Hoppa till innehåll

Norma 201 för snabbt för TSX 250gr i 9,3x62?


Stalkern

Recommended Posts

Har 52cm pipa och vill inte elda i onödan men är Norma 201 för snabbt för den kulan? Man får väl nästan tänka 285gr bly-kula när man ska välja krut till den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kör 202

pgav att det ger samma hastighet men mindre tryck, enligt mig!

nu har jag NF 250 men det borde vara samma.

mina ord är ingen sanning men det är mina upplevelser!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har testat lite laddningar för samma kula/kaliber för min Sauer303 9,3x62 med N202, stegade mig upp från 55gr upp till 59gr. Fick ingen ökad hastighet på kulan med ökad laddvikt så tror att N202 kan vara i långsammaste laget, i alla fall med den 51cm pipa jag har. Varför jag testade 202an var för att jag upplevde tendenser till högt tryck med N201 så för mig hade det varit optimalt med ett krut någonstans mitt emellan dessa. Med längre pipa tror jag 202 gör jobbet bäst. Använder CCI250 tändhatt och Normas hylsor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok intressant, just detta funderade jag över. Har inte laddat ännu men har både 201-202 hemma nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket krut föredrar du? Var får du högt tryck med n201? Har data med n201 55-57grain med standardhatt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat lite laddningar för samma kula/kaliber för min Sauer303 9,3x62 med N202, stegade mig upp från 55gr upp till 59gr. Fick ingen ökad hastighet på kulan med ökad laddvikt så tror att N202 kan vara i långsammaste laget, i alla fall med den 51cm pipa jag har. Varför jag testade 202an var för att jag upplevde tendenser till högt tryck med N201 så för mig hade det varit optimalt med ett krut någonstans mitt emellan dessa. Med längre pipa tror jag 202 gör jobbet bäst. Använder CCI250 tändhatt och Normas hylsor.

Varför tror du inte att hastigheten ökat från 55-59 grains? Jag har laddat rätt mycket 250 grains kulor i 9.3x92 och har helt andra upplevelser än dig, därför blir jag såklart nyfiken.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan inte riktigt släppa n201 krutet  :tongue:

 

Om man nu får högt tryck med n201, kan det avhjälpas med att göra längre col? jag såg att Barnes publicerat 81,4mm col och då har man satt kulan riktigt riktigt djupt i hylsan. Jag fick 83mm från norma, men skulle absolut kunna tänka mig 85mm. Då har jag i alla fall mer än 9,3mm av kulan i hylsan (ca 11mm) och det borde väl räcka. Grejen är att jag har sjukt lång throat på min bössa så även med col 85mm får jag 6mm friflykt  :ohmy: Bara av den anledningen borde väl 85mm vara att föredra och då kanske inte trycket blir så högt med n201 heller? vad tror ni? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt svara på frågan om man skall ha 201 eller 202 till 9.3x62 och 250 grainskulor är utan minsta tvekan att man skall ha 203B!

Drygt 60 grains har i flera olika bössor gett mig grym precision och rätt höga hastigheter.

Jag kan inte komma ihåg att jag i något fall behövt ha en kortare COL än 85mm men på den punkten kan minnet utan tvekan svikit mig.

Med "normala" piplängder på strax under 60 cm har jag fått hastigheter på 780-800 m/s med 250 grains kulor vilket ger en kombination som är betydligt mer allround än vad många ger 9.3x62 kred för.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt svara på frågan om man skall ha 201 eller 202 till 9.3x62 och 250 grainskulor är utan minsta tvekan att man skall ha 203B!

Drygt 60 grains har i flera olika bössor gett mig grym precision och rätt höga hastigheter.

Jag kan inte komma ihåg att jag i något fall behövt ha en kortare COL än 85mm men på den punkten kan minnet utan tvekan svikit mig.

Med "normala" piplängder på strax under 60 cm har jag fått hastigheter på 780-800 m/s med 250 grains kulor vilket ger en kombination som är betydligt mer allround än vad många ger 9.3x62 kred för.

//Henrik

 

Ja 203b verkar ge mkt bra prestanda i 9,3:an. Men i mitt fall har jag den som vakbössa och endast 51cm pipa (ingen dämp på heller) så all reducering av mynningsflamma är av stor vikt för mig. Kanske bättre att gå ner i kulvikt trots allt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Vilket krut föredrar du? Var får du högt tryck med n201? Har data med n201 55-57grain med standardhatt

Vad har du för hastighet med n201 i dom vikterna?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen aning men jag har inte gått så högt som över 55grain. Norma tyckte 55 var max så jag testade med 54 och där sköt det bra. Med 53cm pipa tror jag hastigheten ligger runt 700-720

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej....låter vettigt....jag har prövat med  laddning på max 54,5 gr började på 52,5 gr

 

men bästa träffbilden fick jag vid 52,5...sen blev det lite brett isär mellan träffarna höjd mässigt låg alla lika

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ganska lång col 85mm, har så förbenat med friflykt i min bössa. Vet inte om det spelar nån roll men du kan ju testa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt tätt i min tikka t3 med cool strax över 85mm, 54gr N 201.. Men det är precis eller för långt för magget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
På 2015-05-27 at 17:13 Stalkern sa:

Ingen aning men jag har inte gått så högt som över 55grain. Norma tyckte 55 var max så jag testade med 54 och där sköt det bra. Med 53cm pipa tror jag hastigheten ligger runt 700-720

Laddar 54 grain n 201 ser bra ut på tavlan.(35mm i snitt 58 cm blaser original pipa) r8.col 81,5. Har inte mätt hastighet men borde ligga på 720-735.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...