Hoppa till innehåll

Rävåtel


sakkis10

Recommended Posts

Fisk och rester ifrån slaktat vilt och trafikdödat är ok på åteln... Slaktrester ifrån tamboskap eller självdöda djur får inte läggas ut.

Hundfoder har diskuterats men skall inte var några problem att åtla med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och en grej jag glömde..åtla inte för mycket vid bebyggelse..det kan lukta..och locka en jädra massa kråkfågel..locka råttor och väcka anstöt. Lägg inte skallar och sånt där det vistas barn..skolungdomar eller andra som kan må dåligt utav det.. Bäst är att locka ofta och lite eller att gräva ner,gömma åtelmaterialet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ska ha 200m till markgränsen också och du bör väl inte lägga den i anslutning till exempelvis någon bäck som kan bli kontaminerad av allt du lägger på.

 

I övrigt så bör du låta ljusmöjligheter ,rävarna och normal vindriktning styra var den hamnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok det är den ju såklart :)

Snubbelrisk när man ska lägga åtelmaterial?  :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag står i val å kval om jag ska köpa en åtelbelysning eller om jag ska köpa en eftersökslampa å sätta på bössan. Vad är det för fördelar och nackdelar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaga med eftersökslampa på bössan är verkligen inte lagligt..

En åtelbelysning för gris kan du ha lagligt..men sen skall den släckas om du vakar räv,.men det kanske du glömmer bort..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha att det var olagligt att jaga med eftersökslampa på bössan visste jag inte. Då är det ju åtelbelysning som får bli för vi har lite vildsvin också. Kan rävar se ljus?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rävarna ser nog ljuset..men lyser det dagligen på samma tid så vänjer de sig snart... Jag har skjutit flera rävar i gårdsbelysning..även i strålkastarljus via 500w halogenlampa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha att det var olagligt att jaga med eftersökslampa på bössan visste jag inte. Då är det ju åtelbelysning som får bli för vi har lite vildsvin också. Kan rävar se ljus?

Eftersök är inte jakt, då är de lagligt. Men att lampa räv som det görs friskt i bland annat England är icke lovligt.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rävarna häromkring kommer så snart timerljuset släcks i närliggande byggnader!

Jag använder det som ett klockslag att vänta ut innan jag sätter mig, så om ljuset inte är igång hela nätterna så kan det tänkas vara tomt på åteln fram till dess.

Är ljuset konstant så antar jag att de kommer när som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som testat att använda sig av foderspridare på rävåtel? 

Jo, kört hundmat. En kombi för både gris/räv.
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ligger en spridare i planen för min åtel!

Den står i garaget men är inte färdig!

Jag tror det blir riktigt bra med småbitar av torrfoder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ligger en spridare i planen för min åtel!

Den står i garaget men är inte färdig!

Jag tror det blir riktigt bra med småbitar av torrfoder.

Ja de var det jag funderade på med. Någon som vet något billigt skit? Doggy junior är bra och ganska billigt, men kanske finns nått billigare? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men måste man dela fodret då? För de e ju för stora för de flesta spridare. Kommer både gris och räv på hundkäk?

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men måste man dela fodret då? För de e ju för stora för de flesta spridare. Kommer både gris och räv på hundkäk?

//Simon. Fint skare va serru

nej det finns fint foder som tex doggy junior som jag skrev. Ja gris äter ju både animalisk och veganisk föda. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...