Hoppa till innehåll

Åtelmaterial


Simon.

Recommended Posts

Tjenare alla glada. Jag o pappa ska nu när vintern kommit anlägga en kråkåtel på en av våra bondgårdar vi jagar på. Vi har fått oändliga resurser med bröd av bonnen då han vill bli av med kraxen, jag undrar nu om någon i närheten av gbg området har eller kommer få slaktrester som ni inte behöver. Allting är till en hjälp! Tack på förhand :) hör av er antingen på pm eller här ifall ni har nått :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla runt lite om du kan få kontakt med folket som sköter trafikeftersöken. De får ofta hämta vilt som är i så dåligt skick att det går att göra åtel av rakt av.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla runt lite om du kan få kontakt med folket som sköter trafikeftersöken. De får ofta hämta vilt som är i så dåligt skick att det går att göra åtel av rakt av..

Ska försöka hitta nåt, vi ska kolla med mataffärena i närheten om nå utgånget kött :)

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast då får du på allvar börja passa dej.. Du får inte lägga ut sånt kött nämligen. Säg så här, vad var och en gör är upp till denne men du får inte skriva om det här på forumet om du gör det ok? Men kan du fixa en sån leverantör så är jag nog den förste att gratulera typ.. Men som sagt, skriv inte om det  :tongue:

 

Rester från fisk och vilt inhämtat från närområdet är ok men inte förädlat kött och faktiskt inte heller kött från närmsta grisuppfödningen. Det måste vara besiktigat av veterinär.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gässen kan du ju åtla med..skär ur brösten till dig själv..vräng av skinnet och åtla med skrotten ihop med inälvor..flår du kråkor och duvor så blir de köttiga bitar fina bitar de med..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast då får du på allvar börja passa dej.. Du får inte lägga ut sånt kött nämligen. Säg så här, vad var och en gör är upp till denne men du får inte skriva om det här på forumet om du gör det ok? Men kan du fixa en sån leverantör så är jag nog den förste att gratulera typ.. Men som sagt, skriv inte om det :tongue:

Rester från fisk och vilt inhämtat från närområdet är ok men inte förädlat kött och faktiskt inte heller kött från närmsta grisuppfödningen. Det måste vara besiktigat av veterinär.

Tack för att du berättade! Bra att veta. Men duvet man får inte köra för fort heller ;) ;)

//Simon. Fint skare va serru

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade tolv trutar och 5 kråkor på åteln Igår, tyckte de va rätt lite då de vart runt 50 kråkor där innan i veckan :/

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 trutar vid åteln idag, allt uppätet

//Simon. Fint skare va serru

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som det kan bli en rätt kul jakt där inom kort! När jag åtlade så vräkte vi ut käk som f-n för att vara säkra på att det skulle räcka i 2-3 dagar.. Sen jagade vi oftast på morgonen tredje dagen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som det kan bli en rätt kul jakt där inom kort! När jag åtlade så vräkte vi ut käk som f-n för att vara säkra på att det skulle räcka i 2-3 dagar.. Sen jagade vi oftast på morgonen tredje dagen.

Aa som fasen, aa de skulle vi kunnat gjort men eftersom ja åker förbi gården 2-4 ggr varje dag så kan jag lika gärna lägga ut varje dag hela tiden under vintern då vi har free bröd :)

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När ska vi jaga på åteln då?! Jag är sugen på att drämma iväg lite Piggeon Extreme !

Har inte åtlat med nå bröd de senaste dagarna då jag varit sjuk och så, har inte sett så mkt kråk o kajor just nu men dom finns säkert där, truten är säker oxå kvar. Sköt 3 trutar förra veckan :)

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...