Hoppa till innehåll

Vakkoja


sakkis10

Recommended Posts

Hej, om man ska börja vaka på räv så behöver man ju ha en vakkoja. Jag har en gammal arbets barack som bara står som är cirka 3*3 meter. Kan man använda den som vakkoja?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Montera en plyfaskiva istället för rutan..måla den svart..ta upp ett hål på 20cm höjd och 30cm bredd..fixa en ljudlös lucka på insidan..en fördel är dock att ha luckan öppen vid vak. Bygg ett skärmtak över som skuggar gluggen. Åtla på 15-20m vid hageljakt och 30-50m vid jakt med kula.. Sitter man tyst så kommer räven nära....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, får man jaga räv med 22wmr?

22 wmr är ju klass tre så japp. Använd bra ammo ba så som blir där.

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, hur långt håll åtlar du på då?

Jag har några olika åtlar..

En ifrån ett hus..där kör jag kula och åtlar på 40-50 m...räven kan jag se långt innan på 100-150m

En ifrån ett uthusloft..hagel eller kula..15m..men ser väl 200m

Ett torn i skogen..hagel oftast då där växer sly..10m till åteln men 50-75m överblick ut i terrängen..

Ett torn i skogen med överblick över ett gammalt hygge..35m till åteln.. Där ser man relativt långt..kör 6,5an där...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar en hel del räv jag med men jag vet inte.. tycker man skjuter en hel del räv som mest passerar, som inte har en tanke att gå på åteln. Då vill jag ha något som når lite längre än 120 meter med 22mag. Det beror väl lite på hur man placerar åteln iofs. På ett ställe där jag jagade mycket förut så var det åteljakt stenhårt, sköt aldrig någon passerande där. Då fungerade det mesta faktiskt.. Men där jag "bor" nu mestadels så är det avgjort mest passerande rävar även om en och annan pliktat för åteln.

 

Gillar att sitta öppet och se långt, blir så otroligt mycket mer spännande om man ser rävarna påväg in mot en!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Borde funka bra med en lucka som man låter stå öppen och en gardin av jute väv som du låter hänga ner över bössa och kikare. ..

Öppnas den utåt får man sitt skärmtak?

Bara spånar nu. .. den som vet bättre får säga ifrån :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde funka bra med en lucka som man låter stå öppen och en gardin av jute väv som du låter hänga ner över bössa och kikare. ..

Öppnas den utåt får man sitt skärmtak?

Bara spånar nu. .. den som vet bättre får säga ifrån :)

Om luckan är skärmtaket så ändrar du utseende på vakkojan när du sitter i den.

Bättre att öppna den inåt och ha ett fast tak.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...