Jump to content

Bättra på förutsättningarna för rådjursstammen, hur ska jag börja?

MarkusR
 Share

Recommended Posts

Jag har ett arrendeavtal på en mark där markägaren och jag jagar på 400 hektar, fördelat på två skiften. Det är så gott som uteslutande skogsmark, så när som på ett fåtal hektar åkermark på en kant av marken. Det finns en del rådjur men sannolikt inga mängder. Jag har funderat på hur man ska kunna göra något för att underlätta för rådjuren och göra stammen starkare. Det finns i närliggande områden med mer åkermark ganska gott om rådjur.  Jag har pratat lite med markägaren om detta (som har ärvt skogen och har fullt upp med motorsågskurser och skogsskötselutbildningar)  och vi kommer nog inte att göra så mycket denna vinter som redan är på gång.  Om man läser på så ska man börja på sommaren med stödutfodring och utplacering av foderautomater, är det helt fel att bara få ut lite renfor nu på vintern? Är foderautomater ens rätt ände att börja? Ska man hellre köpa ensilage? Vi har inte tillgång till traktor där så det måste bli småbalar man kan köra ut själv i så fall.  Fodermorötter, är det något för rådjuren?

Har någon andra tips på vad man kan göra? I vilken ände ska jag börja?

Tacksam för alla tips och råd :smile:

På hösten kan man ringa sly, asp för att ha och fälla till vintern ger foder till rå och annat, samt är skogs vårdande. Christian

det är ju lite sent med ensilage men jag TROR att en småbal borde funka, gäller ju att dom inte äter för mycket på en gång.

spridare till ensilagen vore bra :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Vi pratade om just aspar till vinterfoder i går, besiktningsmannen som varit med och planerat en gallring och en avverkning som håller på just nu, var väldigt het på aspbeståndet. där var det minsann inte fritt fram att fälla några aspar :wallbash:

Få bort så mycket lodjur, räv, varg som möjligt och andra predatorer. 

Utfodring, vi brukar ha foderspridare och även någon höbal då och då. 

Inte för täta jakter för att få djuren att stanna och när ni jagar så gärna med långsamt drivande hundar. 

Skapa bra förutsättningar för rådjuren så dom trivs, vi kör med viltåker, dvs havre/ärtor som sedan får vissna ner utan att vi tar rätt på det. 

Sly som dom kan äta av och gömma sig i. 

Samt att tänka på avskjutningen.

Finns massa fler saker man kan göra, men dessa funkar bra för oss. 

Tack för input! :wub:

Jag var ute på marken i går, första gången på marken med spårsnö. Det var på en del ställen massor av rävspår, jag såg också en räv i närheten från bilen på vägen hem, men meterhögt gammalt gräs är svårt att skjuta igenom. Förhoppningsvis kan det bli så pass mycket snö att det blir slätt på fälten, då finns där också ett bra ställe att vaka/locka. Evt anlägga en åtel.

När det gäller predatorjakt i övrigt så är mycket av den som bekant reglerad... :dry:

Oavsett reglerade rovdjur så gör det nog gott på killingarna om du plockar bort räv och Grävling så ofta du kan.

Vakjakt är effektivt om du har möjlighet att underhålla en åtel kontinuerligt.

Det är trevligt med snö också  :dry:

Foderplatser är ju alltid roligt men ni dras väl som oss med stora katter och då blir de lätt matplats för dem istället, att tänka på är att placera den minst 50m ut ifrån skogskanten så de får svårare att överrumpla.

Om du vill smyg starta? Fäll någon asp och dra ut på en rovdjur säker plats.

Vi har gjort en viltåker med klöver havre.

Två foderplatser. Bön och havre ensilage.

(Höelage)

Två spridare med vilt blandning i.

Sex saltstenar.

Ringar asp och fäller. När de blivit kallt.

På vissa ytor topphugger vi sly. Mat och skydd till småvilt.

Fem stycken harskydd.

Två räv åtlar.

Skjuter mycket svart fågel och räv.

S.

Några frågor:

Består skogen uteslutande av barrträd, kanske något hygge med mjölkört, hallon mm? Vad odlar man på åkern??

Jag tänker,om det finns en möjlighet för någon lokal biodlare att ställa upp något samhälle i anslutning (efter granskning av marken :yes: ). Dessa små suveräna gynnare kommer att pollinera( även samla nektar :wub: ) och väcka växtlighet till liv som ingen annan kan. Lövträd, diverse buskar, fruktträd, bärväxter och blommor kommer att öka i takt med åren som går. 

Bin har en "samlingsradie" på ca 2 km runt samhället.

Kanske något att fundera på??? :unsure:

• Like 1

En massa bra förslag här :smile:

Det är övervägande rätt grov barrskog, några områden har inslag av löv, men en hel del är rätt trist monokultur i forma av igenplanterad åkermark med gran. Ett litet område har avverkats nu, jag har inte hunnit se det än. Ett annat område gallras nu, det borde ge en del möjligheter till förändring.

Foderplatser och åtlar förutsätter att de är lättåtkomliga, det blir för tungjobbat att bära säckar med foder hundratals meter. Det kommer bli svårt med foderplats annat än i skogen, det finns dock ett par ställen med lättåtkomlig öppen grovstammig skog där rådjuren har hyfsad översikt.

Jag har börjat fundera mer på rävåtel och kanske bygga en vakkoja, det finns ett ställe där det stått gamla militära radiomaster. Dit kan man köra bilen helt fram och mastfundamenten är betongplattor som blir utmärkta att bygga koja på. Det ligger med utsikt över åkrarna, de har inte varit brukade på ett par år men markägaren har en ny arrendator på gång, förhoppningsvis blir det vall, evt en hage med nötkreatur. Kanske kunde vakkojan funka till bockjakten också, bara jag gör skjutgluggar åt alla håll.

Allt tål att funderas på, det vore kul att göra någonting vettigt, men frågan är också hur mycket resurser och tid man kan avsätta.

I grova tag, hur mycket snö har ni under vintern?? Här sparkar rådjuren upp i vallar och i ljungskogen. Men är det för djupt så blir det knepigt för dem. inte för att det infaller så ofta med snörika vintrar här. Det där "skynket" som man drar skjutna kroppar i, glider rätt bra i all terräng. Foder i istället? Inte för att jag har hört någon som testat, men någon måste vara först. Även pulka kan underlätta i snön. Skrala ursäkter när det är du som ska pulsa i den eventuella snön? Ja!! :biggrin:  

Vad det gäller skötsel och underhåll av evt bisamhälle så sköter biodlaren det. :thumbsup: Biodling/pollinering är en långsiktig viltvårdsåtgärd, men som alltid så blir det bra i längden.   

• 2 months later...

Viltvård för klövvlit

http://www.naturebook.se/viltvard_for_klovvilt_webb.pdf

Viltvård i skogen

http://jagareforbundet.se/Documents/Broschyrer/Viltvardsinformation/viltvard_i_skogen_081018.pdf

Anläggning och skötsel av våtmark

http://jagareforbundet.se/Documents/Broschyrer/Viltvardsinformation/varda_och_anlagga_vatmarker.pdf

Här är några givande länkar.

Utöver dessa vill jag nämna att:

Foderhäckar kan byggas.

Plogning av en liten del av de där åkrarna om möjligt.

Predatorjakt av korp om det finns för mycket och om det finns möjlighet. De är effektiva på att ta kid, vågar nästan påstå att de är effektivare än räven.

En sak jag vill beivra är att du försöker få tag på Ek. Mindre ek ger en otroligt vacker färg till rådjurens horn, fråga mig inte hur, men jag har själv sett det och skjutit två sådana bockar. Samt att ekollon är näringsrika och kan samlas in och ges på vinter eller låta ligga på marken.

Om det inte redan nämns i länkarna så vill jag föreslå vilda äppelträd.

Om du vill smyg starta? Fäll någon asp och dra ut på en rovdjur säker plats.

Vi har gjort en viltåker med klöver havre.

Två foderplatser. Bön och havre ensilage.

(Höelage)

Två spridare med vilt blandning i.

Sex saltstenar.

Ringar asp och fäller. När de blivit kallt.

På vissa ytor topphugger vi sly. Mat och skydd till småvilt.

Fem stycken harskydd.

Två räv åtlar.

Skjuter mycket svart fågel och räv.

S.

Har ni funderat på att odla fodermärgkål på åkern? Hur fungerar bara klöver?

Harskydden är sådana "golv" som jägareförbundet har ritningar på? Fungerar de bra?

Klöver gillas då den är fler årig så putsas den bara. Hade kål innan de här verkar dem gilla bättre?

Hargolven tog ett tag innan de användes. Vet inte i hur stor utsträckning de nyttjas?

Men inbillar mig att de används.

Dem är byggda av stock med en pressning över sen granris och ris över.

S.

Prova att så klöver i skotarspåren i gallringen. Ofta stor effekt till liten kostnad.

Om ni utfodrar och har katter...lägg foderplatsen öppet, och spåra upp ordentligt med skoter, så dom har många vägar dit. Annars brukar dom gå i sina egna stigar, och då är det lätt för katterna att ligga och lurpassa...

mvh/Urban

Försöker skjuts bort så mycket räv som möjligt. Har skjutit 5 rävar på ett litet område den här säsongen och där går det 8 rådjur nu har jag sett. Förhoppningsvis klarar sig kiden bra men det blir rävjakt så fort valparna lämnar gryten.

Tyvärr ganska vargrika marker så det har minskat mycket med rådjuren. Älg har jag inte sett ett spår av på 2 månader