gången vallastället skulle fram och laddpressen bort. Den satt fast i bänken med vagnsbult så jag tog en hammare, böjde mig ner under bänken och klappade till. Som tur var hade jag en ljudbok i propparna som gick i telefonen. Helvete vad det small!! Hade i vallahettsen totalt glömt tändhattarna. Det sprutade tändhattar över hela förrådet och den röda laddpressen blev alldeles svart och sprack.  En jäkla smäll blev det! Tur att jag hade huvudet under bänken. Det blev riktiga märken i frysen så mina ögon hade säkert fått stryk. Nu när ni läst det här skall ni inte göra om den dumheten!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lovar att jag skall göra det nästa gång...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rutiner, rutiner, rutiner... Frångå aldrig din rutin när det gäller så här farliga saker. Jag lider säkert av någon OCD men det har nog räddat mig några gånger :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här var första gången så hädanefter blir det en rutin...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska fixa det. Är en billig Hornady som pappa köpte i ett sett för länge sedan. Den är klen men har funkat. Hittade aluminiumplattan som är skruvad i pressen och bildar koppen för tändhattarna. Svart och deformerad låg den i andra änden av förådet. Sprickan är där den ena bågen fäster vid handtaget liksom. Bilder kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller om det var Lee. Och det ar inte bågen som sprack men det var i alla fall en jäkla smäll.

post-2892-0-37489500-1420187014_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en Lee. Det jag förundras lite över är att det small så in i helvete att plåten for och att aluminiumgodset sprack (kolla sprickan i den närmaste röda delen) trotts att det inte var ett slutet utrymme. Kommer aldrig mer att underskatta kraften i en tändhatt. Eftersom det är helt öppet uppåt och BARA var lite tändhattar borde den största delen av smällen bara gått rakt upp. En jävla tur att man hade fullt upp med att sikta på bultarna med hammaren under bänken och att huvudet (ögonen) var på samma ställe. Huvva!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...